Opiskelijakuntatoiminnan ja opiskelun yhdistäminen ammattikorkeakoulussa
Huttunen, Sari; Salo, Elina (2009)
Huttunen, Sari
Salo, Elina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911035271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911035271
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten opiskelijakuntatoiminnan ja opiskelun yhdistäminen ammattikorkeakoulussa onnistuu. Työssä selvitettiin opiskelija-aktiivien ajankäyttöä ja motivaatiota osallistua opiskelijakunnan toimintaan. Työn tuloksena saatiin ammattikorkeakoululle kehitysehdotuksia opiskelija-aktiivien kannustamiseen ja motivoimiseen. Opinnäytetyö toteutettiin tekemällä seitsemän yksilöhaastattelua, yksi ryhmähaastattelu ja kysely. Haastatteluilla ja kyselyillä saatiin kerättyä tietoa koulutusalajärjestöiltä, Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijakunta JAMKOn hallitukselta ja edustajistolta.
Aktiivitoiminta koettiin opettavaiseksi ja hyödylliseksi ja sen avulla opiskelijat olivat luoneet uusia ihmissuhteita ja verkostoja sekä pystyneet kehittymään ihmisinä. Opiskelijakuntatoiminta kuitenkin vie aikaa opiskeluilta. Ratkaisuna tähän nähtiin muun muassa vaihtoehtoiset opintojen suoritusmuodot. Tutkimuksesta selvisi myös että ammattikorkeakoulun opettajien ja muun henkilökunnan tietämys opiskelijakuntatoiminnasta on vajavaista. Opiskelija-aktiivien tulisi olla oma-aloitteisempia opintopisteiden hakemisessa sekä opiskelujen ja opiskelija-aktiivitoiminnan yhdistämisen edistämisessä.
Tutkimus osoitti, että selkeyttämällä opintopisteiden myöntämistä sekä henkilökuntaa tiedottamalla voitaisiin parantaa opiskelija-aktiivien motivoitumista. Joustavat opiskelumuodot olisivat myös kehitystä oikeaan suuntaan. Opiskelijakuntatoiminnasta saatavan osaamisen tunnistaminen auttaisi opiskelija-aktiivitoimijaa motivoitumaan myös opintoja kohtaan. Yhteistyötä ammattikorkeakoulun ja opiskelijakunnan välillä toivottiin kehitettävän.
Aktiivitoiminta koettiin opettavaiseksi ja hyödylliseksi ja sen avulla opiskelijat olivat luoneet uusia ihmissuhteita ja verkostoja sekä pystyneet kehittymään ihmisinä. Opiskelijakuntatoiminta kuitenkin vie aikaa opiskeluilta. Ratkaisuna tähän nähtiin muun muassa vaihtoehtoiset opintojen suoritusmuodot. Tutkimuksesta selvisi myös että ammattikorkeakoulun opettajien ja muun henkilökunnan tietämys opiskelijakuntatoiminnasta on vajavaista. Opiskelija-aktiivien tulisi olla oma-aloitteisempia opintopisteiden hakemisessa sekä opiskelujen ja opiskelija-aktiivitoiminnan yhdistämisen edistämisessä.
Tutkimus osoitti, että selkeyttämällä opintopisteiden myöntämistä sekä henkilökuntaa tiedottamalla voitaisiin parantaa opiskelija-aktiivien motivoitumista. Joustavat opiskelumuodot olisivat myös kehitystä oikeaan suuntaan. Opiskelijakuntatoiminnasta saatavan osaamisen tunnistaminen auttaisi opiskelija-aktiivitoimijaa motivoitumaan myös opintoja kohtaan. Yhteistyötä ammattikorkeakoulun ja opiskelijakunnan välillä toivottiin kehitettävän.