Käyttäjälähtöisyys tuotekehityksessä : Living Lab – Case Kesko
Tuomi, Pilvi (2009)
Tuomi, Pilvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909144519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909144519
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen Helsinki Living Lab -kehityshankkeen vaiheita, jonka tarkoituksena on luoda Ruokakeskon palvelukonseptiin verkkosovellus päivittäistavarakaupan lisäpalveluksi. Kyseinen Living Lab –projekti on yhtenä osana Keskon sähköistä asiakaskommunikointihanketta, jonka tavoitteena on laajentaa toimintaa mahdollisimman paljon myös verkkoon. Tutkimuksen kohteena ovat mestarikäyttäjät, joita ovat tavalliset palveluita hyödyntävät ihmiset Helsingissä Arabianrannan alueella.
Living Lab on yksi tapa kerätä kuluttajan arkipäiviin liittyvistä ongelmista laadukasta käyttäjätietoa aidossa käyttöympäristössä. Tutkimuksen tavoite painottuu käyttäjien ostos- ja ruokailuprosessien kuvaamiseen ja sitä kautta helpompien ratkaisujen etsimiseen päivittäisrutiinien suhteen. Tavoitteiden saavuttamiseksi tehtiin käyttäjätutkimus, jonka perusteella ongelmia lähdettiin ratkomaan. Työssä käydään läpi viiden eri käyttäjäryhmän osto- ja ruokailuprosessit. Prosessien perusteella luodaan prototyyppi tulevaisuuden kauppaympäristöstä, joka vastaa asiakkaiden tarpeita.
Yksi tietojenkäsittelyn haasteita on luoda käyttäjille sellaisia sovelluksia, joista on aidosti hyötyä asiakkaille. Monesti tuotekehityksessä jätetäänkin käyttäjän tarpeet vähemmälle huomiolle, ja keskitytään pelkästään tuotteen suunnitteluun. Vain harvoin pyritään selvittämään tarpeeksi niitä todellisia tarpeita joita loppukäyttäjillä on. Nykypäivänä käyttäjän huomioimisesta on tullut aiempaa tärkeämpää, kun verkkosivuja on olemassa niin paljon. Nämä sivustot kilpailevat asiakkaistaan ja keinot asiakkaiden suosion saavuttamiseksi ovat todella arvokkaita yrityksen menestymisen kannalta.
Työn tuloksena Kesko sai paljon käyttäjätietoa asiakkaistaan, ja selkeän ehdotuksen siitä mitä asioita sähköiseen päivittäistavarakauppaan tulisi sisällyttää. Projektin tärkeimpänä tuloksena on ajatuksia siitä, millä tavoin Kesko voisi säästää kuluttajan aikaa, joka normaalisti kuluisi ruoan suunnitteluun, ruokailuun ja ruokaostosten tekemiseen. Jos verkkonettikauppa on ratkaisu ajan säästämiseksi, tuottaa se lisäarvoa Keskon kokonaispalvelukonseptiin tulevaisuudessa.
Living Lab on yksi tapa kerätä kuluttajan arkipäiviin liittyvistä ongelmista laadukasta käyttäjätietoa aidossa käyttöympäristössä. Tutkimuksen tavoite painottuu käyttäjien ostos- ja ruokailuprosessien kuvaamiseen ja sitä kautta helpompien ratkaisujen etsimiseen päivittäisrutiinien suhteen. Tavoitteiden saavuttamiseksi tehtiin käyttäjätutkimus, jonka perusteella ongelmia lähdettiin ratkomaan. Työssä käydään läpi viiden eri käyttäjäryhmän osto- ja ruokailuprosessit. Prosessien perusteella luodaan prototyyppi tulevaisuuden kauppaympäristöstä, joka vastaa asiakkaiden tarpeita.
Yksi tietojenkäsittelyn haasteita on luoda käyttäjille sellaisia sovelluksia, joista on aidosti hyötyä asiakkaille. Monesti tuotekehityksessä jätetäänkin käyttäjän tarpeet vähemmälle huomiolle, ja keskitytään pelkästään tuotteen suunnitteluun. Vain harvoin pyritään selvittämään tarpeeksi niitä todellisia tarpeita joita loppukäyttäjillä on. Nykypäivänä käyttäjän huomioimisesta on tullut aiempaa tärkeämpää, kun verkkosivuja on olemassa niin paljon. Nämä sivustot kilpailevat asiakkaistaan ja keinot asiakkaiden suosion saavuttamiseksi ovat todella arvokkaita yrityksen menestymisen kannalta.
Työn tuloksena Kesko sai paljon käyttäjätietoa asiakkaistaan, ja selkeän ehdotuksen siitä mitä asioita sähköiseen päivittäistavarakauppaan tulisi sisällyttää. Projektin tärkeimpänä tuloksena on ajatuksia siitä, millä tavoin Kesko voisi säästää kuluttajan aikaa, joka normaalisti kuluisi ruoan suunnitteluun, ruokailuun ja ruokaostosten tekemiseen. Jos verkkonettikauppa on ratkaisu ajan säästämiseksi, tuottaa se lisäarvoa Keskon kokonaispalvelukonseptiin tulevaisuudessa.