Nuorten ja Vetskari-projektin kohtaaminen koulukontekstissa
Ramfeldt, Heidi; Kallamaa, Janna (2009)
Ramfeldt, Heidi
Kallamaa, Janna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273316
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää Vetskari-projektin ja nuorten kohtaamista kouluympäristössä. Vetskari-projektille on tärkeää saada tietoa nuorten käsityksistä projektista. Opinnäytetyössämme tutkimme, mitä käsityksiä nuorilla ja koulun oppilashuoltoryhmän jäsenillä, sekä terveystiedon opettajalla on Vetskari-projektista.
Avio- tai avoero koskettaa Suomessa vuosittain arviolta jopa 60 000 lasta ja nuorta. Valitettavasti nuorten tukemiseen vanhempien erotessa ei ole kiinnitetty paljoa huomiota. Vetskari-projekti on Suomen Kasvatus- ja Perheneuvontaliiton projekti, joka keskittyy auttamaan nuoria, joiden vanhemmat ovat eronneet tai eroamassa. Yhtenä projektin toimintamuotona on eroaiheiset keskustelu- ja informaatiotilaisuudet helsinkiläisissä yläkouluissa.
Toteutimme opinnäytetyömme tutkimuksen Vetskari-projektin keskustelu- ja informaatiotilaisuuteen osallistuneille oppilaille tehtävillä teemahaastatteluilla sekä koulun kuraattoria, rehtoria ja terveystiedon opettajaa haastattelemalla. Osallistuimme myös havainnoimaan yhtä Vetskari-projektin keskustelu- ja informaatiotilaisuutta. Havainnointi oli tutkimuksemme tukimetodi ja teemahaastattelut päämetodi.
Tutkimuksestamme ilmeni, että sekä oppilaat, että koulun rehtori, kuraattori ja terveystiedon opettaja suhtautuivat Vetskari-projektin eroaiheen käsittelyyn koulussa myönteisesti. Aiheen käsittely oli kaikkien haastateltavien mukaan tärkeää ja sopi hyvin koulussa käsiteltäväksi. Haastattelemiltamme oppilailta saimme myös paljon kehitysehdotuksia keskustelu- ja informaatiotilaisuuksien sisällöstä.
Tutkimuksemme mukaan nuoret tarvitsevat ja haluavat tietoa vanhempiensa eroon liittyvistä asioista. Nuoret haluavat tulla kuulluksi. Siksi nuoret tarvitsevat tukea tilanteessa, jossa heidät usein jätetään huomiotta. Vetskari-projektin keskustelu- ja informaatiotilaisuudet nuorille on hyvä keino lähestyä nuoria heidän omassa luonnollisessa ympäristössään. Eroaiheen ja nuorten kohtaaminen on haaste, mutta kouluympäristö on aiheen käsittelylle tarpeellinen konteksti.
Avio- tai avoero koskettaa Suomessa vuosittain arviolta jopa 60 000 lasta ja nuorta. Valitettavasti nuorten tukemiseen vanhempien erotessa ei ole kiinnitetty paljoa huomiota. Vetskari-projekti on Suomen Kasvatus- ja Perheneuvontaliiton projekti, joka keskittyy auttamaan nuoria, joiden vanhemmat ovat eronneet tai eroamassa. Yhtenä projektin toimintamuotona on eroaiheiset keskustelu- ja informaatiotilaisuudet helsinkiläisissä yläkouluissa.
Toteutimme opinnäytetyömme tutkimuksen Vetskari-projektin keskustelu- ja informaatiotilaisuuteen osallistuneille oppilaille tehtävillä teemahaastatteluilla sekä koulun kuraattoria, rehtoria ja terveystiedon opettajaa haastattelemalla. Osallistuimme myös havainnoimaan yhtä Vetskari-projektin keskustelu- ja informaatiotilaisuutta. Havainnointi oli tutkimuksemme tukimetodi ja teemahaastattelut päämetodi.
Tutkimuksestamme ilmeni, että sekä oppilaat, että koulun rehtori, kuraattori ja terveystiedon opettaja suhtautuivat Vetskari-projektin eroaiheen käsittelyyn koulussa myönteisesti. Aiheen käsittely oli kaikkien haastateltavien mukaan tärkeää ja sopi hyvin koulussa käsiteltäväksi. Haastattelemiltamme oppilailta saimme myös paljon kehitysehdotuksia keskustelu- ja informaatiotilaisuuksien sisällöstä.
Tutkimuksemme mukaan nuoret tarvitsevat ja haluavat tietoa vanhempiensa eroon liittyvistä asioista. Nuoret haluavat tulla kuulluksi. Siksi nuoret tarvitsevat tukea tilanteessa, jossa heidät usein jätetään huomiotta. Vetskari-projektin keskustelu- ja informaatiotilaisuudet nuorille on hyvä keino lähestyä nuoria heidän omassa luonnollisessa ympäristössään. Eroaiheen ja nuorten kohtaaminen on haaste, mutta kouluympäristö on aiheen käsittelylle tarpeellinen konteksti.