Lasta varten : perhetyöntekijöiden kokemuksia lapsen huomioimisesta lastensuojelun perhetyössä
Siltanen, Nana (2009)
Siltanen, Nana
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904232142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904232142
Tiivistelmä
Tämä on hankkeistettu opinnäytetyö, jonka tarkoituksena on selvittää perhetyöntekijöiden kokemuksia lapsen huomioimisesta lastensuojelun perhetyössä. Tavoitteena on tuoda esiin, millä tavoin lapsi näyttäytyy perhetyön työskentelyssä ja mitä menetelmiä lapsen huomioimisessa hyödynnetään sekä mitä merkityksiä perhetyöntekijät antavat lapsen huomioimiselle omassa työssään.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui erään kunnan kuusi lastensuojelun perhetyöntekijää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Analysointivaiheessa aineisto jaettiin kahdeksaan yläluokkaan, joista muodostettiin kolme pääluokkaa.
Tutkimustuloksista ilmenee, että perhetyöntekijät kokivat lapsen huomioimisen tärkeänä. Lapsi oli useimmiten läsnä perhetyön tapaamisissa ja lisäksi lapsella oli myös omia tapaamisia. Lapsilla oli mahdollisuus vaikuttaa perhetyön tavoitteisiin ja työskentelyn etenemiseen. Lapsi näyttäytyi perhetyöntekijöiden kokemana tiedon tuottajana omasta elämästään ja kokemuksistaan. Lapsilla nähtiin olevan myös tiedon saajan asema perhetyössä. Suora työskentely lapsen kanssa oli tärkeä osa perhetyötä. Lapsen kanssa työskentelyssä korostuivat ne asiat, jotka kuuluivat lapsen elämään. Toiminnallisuus oli lapsen kanssa työskentelyä vahvasti määrittävä tekijä. Lapsen huomioimisessa ja lapsen kanssa työskentelyssä perhetyöntekijät näkivät merkityksellisenä mahdollisuuden vaikuttaa lapsen elämään myönteisesti. Perhetyöntekijät kokivat, että lapsen huomioiminen vaatii suunnittelua ja he kertoivat pohtivansa lapsen huomioimista paljon omassa työssään.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että perhetyöntekijät kokivat olevansa perheessä lasta varten. Perhetyön perustana oli lapsen edun turvaaminen. Lapsen kanssa työskentely oli perhetyöntekijöiden mukaan tavallista olemista lapsen kanssa. Lapsen huomioiminen koettiin tärkeäksi perhetyössä, sillä lapsissa nähtiin olevan meidän yhteiskuntamme tulevaisuus.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui erään kunnan kuusi lastensuojelun perhetyöntekijää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Analysointivaiheessa aineisto jaettiin kahdeksaan yläluokkaan, joista muodostettiin kolme pääluokkaa.
Tutkimustuloksista ilmenee, että perhetyöntekijät kokivat lapsen huomioimisen tärkeänä. Lapsi oli useimmiten läsnä perhetyön tapaamisissa ja lisäksi lapsella oli myös omia tapaamisia. Lapsilla oli mahdollisuus vaikuttaa perhetyön tavoitteisiin ja työskentelyn etenemiseen. Lapsi näyttäytyi perhetyöntekijöiden kokemana tiedon tuottajana omasta elämästään ja kokemuksistaan. Lapsilla nähtiin olevan myös tiedon saajan asema perhetyössä. Suora työskentely lapsen kanssa oli tärkeä osa perhetyötä. Lapsen kanssa työskentelyssä korostuivat ne asiat, jotka kuuluivat lapsen elämään. Toiminnallisuus oli lapsen kanssa työskentelyä vahvasti määrittävä tekijä. Lapsen huomioimisessa ja lapsen kanssa työskentelyssä perhetyöntekijät näkivät merkityksellisenä mahdollisuuden vaikuttaa lapsen elämään myönteisesti. Perhetyöntekijät kokivat, että lapsen huomioiminen vaatii suunnittelua ja he kertoivat pohtivansa lapsen huomioimista paljon omassa työssään.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että perhetyöntekijät kokivat olevansa perheessä lasta varten. Perhetyön perustana oli lapsen edun turvaaminen. Lapsen kanssa työskentely oli perhetyöntekijöiden mukaan tavallista olemista lapsen kanssa. Lapsen huomioiminen koettiin tärkeäksi perhetyössä, sillä lapsissa nähtiin olevan meidän yhteiskuntamme tulevaisuus.