Pakolaislapsen kotoutuminen päivähoitoon Torniossa : Kielen ja kulttuurin merkitys kotoutumisessa
Kekäläinen, Sanna; Lindholm, Elina (2008)
Kekäläinen, Sanna
Lindholm, Elina
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812164451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812164451
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyömme käsittelee pakolaislapsen kotoutumista päivähoitoon Torniossa. Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää, millaisia valmiuksia ja keinoja varhaiskasvatuksen työntekijöillä on tukea pakolaislasta kotoutumisessa. Lisäksi selvitämme työntekijöiden valmiuksia ja keinoja pakolaislapsen oman kielen ja kulttuurin säilyttämisessä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käsittelemme pakolaislapsen kotoutumista päivähoitoon työntekijöiden näkökulmasta. Lisäksi käsittelemme suomalaisen varhaiskasvatuksen merkitystä kotoutumista edistävänä tekijänä ja pakolaislapsen oman kielen ja kulttuurin säilymisen merkitystä. Opinnäytetyössämme käsittelemme myös pakolaisvanhempien ja työntekijöiden yhteistyötä.
Metodologinen esittely:
Käytämme opinnäytetyössämme kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmänä käytämme haastattelua. Teimme haastattelut kahteen (2) päiväkotiin Torniossa, jossa haastattelimme yhteensä neljää (4) henkilöä. Lisäksi teimme lisäkysymykset, jotka lähetimme samoihin päiväkoteihin sähköpostitse. Analysoimme aineistoa teemoittelun avulla. Sen avulla pyrimme nostamaan esille tutkimuskysymyksiin liittyviä teemoja, joita analysoimme oman pohdinnan ja teorian avulla.
Keskeiset tutkimustulokset:
Tornion päivähoidon työntekijöillä on keinoja ja valmiuksia pakolaislapsen kotoutumisen tukemiseen. Suurin yksittäinen keino on kotikielen opetus ja muita keinoja pakolaislapsen kotoutumisen tukemiseen ovat muun muassa kirjat, sadut ja pelit.
Johtopäätökset:
Työntekijöiden tulee olla luotettavia, turvallisia, helposti lähestyttäviä ja suvaitsevaisia. Kotoutumisen tukemisessa työntekijöiden keinot ja välineet ovat samat kuin muidenkin lasten kanssa. Kotoutumisen tukeminen on normaalia arkipäivän toimintaa ja rutiinit luovat turvallisuuden tunnetta, joka auttaa kotoutumisprosessissa. Työntekijöiden ammattitaito korostuu työskennellessä pakolaislasten kanssa. Työntekijät tekevät pakolaisperheiden kanssa yhteistyötä, mutta työntekijät tarvitsevat kokemuksesta huolimatta koulutusta ja keinoja käytännön työhön.
Opinnäytetyömme käsittelee pakolaislapsen kotoutumista päivähoitoon Torniossa. Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää, millaisia valmiuksia ja keinoja varhaiskasvatuksen työntekijöillä on tukea pakolaislasta kotoutumisessa. Lisäksi selvitämme työntekijöiden valmiuksia ja keinoja pakolaislapsen oman kielen ja kulttuurin säilyttämisessä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käsittelemme pakolaislapsen kotoutumista päivähoitoon työntekijöiden näkökulmasta. Lisäksi käsittelemme suomalaisen varhaiskasvatuksen merkitystä kotoutumista edistävänä tekijänä ja pakolaislapsen oman kielen ja kulttuurin säilymisen merkitystä. Opinnäytetyössämme käsittelemme myös pakolaisvanhempien ja työntekijöiden yhteistyötä.
Metodologinen esittely:
Käytämme opinnäytetyössämme kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmänä käytämme haastattelua. Teimme haastattelut kahteen (2) päiväkotiin Torniossa, jossa haastattelimme yhteensä neljää (4) henkilöä. Lisäksi teimme lisäkysymykset, jotka lähetimme samoihin päiväkoteihin sähköpostitse. Analysoimme aineistoa teemoittelun avulla. Sen avulla pyrimme nostamaan esille tutkimuskysymyksiin liittyviä teemoja, joita analysoimme oman pohdinnan ja teorian avulla.
Keskeiset tutkimustulokset:
Tornion päivähoidon työntekijöillä on keinoja ja valmiuksia pakolaislapsen kotoutumisen tukemiseen. Suurin yksittäinen keino on kotikielen opetus ja muita keinoja pakolaislapsen kotoutumisen tukemiseen ovat muun muassa kirjat, sadut ja pelit.
Johtopäätökset:
Työntekijöiden tulee olla luotettavia, turvallisia, helposti lähestyttäviä ja suvaitsevaisia. Kotoutumisen tukemisessa työntekijöiden keinot ja välineet ovat samat kuin muidenkin lasten kanssa. Kotoutumisen tukeminen on normaalia arkipäivän toimintaa ja rutiinit luovat turvallisuuden tunnetta, joka auttaa kotoutumisprosessissa. Työntekijöiden ammattitaito korostuu työskennellessä pakolaislasten kanssa. Työntekijät tekevät pakolaisperheiden kanssa yhteistyötä, mutta työntekijät tarvitsevat kokemuksesta huolimatta koulutusta ja keinoja käytännön työhön.