Ammatillisen peruskoulutuksen kehittäminen kompetenssien ja sisäisen yrittäjyyden avulla : case: Rauman ammattiopisto
Sabell, Hannu (2008)
Sabell, Hannu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812084312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812084312
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli ammatillisen peruskoulutuksen kehittäminen kompetenssien ja sisäisen yrittäjyyden avulla. Case organisaationa oli Rauman ammattiopisto. Tutkimus oli rajattu koskemaan liiketalouden alaa ja merkonomin tutkintoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten hyvin ammatillinen peruskoulutus vastaa työelämän osaamistarpeita ja miten ammatillista koulutusta pitäisi kehittää, jotta se vastaisi työelämän muutosten edellyttämiin osaamistarpeisiin. Koulutuksen kehittäminen on tärkeää, jotta työnantajat voivat rekrytoida päteviä työntekijöitä ja yhteiskunta saada kelpo kansalaisia. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen, toimintatutkimus. Tutkimusmenetelmän valintaperusteena oli, että toimintatutkimuksella tavoitellaan käytännön hyötyä ja käyttökelpoista tietoa. Tutkimuksessa haastateltiin yhtätoista työnantajien edustajaa, joilla oli kokemusta merkonomien kompetensseista ja sisäisestä yrittäjyydestä. Merkonomien kompetensseissa korostui kohtuullisen hyvä alan ammattitaito, kielitaito ja tietotekniikan osaamisen taidot. Sen sijaan osalla merkonomeista sisäinen yrittäjyys näyttäytyi heikkona motivaationa ja sitoutumisena. Työnantajien mielestä merkonomien tulisi tulevaisuudessa omata mm. paremmat vuorovaikutus-, yhteistyökyky- ja ongelmanratkaisutaidot. Heidän tulisi olla myös joustavia, sitoutuneita, motivoituneita ja omatoimisia työssään. Tämä tutkimus voi nivoutua osaksi muutos- ja kehitystyötä koulutusta ja uutta opetussuunnitelmaa kehitettäessä. Tutkimuksen tuloksia voitaneen hyödyntää myös muiden alueiden tai koulujen asiakaspalvelun ja markkinointimerkonomien koulutuksen kehittämistyössä. Lisäksi tutkimusmenetelmää voi käyttää myös muilla ammatillisen peruskoulutuksen koulutusaloilla. The subject of this thesis was the development of basic vocational education through competences and internal entrepreneurship. The case organization was Rauma Vocational College. The research was limited to business economics and business college degree. The aim of this thesis was to find out how well basic vocational education meets the skills requirements of business life and how vocational education should be developed to correspond to the skills requirements necessitated by changes in business life. It is important to develop education so that employers can recruite competent employees, whilst training responsible citizens for society. The research method was a qualitative activity analysis. The activity analysis was selected as the research method because it can deliver practical benefits and useful information. Eleven employers' representatives with experience of the competences and internal entrepreneurship of business college graduates were interviewed. Reasonable vocational skills, language ability and information technology skills predominated among business college graduates whereas the internal entrepreneurship of some graduates manifested itself as weak motivation and commitment. Employers felt that, in future, graduates should acquire better interaction, co-operation and problem solving skills. They should also be flexible, committed, motivated and active in their work. This research flows into education and curriculum reform efforts. The results of the research could also be used in development work in other fields or for schools to develop their programmes in customer service and marketing. The research method could also be used in other areas of basic vocational education.