Viestejä vanhemmille : helsinkiläisten 9. luokkalaisten nuorten ajatuksia vanhemmista
Airikka, Hanna; Borchers, Josefina (2008)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Airikka, Hanna
Borchers, Josefina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811234100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811234100
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää nuorten näkemyksiä vanhemmista sekä saada nuorten ääni kuuluviin Tukea vanhemmille -nettisivulle tekstien muodossa. Opinnäytetyömme liittyy Mannerheimin lastensuojeluliiton projektiin Vanhemmat ja itsenäistyvä nuori. Projektin päämääränä on tukea 13–18-vuotiaiden lasten tai nuorten vanhempia arjen pulmatilanteissa. Projekti käynnistyi vuonna 2007 ja kestää vuoteen 2009 ja se on jatkoa projektille Joka kodin konstit.
Opinnäytetyössämme tarkastelemme mitä eri vanhemmuuden rooleja nuorten teksteistä on löydettävissä ja miten nuoret kuvaavat roolien toteutumista. Tutkimusaineistoksi keräsimme helsinkiläisten 9.luokkalaisten nuorten tekstejä keväällä 2008. Teoriapohjanamme on vanhemmuus, nuoruuden kehitystehtävät, roolit ja vanhemmuuden roolikartta. Haimme vastauksia tyypittelemällä narratiivista aineistoamme. Lopuksi vertailimme teksteistä saatuja rooleja vuonna 1999 kehitettyyn vanhemmuuden roolikartan rooleihin.
Analysoimme aineistostamme viisi vanhemmuuden pääroolia: välittäjä, esimerkinantaja, perheenpää, ystävä ja itsenäistäjä. Opinnäytetyössämme on kysymys nuorista ja heidän vanhempiensa välisestä vuorovaikutuksesta, joten tuloksissa ei näy vanhempien rooleja, jotka korostuvat lapsuusiässä. Tutkimustuloksemme poikkeavatkin jossain määrin vanhemmuuden roolikartan rooleista. Ystävän ja itsenäistäjän roolit olivat roolikarttaan nähden uusia. Aineistomme perusteella ei huoltajan roolia ollut nähtävillä. Aineistostamme löytyneille rooleille oli kaikille yhteistä vanhemman ja nuoren yhteinen aika. Nuoret kaipasivat selvästi arkista aikaa yhdessä vanhemman kanssa, eikä niinkään paljon puhuttua laatuaikaa.
Aineistoa kerätessämme pyrimme innostamaan nuoria kirjoittamaan ja samalla vaikuttamaan. Tarkoituksena on, että pätkiä nuorten kirjoittamista teksteistä laitetaan internettiin vanhempien ja alan ammattilaisten nähtäville. Mannerheimin lastensuojeluliitto on myös osoittanut kiinnostustaan käyttää opinnäytetyötämme ideoidessaan Tukea vanhemmille -sivustoa ja tulevia projektejaan. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli myös tarkastella liki kymmenen vuotta vanhaa vanhemmuuden roolikarttaa ja verrata sitä narratiiviseen aineistoomme. Huomattavaa on, että vaikka aineistomme perusteella analysoiduissa rooleissa ja vanhemmuuden roolikartassa oli paljon yhteneväisyyksiä, myös eroavaisuuksia löytyi.
Opinnäytetyössämme tarkastelemme mitä eri vanhemmuuden rooleja nuorten teksteistä on löydettävissä ja miten nuoret kuvaavat roolien toteutumista. Tutkimusaineistoksi keräsimme helsinkiläisten 9.luokkalaisten nuorten tekstejä keväällä 2008. Teoriapohjanamme on vanhemmuus, nuoruuden kehitystehtävät, roolit ja vanhemmuuden roolikartta. Haimme vastauksia tyypittelemällä narratiivista aineistoamme. Lopuksi vertailimme teksteistä saatuja rooleja vuonna 1999 kehitettyyn vanhemmuuden roolikartan rooleihin.
Analysoimme aineistostamme viisi vanhemmuuden pääroolia: välittäjä, esimerkinantaja, perheenpää, ystävä ja itsenäistäjä. Opinnäytetyössämme on kysymys nuorista ja heidän vanhempiensa välisestä vuorovaikutuksesta, joten tuloksissa ei näy vanhempien rooleja, jotka korostuvat lapsuusiässä. Tutkimustuloksemme poikkeavatkin jossain määrin vanhemmuuden roolikartan rooleista. Ystävän ja itsenäistäjän roolit olivat roolikarttaan nähden uusia. Aineistomme perusteella ei huoltajan roolia ollut nähtävillä. Aineistostamme löytyneille rooleille oli kaikille yhteistä vanhemman ja nuoren yhteinen aika. Nuoret kaipasivat selvästi arkista aikaa yhdessä vanhemman kanssa, eikä niinkään paljon puhuttua laatuaikaa.
Aineistoa kerätessämme pyrimme innostamaan nuoria kirjoittamaan ja samalla vaikuttamaan. Tarkoituksena on, että pätkiä nuorten kirjoittamista teksteistä laitetaan internettiin vanhempien ja alan ammattilaisten nähtäville. Mannerheimin lastensuojeluliitto on myös osoittanut kiinnostustaan käyttää opinnäytetyötämme ideoidessaan Tukea vanhemmille -sivustoa ja tulevia projektejaan. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli myös tarkastella liki kymmenen vuotta vanhaa vanhemmuuden roolikarttaa ja verrata sitä narratiiviseen aineistoomme. Huomattavaa on, että vaikka aineistomme perusteella analysoiduissa rooleissa ja vanhemmuuden roolikartassa oli paljon yhteneväisyyksiä, myös eroavaisuuksia löytyi.