Valtiontukisääntely välittömän verotuksen harmonisoinnin välineenä : erityistarkastelussa siirtohinnoittelun ennakkopäätökset
Syrjä, Tero (2023-05-02)
Syrjä, Tero
Lapin yliopisto
02.05.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050240006
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050240006
Tiivistelmä
Unionin sisämarkkinoiden tehokas toiminta edellyttää unionin omaa kilpailupolitiikkaa ja valtiontukisääntely on oleellinen osa sitä. Valtiontukisääntelyn yksi tärkeimmistä säännöistä on kirjattu SEUT:n 107 artiklan 1 kohtaan, jossa määritellään sisämarkkinoille soveltumattomat tuet. Näiden kiellettyjen tukien valvonta on EU:n eri orgaaneista osoitettu unionin sisällä komissiolle ja valvonta kuuluu komission yksinomaiseen toimivaltaan. Valtiontukien valvonnalla on keskeinen rooli Euroopan unionin sisämarkkinoiden puolustamisessa ja vahvistamisessa.
Toisin kuin välillisten verojen osalta, unionin jäsenvaltiot ovat säilyttäneet laajan suvereniteetin välittömistä veroista päättäessään. Unionin toimielimillä ei ole omaa valtaa kerätä veroja välittömän verotuksen saralla, mutta verotukseen liittyvästä sääntelystä voivat päättää sekä unioni että sen jäsenvaltiot. Välitöntä verotusta ei ole yhdenmukaistettu Euroopan unionissa ja jäsenvaltiot voivat itse määrittää olennaiset ominaispiirteet välittömille veroille. Perinteisesti on katsottu, että välitön verotus kuuluu jäsenvaltioiden toimivaltaan. Jäsenvaltioiden on kuitenkin välittömän verotuksen toimivaltaansa käyttäessään noudatettava unionin oikeutta, muun muassa valtiontukisääntelyä.
Valtiontukien valvonnan ja välittömän verotuksen toimivaltaan liittyvät kysymykset sisältävät jonkinasteista päällekkäisyyttä. Oikeuskirjallisuudessa on jopa katsottu, että komissio valtiontukisääntelyn avulla epäsuorasti pyrkisi harmonisoimaan jäsenvaltioiden verotusta.
Tutkielmassa tarkastellaan jäsenvaltioiden toimivaltaan kuuluvan välittömän verotuksen ja komission toimivaltaan kuuluvan valtiontukisääntelyn välistä suhdetta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, missä laajuudessa viimeaikainen siirtohinnoittelun ennakkoratkaisuja koskeva unionin yleisten tuomioistuinten a unionin tuomioistuinten oikeuskäytäntö on vaikuttanut jäsenvaltioiden ja unionin väliseen toimivallanjakoon välittömän verotuksen saralla. Tutkimuksessa esitetään, että valtiontukisääntely on unionille varsin tehokas keino puuttua jäsenvaltioiden välittömän verotuksen alalla suorittamiin poikkeuksellisiin toimenpiteisiin. Näin on siitä huolimatta, että komission valtiontukipäätökset eivät ole toistaiseksi menestyneet unionin tuomioistuimissa.
Toisin kuin välillisten verojen osalta, unionin jäsenvaltiot ovat säilyttäneet laajan suvereniteetin välittömistä veroista päättäessään. Unionin toimielimillä ei ole omaa valtaa kerätä veroja välittömän verotuksen saralla, mutta verotukseen liittyvästä sääntelystä voivat päättää sekä unioni että sen jäsenvaltiot. Välitöntä verotusta ei ole yhdenmukaistettu Euroopan unionissa ja jäsenvaltiot voivat itse määrittää olennaiset ominaispiirteet välittömille veroille. Perinteisesti on katsottu, että välitön verotus kuuluu jäsenvaltioiden toimivaltaan. Jäsenvaltioiden on kuitenkin välittömän verotuksen toimivaltaansa käyttäessään noudatettava unionin oikeutta, muun muassa valtiontukisääntelyä.
Valtiontukien valvonnan ja välittömän verotuksen toimivaltaan liittyvät kysymykset sisältävät jonkinasteista päällekkäisyyttä. Oikeuskirjallisuudessa on jopa katsottu, että komissio valtiontukisääntelyn avulla epäsuorasti pyrkisi harmonisoimaan jäsenvaltioiden verotusta.
Tutkielmassa tarkastellaan jäsenvaltioiden toimivaltaan kuuluvan välittömän verotuksen ja komission toimivaltaan kuuluvan valtiontukisääntelyn välistä suhdetta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, missä laajuudessa viimeaikainen siirtohinnoittelun ennakkoratkaisuja koskeva unionin yleisten tuomioistuinten a unionin tuomioistuinten oikeuskäytäntö on vaikuttanut jäsenvaltioiden ja unionin väliseen toimivallanjakoon välittömän verotuksen saralla. Tutkimuksessa esitetään, että valtiontukisääntely on unionille varsin tehokas keino puuttua jäsenvaltioiden välittömän verotuksen alalla suorittamiin poikkeuksellisiin toimenpiteisiin. Näin on siitä huolimatta, että komission valtiontukipäätökset eivät ole toistaiseksi menestyneet unionin tuomioistuimissa.