”Uskon myös, että ekologisuudella on merkitystä yhtiön imagolle ja sitä kautta asuntojen arvolle” : Ympäristövastuullisen asumisen ja rakentamisen motiivit mediassa
Jokinen, Leena (2023)
Jokinen, Leena
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023032733373
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023032733373
Tiivistelmä
Miljöansvarsteman har kommit upp i den offentliga debatten, särskilt i och med klimatförändringen. Den hybrida mediemiljön utmanar både organisationernas kommunikation om ansvarsåtgärder och konsumentens mediekunskap. Klimatnyheter uppfattas ofta som negativa och en mer positiv och lättillgänglig kommunikation om ansvarsfrågor förväntas.
Boende och byggande är bland de mest belastande sektorerna ur klimatförändringsperspektiv. Följaktligen är boende- och byggaktörernas agerande centrala för att bromsa klimat-förändringen. Det är också möjligt att påverka människornas motivation att vidta konkreta åtgärder, om kommunikationen i media om miljöansvar baserar sig på människornas egna värden och motiv. Därför är det viktigt att studera hur aktörerna själva beskriver meningsfullheten av sina ekologista handlingar och vilka saker som motiverar dem att ta ansvar.
Syftet med denna avhandling är att utreda hur aktörerna inom boende- och byggbranschen talar i media om sin motivation för miljövänligt agerande. Materialet för avhandlingen består av artiklar publicerade i tre medier, Kiinteistöposti, HS Digi och Meillä Kotona digitala plattform. Som metod använde jag analytisk diskursanalys. Motiv som jag påvisade var: ekonomiska motiv, värdebaserade etiska motiv och motivet att nå strategins mål. Dessutom motiverades aktörerna av framtiden, genom tal om framtidssträvan.
Ekonomiska motiv är typiska för organisationer. Även organisationernas etiska motiv är indirekt ekonomiska. Dessutom framstår uppnåendet av strategiska mål som ett starkt motiv för organisationernas ansvarsfulla handlingar. Jag tolkar att detta tal också syftar till att legitimera organisationens existens samt att nå indirekt ekonomisk nytta till exempel genom ett gott rykte. Boendes motiv är etiska, men motivationstalet påvisar diskursivt två olika ideologiska bakgrunder: en ekologisk-kollektiv ideologi som avsäger sig konsumtion och en marknadsekonomisk ideologi som accepterar en individualistisk konsumtion, som baserar sig på ansvarsfulla val. Framtidssträvan är ett gemensamt motiv för alla aktörer. Tal relaterat till framtiden är i grunden etisk och beskriver både förhoppningar om en bättre framtid och ansträngningar att göra konkreta handlingar.
Avhandlingen påvisar att de värderingar och ideologier som påverkar aktörens agerande kommer fram i aktörens tal om sin motivation för miljöansvar. Positiv och motiverande presentation av miljöansvarsteman i media kan också uppmuntra andra att agera.
Boende och byggande är bland de mest belastande sektorerna ur klimatförändringsperspektiv. Följaktligen är boende- och byggaktörernas agerande centrala för att bromsa klimat-förändringen. Det är också möjligt att påverka människornas motivation att vidta konkreta åtgärder, om kommunikationen i media om miljöansvar baserar sig på människornas egna värden och motiv. Därför är det viktigt att studera hur aktörerna själva beskriver meningsfullheten av sina ekologista handlingar och vilka saker som motiverar dem att ta ansvar.
Syftet med denna avhandling är att utreda hur aktörerna inom boende- och byggbranschen talar i media om sin motivation för miljövänligt agerande. Materialet för avhandlingen består av artiklar publicerade i tre medier, Kiinteistöposti, HS Digi och Meillä Kotona digitala plattform. Som metod använde jag analytisk diskursanalys. Motiv som jag påvisade var: ekonomiska motiv, värdebaserade etiska motiv och motivet att nå strategins mål. Dessutom motiverades aktörerna av framtiden, genom tal om framtidssträvan.
Ekonomiska motiv är typiska för organisationer. Även organisationernas etiska motiv är indirekt ekonomiska. Dessutom framstår uppnåendet av strategiska mål som ett starkt motiv för organisationernas ansvarsfulla handlingar. Jag tolkar att detta tal också syftar till att legitimera organisationens existens samt att nå indirekt ekonomisk nytta till exempel genom ett gott rykte. Boendes motiv är etiska, men motivationstalet påvisar diskursivt två olika ideologiska bakgrunder: en ekologisk-kollektiv ideologi som avsäger sig konsumtion och en marknadsekonomisk ideologi som accepterar en individualistisk konsumtion, som baserar sig på ansvarsfulla val. Framtidssträvan är ett gemensamt motiv för alla aktörer. Tal relaterat till framtiden är i grunden etisk och beskriver både förhoppningar om en bättre framtid och ansträngningar att göra konkreta handlingar.
Avhandlingen påvisar att de värderingar och ideologier som påverkar aktörens agerande kommer fram i aktörens tal om sin motivation för miljöansvar. Positiv och motiverande presentation av miljöansvarsteman i media kan också uppmuntra andra att agera.