Tietopääoma organisaation menestystekijänä: tapaustutkimus koulutusorganisaation tietopääomasta
Kukkonen, Hanna (2023)
Pro gradu -tutkielma
Kukkonen, Hanna
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023032733310
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023032733310
Tiivistelmä
Tietotaloudessa tietopääomasta on tullut organisaation suorituskykyä ja menestystä ohjaava tekijä kilpailuedun saavuttamisessa ja ylläpitämisessä. Tietopääoman merkityksen kasvun myötä myös tietopääoman johtamisen merkitys on kasvanut. Kyvystä johtaa tietopääomaa on tullut kilpailutekijä organisaatioille. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan tietopääomaa organisaation menestystekijänä. Tavoitteena oli selvittää, millaista tietopääomaa organisaatio tarvitsee ja miten tietopääomaa tulisi johtaa, jotta se tutkisi organisaation menestymistä tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa tarkasteltiin ammatillisen erikoisoppilaitoksen tietopääomaa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla organisaation johtoryhmää puolistrukturoiduin yksilö- ja ryhmähaastatteluin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu taustaoletuksiin, että organisaation menestyminen on sidoksissa sen kykyyn hyödyntää sisäisiä resurssejaan ja tieto on menestymisen kannalta tärkein resurssi. Nämä taustaoletukset perustuvat resurssipohjaiseen näkemykseen ja tietopohjaiseen näkemykseen. Tietoon pohjautuvat resurssit muodostavat organisaation tietopääoman, ja tietopääoman johtamisen tavoitteena on varmistaa organisaation kannattavuus pitkällä aikavälillä säilyttämällä ja ylläpitämällä organisaation nykyistä ja tulevaa tietoperustaa. Tietopääoman johtaminen ja hyödyntäminen edellyttää, että organisaatiolla on ymmärrys siitä, millaisista tietoresursseista sen tietopääoma koostuu. Tutkimuksessa tietopääoman tarkastelun pohjana on tutkimussuuntaus, jonka keskiössä on tietopääoman määrittely, mallintaminen ja raportointi.
Tutkittavan organisaation menestymisen kannalta tärkeimmät tietopääoman resurssit tulevaisuudessa ovat työhön liittyvä osaaminen ja asiantuntemus, asiakassuhteet, organisaatiokulttuuri, arvot, verkostot ja johtamisjärjestelmät. Tietopääoman johtamisessa painottuu esimerkiksi organisaation kyky ennakoida osaamistarpeita, pysyä tietoisena organisaation tekemisen kannalta keskeisistä yhteiskunnallisista keskustelunavauksista, oman tekemisen asemointi ja keskittyminen ydintekemiseen sekä organisaation henkilöstön selkeiden roolien ja vastuualueiden varmistaminen. In the knowledge economy, intellectual capital has become a factor that guides the organization's performance and success in achieving and maintaining a competitive advantage. With the growth of the importance of intellectual capital, the importance of managing intellectual capital has also increased. The ability to manage intellectual capital has become a competitive factor for organizations. This study examines intellectual capital as an organizational success factor. The goal was to find out what kind of intellectual capital an organization needs and how intellectual capital should be managed in order to ensure the success of the organization in the future.
The study looked at the intellectual capital of a specialized vocational school. The research was carried out as a qualitative case study and the research material was collected by interviewing the management team of the organization with semi-structured individual and group interviews. The theoretical framework of the research is based on the base assumption that the success of an organization is linked to its ability to utilize its internal resources and knowledge is the most important resource in terms of success. These assumptions are based on a resource-based view and a knowledge-based view of an organization. Knowledge-based resources constitute organization's intellectual capital, and the goal of intellectual capital management is to ensure the organization's profitability in the long term by preserving and maintaining the organization's current and future knowledge base. Managing and utilizing intellectual capital requires that an organization has an understanding of what kind of knowledge resources its intellectual capital consists of. In the study, the examination of intellectual capital is based on a research perspective, which focuses on the definition, modelling and reporting of intellectual capital.
With regards to the success of the organization the most important intellectual capital resources in the future are work-related experience and competencies, customer relations, organizational culture, values, networks and management systems. The management of intellectual capital emphasizes the ability of the organization to anticipate future competence needs and to remain aware of social debates that are essential to the organizations purpose. Additionally, management needs to ensure that people have clear roles and areas of responsibility.
Tutkimuksessa tarkasteltiin ammatillisen erikoisoppilaitoksen tietopääomaa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla organisaation johtoryhmää puolistrukturoiduin yksilö- ja ryhmähaastatteluin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu taustaoletuksiin, että organisaation menestyminen on sidoksissa sen kykyyn hyödyntää sisäisiä resurssejaan ja tieto on menestymisen kannalta tärkein resurssi. Nämä taustaoletukset perustuvat resurssipohjaiseen näkemykseen ja tietopohjaiseen näkemykseen. Tietoon pohjautuvat resurssit muodostavat organisaation tietopääoman, ja tietopääoman johtamisen tavoitteena on varmistaa organisaation kannattavuus pitkällä aikavälillä säilyttämällä ja ylläpitämällä organisaation nykyistä ja tulevaa tietoperustaa. Tietopääoman johtaminen ja hyödyntäminen edellyttää, että organisaatiolla on ymmärrys siitä, millaisista tietoresursseista sen tietopääoma koostuu. Tutkimuksessa tietopääoman tarkastelun pohjana on tutkimussuuntaus, jonka keskiössä on tietopääoman määrittely, mallintaminen ja raportointi.
Tutkittavan organisaation menestymisen kannalta tärkeimmät tietopääoman resurssit tulevaisuudessa ovat työhön liittyvä osaaminen ja asiantuntemus, asiakassuhteet, organisaatiokulttuuri, arvot, verkostot ja johtamisjärjestelmät. Tietopääoman johtamisessa painottuu esimerkiksi organisaation kyky ennakoida osaamistarpeita, pysyä tietoisena organisaation tekemisen kannalta keskeisistä yhteiskunnallisista keskustelunavauksista, oman tekemisen asemointi ja keskittyminen ydintekemiseen sekä organisaation henkilöstön selkeiden roolien ja vastuualueiden varmistaminen.
The study looked at the intellectual capital of a specialized vocational school. The research was carried out as a qualitative case study and the research material was collected by interviewing the management team of the organization with semi-structured individual and group interviews. The theoretical framework of the research is based on the base assumption that the success of an organization is linked to its ability to utilize its internal resources and knowledge is the most important resource in terms of success. These assumptions are based on a resource-based view and a knowledge-based view of an organization. Knowledge-based resources constitute organization's intellectual capital, and the goal of intellectual capital management is to ensure the organization's profitability in the long term by preserving and maintaining the organization's current and future knowledge base. Managing and utilizing intellectual capital requires that an organization has an understanding of what kind of knowledge resources its intellectual capital consists of. In the study, the examination of intellectual capital is based on a research perspective, which focuses on the definition, modelling and reporting of intellectual capital.
With regards to the success of the organization the most important intellectual capital resources in the future are work-related experience and competencies, customer relations, organizational culture, values, networks and management systems. The management of intellectual capital emphasizes the ability of the organization to anticipate future competence needs and to remain aware of social debates that are essential to the organizations purpose. Additionally, management needs to ensure that people have clear roles and areas of responsibility.