The Role of an Engineering Contractor in Quality Assurance and Quality Control in E, EPC and EPCM Projects
Kärki, Jaakko (2023)
Diplomityö
Kärki, Jaakko
2023
School of Energy Systems, Energiatekniikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023032733240
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023032733240
Tiivistelmä
As the subject of the study, the business unit of the case company providing process industry engineering office services has recently been running a development project to promote unified operating models. Concerning the theme of the development project, the study’s objective in this thesis was to analyse the role of the engineering office in quality assurance (QA) and quality control (QC) when providing services as a contractor in different project contract models. The contract models examined in the work were the contract models for Engineering service (E), implementation service; engineering, procurement and construction management (EPCM) and contracting service; engineering, procurement and construction (EPC). In the study, the responsibilities of the design office were evaluated in terms of QA/QC measures and their variations in these different contract models.
In the background theory section of the thesis, the literature review introduced quality as a concept in the project environment in the context of implementation projects in the process industry, as well as the practices of QA/QC measures in project work. In the work's applied research, the participant observation method was used by acting as an active member of the project organisations. Based on the observations, the work discussed four different example cases, which were selected to represent the quality management of the implementation project in the different phases, i.e. engineering, procurement and construction. Also, regarding the quality deviations of the example cases, categorising the root causes was an important criterion when selecting the cases to be discussed. To complete the observations, individual interviews were conducted with the project personnel by applying open interview methods. Development proposals for corrective measures were derived from the example cases.
When acting as the contractor of the implementation project, the design office is responsible for preparing and implementing its own QA/QC process to meet the quality criteria for its scope of delivery. E, EPCM and EPC contract models, in that order specifically mentioned, are from the narrowest to the broadest in QA/QC measures in terms of the project's overall responsibility. In the EPCM model, contract technicality is emphasised, and in the EPC model, the responsibility lies primarily with the contractor, i.e. the engineering office. Tutkimuksen kohteena ollessa prosessiteollisuuden suunnittelutoimistopalveluja tarjoavassa esimerkkiyrityksen toimialan liiketoimintayksikössä on viimeaikoina ollut käynnissä kehitysprojekti yhtenäisten toimintamallien edistämiseksi. Kehitysprojektin teemaan liittyen tässä työssä tehdyn selvitystyön päämääränä oli selvittää suunnittelutoimiston roolia laadunvarmistuksessa (Quality Assurance – QA) ja laadunvalvonnassa (Quality Control – QC) urakoitsijana toimittaessa eri projektisopimusmalleissa. Työssä tarkastellut sopimusmallit olivat suunnittelupalvelun (E, Engineering), toteutuspalvelun suunnittelu, hankinta ja rakennustyön johtamisen (Enginreering, Procurement and Construction Management - EPCM) ja urakointipalvelun suunnittelu, hankinta ja rakennus (Engineering, Procurement and Construction – EPC) sopimusmallit. Työssä arivoitiin suunnittelutoimiston vastuita QA/QC toimenpiteiden osalta näissä eri sopimusmalleissa.
Työn taustateoriaosuudessa perehdyttiin kirjallisuuskatsauksessa laatuun käsitteenä projektiympäristössä prosessiteollisuuden toteutusprojektien kontekstissa, sekä projektityöskentelyn QA/QC toimenpide käytäntöihin. Työn soveltavassa tutkimuksessa sovellettiin osallistuvan havainnoinnin menetelemää toimimalla projektiryhmien aktiivisena jäsenenä. Havaintojen pohjalta työssä käsiteltiin neljä eri esimerkkitapausta, mitkä valikoitiin siten, että ne edustaisivat toteutusprojektin laadunhallinta toimenpiteitä projektien eri vaiheissa, eli suunnittelussa, hankinnassa ja rakentamisessa. Myös esimerkkitapausten laatupoikkeamien osalta juurisyiden kategorisointi oli merkittävä kriteeri käsiteltäviä tapauksia valittaessa. Havainnoinnin täydentämiseksi suoritettiin yksilöhaastatteluja projektin henkilöstölle avoimen haastattelun menetelmin. Esimerkkitapauksista johdettiin kehitysehdotuksia korjaaville toimenpiteille.
Suunnittelutoimisto on vastuussa toteutusprojektin urakoitsijana toimiessa omasta QA/QC prosessin laatimisesta ja toteuttamisesta laatukriteerien täyttämiseksi toimituslaajuutensa osalta. E, EPCM ja EPC sopimusmallit edellä mainitussa järjestyksessä ovat projektien kokonaisvastuun osalta QA/QC toimenpiteissä suppeimmasta laajimpaan. EPCM mallissa sopimusteknisyys korostuu ja EPC mallissa vastuu on ensisijaisesti urakoitsijalla eli suunnittelutoimistolla.
In the background theory section of the thesis, the literature review introduced quality as a concept in the project environment in the context of implementation projects in the process industry, as well as the practices of QA/QC measures in project work. In the work's applied research, the participant observation method was used by acting as an active member of the project organisations. Based on the observations, the work discussed four different example cases, which were selected to represent the quality management of the implementation project in the different phases, i.e. engineering, procurement and construction. Also, regarding the quality deviations of the example cases, categorising the root causes was an important criterion when selecting the cases to be discussed. To complete the observations, individual interviews were conducted with the project personnel by applying open interview methods. Development proposals for corrective measures were derived from the example cases.
When acting as the contractor of the implementation project, the design office is responsible for preparing and implementing its own QA/QC process to meet the quality criteria for its scope of delivery. E, EPCM and EPC contract models, in that order specifically mentioned, are from the narrowest to the broadest in QA/QC measures in terms of the project's overall responsibility. In the EPCM model, contract technicality is emphasised, and in the EPC model, the responsibility lies primarily with the contractor, i.e. the engineering office.
Työn taustateoriaosuudessa perehdyttiin kirjallisuuskatsauksessa laatuun käsitteenä projektiympäristössä prosessiteollisuuden toteutusprojektien kontekstissa, sekä projektityöskentelyn QA/QC toimenpide käytäntöihin. Työn soveltavassa tutkimuksessa sovellettiin osallistuvan havainnoinnin menetelemää toimimalla projektiryhmien aktiivisena jäsenenä. Havaintojen pohjalta työssä käsiteltiin neljä eri esimerkkitapausta, mitkä valikoitiin siten, että ne edustaisivat toteutusprojektin laadunhallinta toimenpiteitä projektien eri vaiheissa, eli suunnittelussa, hankinnassa ja rakentamisessa. Myös esimerkkitapausten laatupoikkeamien osalta juurisyiden kategorisointi oli merkittävä kriteeri käsiteltäviä tapauksia valittaessa. Havainnoinnin täydentämiseksi suoritettiin yksilöhaastatteluja projektin henkilöstölle avoimen haastattelun menetelmin. Esimerkkitapauksista johdettiin kehitysehdotuksia korjaaville toimenpiteille.
Suunnittelutoimisto on vastuussa toteutusprojektin urakoitsijana toimiessa omasta QA/QC prosessin laatimisesta ja toteuttamisesta laatukriteerien täyttämiseksi toimituslaajuutensa osalta. E, EPCM ja EPC sopimusmallit edellä mainitussa järjestyksessä ovat projektien kokonaisvastuun osalta QA/QC toimenpiteissä suppeimmasta laajimpaan. EPCM mallissa sopimusteknisyys korostuu ja EPC mallissa vastuu on ensisijaisesti urakoitsijalla eli suunnittelutoimistolla.