Hyvinvointialueiden digitalisaation kypsyysaste : digitaalisten palveluiden tilanne ja vaikuttavimmat käytännöt
Heikkilä, Mikko (2023)
Pro gradu -tutkielma
Heikkilä, Mikko
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023020625916
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023020625916
Tiivistelmä
Terveydenhuollon palvelutuotantoa on kehitetty laajalti jo pidemmän aikaa erilaisia digitaalisia ratkaisuja hyödyntäen. Toteutuksissa on eroja organisaatioiden välillä johtuen toteutustavoista ja organisaatioiden kyvykkyyksistä hyödyntää digitalisaatiota sekä organisaatioiden digitaalisesta kypsyysasteesta. Näistä eroista johtuen organisaatioiden digitalisaatioratkaisuista saavat hyödyt vaihtelevat, ja pahimmillaan jopa saattavat kansalaiset eriarvoiseen asemaan tiettyjen terveyspalvelujen tarjonnan osalta.
Tutkimuksessa selvitettiin kahden julkisen terveydenhuollon palveluja tuottavan ja yhden julkisen ja yksityisen organisaation yhteisesti omistaman terveydenhuollon palveluja tuottavan organisaation subjektiiviset näkemykset siitä, mitkä ovat vaikuttavimmat kustannustehokkaimmat digitalisaatioratkaisut ja peilattiin näitä organisaatioiden digitalisaation kypsyysasteeseen. Kustannustehokkaimmiksi ratkaisuiksi tunnistettiin tiettyjen tehtävien siirtäminen potilaan itsensä tehtäväksi, prosessien automatisointi ja tiettyjen toimintojen laajempi uudistaminen siten, että ne suunnitellaan uudelleen hyödyntäen digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet tehostamiseen täysimittaisesti.
Digitalisaatioratkaisuissa havaittiin eroja organisaatioiden välillä sekä toteutustavoissa, että koettujen hyötyjen osalta, vaikka ratkaisut koskivat samoja osa-alueita. Vaikuttaisi siltä, että digitalisaation hyödyntämisessä kypsemmässä vaiheessa olevat organisaatiot toteuttavat kattavampia ratkaisuja ja saavat vastaavasti merkittävästi enemmän kokonaishyötyjä näistä ratkaisuista, kuin organisaatiot, jotka eivät vielä ole niin pitkällä digitalisaatiomatkallaan. Different digital solutions have been implemented widely in the development of healthcare services. There are differences in implementations due to selected solutions, the organizations’ abilities to utilize digitalization and variation in digital maturity of the organizations. Due to these differences, the benefits produced by the digital solutions vary, and in worst cases even expose citizens to inequal access to healthcare services.
In this study the subjective views of what are the most effective digital solutions and how they relate to digital maturity was explored from three different organizations. Most cost-effective areas were identified as transfer of certain activities to patients themselves, process automation and re-engineering of certain activities in such way, that they are being re-organized by fully utilizing the benefits of digitalization.
There were differences in ways of implementation and benefits gained regarding digitalization solutions even within same functional area. It appears that organizations that are more mature implement more comprehensive solutions and therefore gain substantially more overarching benefits compared to the organizations that are not quite in the same level of maturity in their digitalization journey.
Tutkimuksessa selvitettiin kahden julkisen terveydenhuollon palveluja tuottavan ja yhden julkisen ja yksityisen organisaation yhteisesti omistaman terveydenhuollon palveluja tuottavan organisaation subjektiiviset näkemykset siitä, mitkä ovat vaikuttavimmat kustannustehokkaimmat digitalisaatioratkaisut ja peilattiin näitä organisaatioiden digitalisaation kypsyysasteeseen. Kustannustehokkaimmiksi ratkaisuiksi tunnistettiin tiettyjen tehtävien siirtäminen potilaan itsensä tehtäväksi, prosessien automatisointi ja tiettyjen toimintojen laajempi uudistaminen siten, että ne suunnitellaan uudelleen hyödyntäen digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet tehostamiseen täysimittaisesti.
Digitalisaatioratkaisuissa havaittiin eroja organisaatioiden välillä sekä toteutustavoissa, että koettujen hyötyjen osalta, vaikka ratkaisut koskivat samoja osa-alueita. Vaikuttaisi siltä, että digitalisaation hyödyntämisessä kypsemmässä vaiheessa olevat organisaatiot toteuttavat kattavampia ratkaisuja ja saavat vastaavasti merkittävästi enemmän kokonaishyötyjä näistä ratkaisuista, kuin organisaatiot, jotka eivät vielä ole niin pitkällä digitalisaatiomatkallaan.
In this study the subjective views of what are the most effective digital solutions and how they relate to digital maturity was explored from three different organizations. Most cost-effective areas were identified as transfer of certain activities to patients themselves, process automation and re-engineering of certain activities in such way, that they are being re-organized by fully utilizing the benefits of digitalization.
There were differences in ways of implementation and benefits gained regarding digitalization solutions even within same functional area. It appears that organizations that are more mature implement more comprehensive solutions and therefore gain substantially more overarching benefits compared to the organizations that are not quite in the same level of maturity in their digitalization journey.