Sosiaalisen vastuun toteutuminen suomalaisissa juomavalmistusyrityksissä
Reponen, Anna (2022)
Kandidaatintutkielma
Reponen, Anna
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301306396
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301306396
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintyö käsittelee sosiaalisen vastuun toteutumista suomalaisissa juomanvalmistusyrityksissä. Tutkimuksen tavoitteena on löytää kolmen tutkittavan yrityksen väliltä yhtäläisyyksiä ja eroja sosiaalisen vastuun toteutumisessa. Lisäksi tutkimuksessa sivutaan globaalien kriisien vaikutusta sosiaalisen vastuun toteutumiseen. Tutkimus tehdään laadullisena tutkimuksena ja tarkemmin tapaustutkimuksena, johon on valittu kolme suomalaista juomanvalmistuksessa toimivaa yritystä, jotka ovat Sinebrychoff, Olvi ja Hartwall.
Vastuullisuus on noussut tärkeäksi osaksi yritysten toimintaa ja sen avulla pystytään jopa kilpailemaan muiden yrityksien kanssa sekä lisätä myös taloudellista suorituskykyä. Sosiaalinen vastuu on nostanut merkitystään taloudellisen ja ympäristöllisen vastuun rinnalla. Etenkin juomavalmistusta harjoittavissa yrityksissä sosiaalisen vastuun merkitys korostuu, kun myydään ja markkinoidaan alkoholillisia tuotteita, jotka vaikuttavat kuluttajien hyvinvointiin.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee kaikille kolmelle yritykselle keskeisiä teemoja, jotka ovat terveys ja turvallisuus, työntekijöiden koulutus sekä syrjinnän ehkäiseminen ja tasavertaisuus. Kaikille tutkimuksen yrityksille niin kuluttajien kuin henkilöstön terveys nousee tärkeäksi arvoksi. Henkilöstön turvallisuuteen ja koulutukseen halutaan panostaa. Tasavertainen ja syrjimätön työilmapiiri koetaan myös tärkeänä. This bachelor's thesis deals with the realization of social responsibility in Finnish beverage manufacturing companies. The aim of the research is to find similarities and differences in the realization of social responsibility between the companies. In addition, the study examines the impact of global crises on the realization of social responsibility. The research is conducted as qualitative research and more precisely as a case study, which includes three Finnish beverage manufacturing companies, which are Sinebrychoff, Olvi and Hartwall.
Responsibility has become an important part of companies' operations, and with its help it is even possible to compete with other companies and increase financial performance. Social responsibility has increased its importance alongside economic and environmental responsibility. Especially in companies engaged in beverage manufacturing, the importance of social responsibility is emphasized when alcoholic products that affect well-being are sold and marketed.
The results of the study reveal key themes for all three companies, which are health and safety, employee training, and discrimination and equality. For all research companies, the health of both consumers and personnel becomes an important value. An equal and non-discriminatory work environment is also perceived as important.
Vastuullisuus on noussut tärkeäksi osaksi yritysten toimintaa ja sen avulla pystytään jopa kilpailemaan muiden yrityksien kanssa sekä lisätä myös taloudellista suorituskykyä. Sosiaalinen vastuu on nostanut merkitystään taloudellisen ja ympäristöllisen vastuun rinnalla. Etenkin juomavalmistusta harjoittavissa yrityksissä sosiaalisen vastuun merkitys korostuu, kun myydään ja markkinoidaan alkoholillisia tuotteita, jotka vaikuttavat kuluttajien hyvinvointiin.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee kaikille kolmelle yritykselle keskeisiä teemoja, jotka ovat terveys ja turvallisuus, työntekijöiden koulutus sekä syrjinnän ehkäiseminen ja tasavertaisuus. Kaikille tutkimuksen yrityksille niin kuluttajien kuin henkilöstön terveys nousee tärkeäksi arvoksi. Henkilöstön turvallisuuteen ja koulutukseen halutaan panostaa. Tasavertainen ja syrjimätön työilmapiiri koetaan myös tärkeänä.
Responsibility has become an important part of companies' operations, and with its help it is even possible to compete with other companies and increase financial performance. Social responsibility has increased its importance alongside economic and environmental responsibility. Especially in companies engaged in beverage manufacturing, the importance of social responsibility is emphasized when alcoholic products that affect well-being are sold and marketed.
The results of the study reveal key themes for all three companies, which are health and safety, employee training, and discrimination and equality. For all research companies, the health of both consumers and personnel becomes an important value. An equal and non-discriminatory work environment is also perceived as important.