Julkisorganisaation palveluhankintojen vastuullisuus : case Kela
Kilpikivi, Liisa (2022)
Kandidaatintutkielma
Kilpikivi, Liisa
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301193713
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301193713
Tiivistelmä
Sekä kuluttajat että organisaatiot ovat yhä tietoisempia vastuullisuudesta. Koska julkisorganisaatiot ovat isoja ostajia, vaikuttavat ne hankinnoillaan suuresti vastuullisuuteen. Julkisten hankintojen vastuullisuudella on mahdollista edistää kestävää kehitystä, sekä näyttää esimerkkiä markkinoille millaisille hyödykkeille on kysyntää. Tämän kandidaatintutkielman aiheena on julkisten palveluhankintojen vastuullisuus. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka julkisissa palveluhankinnoissa pyritään huomioimaan vastuullisuuden eri osa-alueita. Lisäksi tavoitteena on selvittää hankintakriteerejä, joiden avulla palveluhankintojen tarjouspyynnöissä voidaan huomioida vastuullisuutta. Tavoitteena on myös selvittää, miten vastuullisuuden eri osa-alueiden huomioiminen palveluhankintojen tarjouspyynnöissä eroaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena julkisorganisaatio Kelasta.
Tutkimuksen empiirisen osion aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kahdelta Kelan toimihenkilöiltä sekä viidestä Kelan palveluhankintojen tarjouspyyntödokumentista. Sekä haastattelu- että tarjouspyyntöaineistot analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että taloudellista ja sosiaalista vastuullisuutta huomioidaan laajasti Kelan palveluhankinnoissa. Sen sijaan ympäristökriteerien käyttö tarjouspyynnöissä on vähäisempää. Tärkeimpinä Kelan palveluhankintojen vastuullisuutta edistävinä keinoina voidaan pitää keskusteluja palveluntilaajan kanssa sekä Kelan eettisen ohjeiston ja ESPD-lomakkeen käyttöä osana tarjouspyyntöjä. Kelan palveluhankinnoissa vastuullisuus huomioidaan useimmiten tarjouspyyntöjen pakollisissa ehdoissa. Yleisimmin tarjouspyyntöjen vastuullisuutta edistävät kriteerit velvoittavat vakuutuksiin, työlainsäädännön noudattamiseen sekä harmaan talouden torjuntaan. Both consumers and organizations are increasingly aware of the responsibility. Since public organizations are large purchasers, they greatly influence responsibility with their purchases. With the responsibility of public procurement, it is possible to promote sustainable development and show the market an example of what kind of goods are in demand. The subject of this bachelor's thesis is the responsibility of public service procurement. The study aims to examine how different aspects of responsibility are taken into account in public service procurement. In addition, the aim is to examine purchasing criteria that can be used to take responsibility into account in tenders for service procurement. The aim is also to examine how the consideration of different aspects of responsibility differs in tenders for service procurement. The study was conducted as a qualitative case study of the public organization Kela.
The data for the empirical part of the study was collected through a semi-structured interview given by two employees of Kela and from five of Kela's service procurement tender documents. Both the interview and tender material were analyzed using content analysis methods. The results of the study show that economic and social responsibility is widely taken into account in Kela's service procurement. On the other hand, the use of environmental criteria in tenders is less used. Discussions with the orderer of the service and the use of Kela's ethical guidelines and the ESPD form as part of tenders can be considered as the most important means of promoting the responsibility of Kela's service procurement. In Kela’s service procurement, responsibility is mostly taken into account in the mandatory conditions of tenders. Most commonly, the criteria that promote the responsibility of tenders obligate insurance, compliance with labor legislation, and the fight against the gray economy.
Tutkimuksen empiirisen osion aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kahdelta Kelan toimihenkilöiltä sekä viidestä Kelan palveluhankintojen tarjouspyyntödokumentista. Sekä haastattelu- että tarjouspyyntöaineistot analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että taloudellista ja sosiaalista vastuullisuutta huomioidaan laajasti Kelan palveluhankinnoissa. Sen sijaan ympäristökriteerien käyttö tarjouspyynnöissä on vähäisempää. Tärkeimpinä Kelan palveluhankintojen vastuullisuutta edistävinä keinoina voidaan pitää keskusteluja palveluntilaajan kanssa sekä Kelan eettisen ohjeiston ja ESPD-lomakkeen käyttöä osana tarjouspyyntöjä. Kelan palveluhankinnoissa vastuullisuus huomioidaan useimmiten tarjouspyyntöjen pakollisissa ehdoissa. Yleisimmin tarjouspyyntöjen vastuullisuutta edistävät kriteerit velvoittavat vakuutuksiin, työlainsäädännön noudattamiseen sekä harmaan talouden torjuntaan.
The data for the empirical part of the study was collected through a semi-structured interview given by two employees of Kela and from five of Kela's service procurement tender documents. Both the interview and tender material were analyzed using content analysis methods. The results of the study show that economic and social responsibility is widely taken into account in Kela's service procurement. On the other hand, the use of environmental criteria in tenders is less used. Discussions with the orderer of the service and the use of Kela's ethical guidelines and the ESPD form as part of tenders can be considered as the most important means of promoting the responsibility of Kela's service procurement. In Kela’s service procurement, responsibility is mostly taken into account in the mandatory conditions of tenders. Most commonly, the criteria that promote the responsibility of tenders obligate insurance, compliance with labor legislation, and the fight against the gray economy.