Gamification of an industrial machine using the real-time simulation in virtual reality environment
Pöppönen, Pauli (2023)
Kandidaatintyö
Pöppönen, Pauli
2023
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301193681
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301193681
Tiivistelmä
Gamification is used in many fields for various needs. However its benefits have not yet been utilized to a large extent for training in the use of work machines. This work investigates of making a gamified simulation and further using that simulation as a training tool.
The real-time implementation of the simulation was done using a simulation program capable of handling both multibody dynamics and hydraulics. The hydraulic components work as the power transmission system of the selected industrial machine. The simulation was gamified with a separate game engine that also created an audiovisual environment. Those who used the gamified simulation were asked to fill out a survey.
From the survey of the study, it was noticed that the use of the gamified simulation increased the people's assessment of their own ability to use an industrial machine. Many users felt that the gamified simulation was realistic.
The gamified simulation of the industrial machine was found to be successful, with a verification of its real-time capability. From the survey, observations were made that could thus improve the simulation or the industrial machine itself. Pelistämistä käytetään monella alalla erilaisiin tarpeisiin. Pelillistämisen hyötyjä ei kuitenkaan vielä kaikilta osin ole hyödynnetty työkoneiden käytön koulutukseen. Tutkimuksessa perehdytään pelillistetyn simulaation tekemiseen ja pelillistetyn simulaaion käytöön työkoneen koulutuksen apuna.
Simulaation reaaliaikainen toteutus käyttäen simulaatio-ohjelmaa, joka kykenee simuloimaan sekä monikappaledynamiikkaa että hydrauliikkaa. Simulaatio pelillistettiin erillisellä pelimoottorilla, johon tehtiin myös audiovisuaalinen ympäristö lisäämään realistisuutta. Pelillistettyä simulaatiota käyttäneitä pyydettiin täyttämään kysely.
Tutkimuksen kyselystä huomattiin pelillistetyn simulaation nostavan henkilöiden arviota omasta osaamisestaan käyttää teollisuus konetta. Monet käyttäjät kokivat pelillistetyn simulaation olevan realistinen.
Teollisuus koneen pelillistetty simulaatio todettiin onnistuneeksi reaaliaikaisuuden todentamisen myötä. Kyselystä saatiin huomioita, joilla voitaisiin täten parantaa simulaatiota tai itse teollisuuskonetta.
The real-time implementation of the simulation was done using a simulation program capable of handling both multibody dynamics and hydraulics. The hydraulic components work as the power transmission system of the selected industrial machine. The simulation was gamified with a separate game engine that also created an audiovisual environment. Those who used the gamified simulation were asked to fill out a survey.
From the survey of the study, it was noticed that the use of the gamified simulation increased the people's assessment of their own ability to use an industrial machine. Many users felt that the gamified simulation was realistic.
The gamified simulation of the industrial machine was found to be successful, with a verification of its real-time capability. From the survey, observations were made that could thus improve the simulation or the industrial machine itself.
Simulaation reaaliaikainen toteutus käyttäen simulaatio-ohjelmaa, joka kykenee simuloimaan sekä monikappaledynamiikkaa että hydrauliikkaa. Simulaatio pelillistettiin erillisellä pelimoottorilla, johon tehtiin myös audiovisuaalinen ympäristö lisäämään realistisuutta. Pelillistettyä simulaatiota käyttäneitä pyydettiin täyttämään kysely.
Tutkimuksen kyselystä huomattiin pelillistetyn simulaation nostavan henkilöiden arviota omasta osaamisestaan käyttää teollisuus konetta. Monet käyttäjät kokivat pelillistetyn simulaation olevan realistinen.
Teollisuus koneen pelillistetty simulaatio todettiin onnistuneeksi reaaliaikaisuuden todentamisen myötä. Kyselystä saatiin huomioita, joilla voitaisiin täten parantaa simulaatiota tai itse teollisuuskonetta.