Ympäristövastuun rooli toimittajavalinnassa päivittäistavarakaupassa
Holopainen, Liisa (2023)
Kandidaatintutkielma
Holopainen, Liisa
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301173249
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301173249
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee ympäristövastuun roolia päivittäistavarakauppojen toimittajavalinnassa. Työn tarkoituksena on selvittää, miten suuri painoarvo ympäristövastuulla on, miten ympäristövastuu ymmärretään päivittäistavarakauppojen alalla, sekä minkälaisia ympäristövastuuseen liittyviä kriteereitä alalla käytetään toimittajille. Tämän lisäksi käsitellään sitä, miten ympäristövastuuta pyritään kehittämään yrityksessä ja minkälaisia kehityssuuntia kohdeyrityksessä on siihen liittyen. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen kohteena on Suomessa toimiva suuri päivittäistavarakauppaketju, joka toimii toimitusketjunsa kannalta globaalisti. Tutkimuksen teoriaosuus muodostuu tieteellisestä kirjallisuudesta sekä artikkeleista. Empiriaosuudessa käytetään aineistona yrityksen verkkosivuilta löytyvää materiaalia sekä kahden yrityksessä työskentelevän henkilön haastatteluja.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että ympäristövastuu on suuressa roolissa kohdeyrityksen toimittajavalinnassa. Kohdeyrityksellä on esimerkiksi tuoteryhmäkohtaisesti erilaisia kriteereitä, kuten sertifikaatteja, joita tulee jokaisen kyseistä tuotetta toimittavan toimittajan noudattaa. Yrityksen haasteena ovat vastuullisten tuotteiden saatavuus sekä toimitusketjujen läpinäkyvyys, joita molempia pyritään tulevaisuudessa kehittämään. Kohdeyrityksen tavoitteena on myös soveltaa ympäristövastuuseen liittyviä kriteereitä yhä useampaan tuoteryhmään tai raaka-aineeseen, joka osoittaa sen, että ympäristövastuun rooli kasvaa yhä enemmän päivittäistavarakauppojen alalla. This bachelor's thesis deals with the role of environmental responsibility in the supplier selection for grocery stores. The purpose of the work is to find out what kind of role environmental responsibility has, how environmental responsibility is understood in the field of grocery stores, and what kind of criteria related to environmental responsibility are used for suppliers in the field. In addition to this, it will be discussed how to improve environmental responsibility in the company and what kind of development trends the target company has in relation to it. The research is carried out as a qualitative case study. The subject of the study is a large grocery store chain operating in Finland, which operates globally in terms of its supply chain. The theoretical part of the research consists of scientific literature and articles. In the empiric section, material found on the company's web-site and interviews of two people working in the company are used as material.
The results of the study show that environmental responsibility plays a large role in the target company's supplier selection. For example, the target company has different criteria for each product group, such as certificates, which must be followed by every supplier delivering the product in question. The company's challenge is the availability of responsible products and the transparency of supply chains, both of which will be improved in the future. The goal of the target company is also to apply criteria related to environmental responsibility to more and more product groups or raw materials, which shows that the role of environmental responsibility is growing more and more in the field of grocery stores.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että ympäristövastuu on suuressa roolissa kohdeyrityksen toimittajavalinnassa. Kohdeyrityksellä on esimerkiksi tuoteryhmäkohtaisesti erilaisia kriteereitä, kuten sertifikaatteja, joita tulee jokaisen kyseistä tuotetta toimittavan toimittajan noudattaa. Yrityksen haasteena ovat vastuullisten tuotteiden saatavuus sekä toimitusketjujen läpinäkyvyys, joita molempia pyritään tulevaisuudessa kehittämään. Kohdeyrityksen tavoitteena on myös soveltaa ympäristövastuuseen liittyviä kriteereitä yhä useampaan tuoteryhmään tai raaka-aineeseen, joka osoittaa sen, että ympäristövastuun rooli kasvaa yhä enemmän päivittäistavarakauppojen alalla.
The results of the study show that environmental responsibility plays a large role in the target company's supplier selection. For example, the target company has different criteria for each product group, such as certificates, which must be followed by every supplier delivering the product in question. The company's challenge is the availability of responsible products and the transparency of supply chains, both of which will be improved in the future. The goal of the target company is also to apply criteria related to environmental responsibility to more and more product groups or raw materials, which shows that the role of environmental responsibility is growing more and more in the field of grocery stores.