MM Kotkamills suunnittelu- ja projektointipalveluiden prosessien nykytilan selvitys ja kehitys
Brofors, Niko (2023)
Katso/ Avaa
Sisältö avataan julkiseksi: 08.02.2025
Diplomityö
Brofors, Niko
2023
School of Energy Systems, Sähkötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301173243
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301173243
Tiivistelmä
Tämä diplomityö on tehty MM Kotkamills:in suunnittelu- ja projektointipalveluiden prosessien nykytilan selvittämiseksi. Nykytilan selvittämisen lisäksi tässä työssä pyritään myös tunnistamaan potentiaaliset kehityskohteet prosessien parantamiseksi ja annetaan konkreettiset kehitysehdotukset, joilla palveluita ja niiden saatavuutta voidaan parantaa eri sidosryhmien osalta.
Prosessien parantamisessa on tavoitteena kehittää suunnittelu- ja projektointipalveluiden saatavuutta sisäisten asiakkaiden suuntaan sekä kehittää ja helpottaa näitä palveluita tuottavien henkilöiden työntekoa.
Yrityksessä työskenteleville henkilöille kohdistetussa kyselytutkimuksessa selvitettiin, miten palveluita käyttävät sisäiset asiakkaat sekä suunnittelu- ja projektointipalveluita tuottavat henkilöt kokevat osaston eri toiminnallisuuksien toimivan ja vastaavan tämän hetkisiä tarpeita.
Diplomityön kyselytutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta suunnittelu- ja projektointipalveluiden tuottamien palveluiden olevan laadukkaita ja sisäisiä asiakkaita ja heidän tarpeita palvelevia. Suurimpina kehityskohteina suunnittelu- ja projektointipalveluiden osalta voidaan todeta olevan erilaisia tekijöitä liittyen eri osastojen välisiin toimintoihin ja osastojen väliseen yhteistyöhön sekä kommunikointiin ja tiedonjakamiseen eri sidosryhmien välillä. This thesis has been done to find out the current status of the processes of MM Kotkamills' engineering and design services. After clarifying the current situation, the study also aims to identify potential development targets for improving processes and gives concrete development proposals that can improve services and their availability for different stake-holder groups.
In improving the processes, the goal is to develop the availability of engineering and projecting services for internal customers, and to develop and facilitate the work of the people who produce these services.
In a survey aimed for people working in the company, it was found out how the internal customers who use the services and the people who produce engineering and projecting services feel that the various functions of the department work and meet their current needs.
Based on the results of the research, it can be concluded that the services provided by engineering and projecting services are of high quality and serve internal customers and their needs. The biggest areas for development in terms of engineering and projecting services can be stated to be various factors related to functions between different departments and cooperation between departments, as well as communication and information sharing be-tween different stakeholder groups.
Prosessien parantamisessa on tavoitteena kehittää suunnittelu- ja projektointipalveluiden saatavuutta sisäisten asiakkaiden suuntaan sekä kehittää ja helpottaa näitä palveluita tuottavien henkilöiden työntekoa.
Yrityksessä työskenteleville henkilöille kohdistetussa kyselytutkimuksessa selvitettiin, miten palveluita käyttävät sisäiset asiakkaat sekä suunnittelu- ja projektointipalveluita tuottavat henkilöt kokevat osaston eri toiminnallisuuksien toimivan ja vastaavan tämän hetkisiä tarpeita.
Diplomityön kyselytutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta suunnittelu- ja projektointipalveluiden tuottamien palveluiden olevan laadukkaita ja sisäisiä asiakkaita ja heidän tarpeita palvelevia. Suurimpina kehityskohteina suunnittelu- ja projektointipalveluiden osalta voidaan todeta olevan erilaisia tekijöitä liittyen eri osastojen välisiin toimintoihin ja osastojen väliseen yhteistyöhön sekä kommunikointiin ja tiedonjakamiseen eri sidosryhmien välillä.
In improving the processes, the goal is to develop the availability of engineering and projecting services for internal customers, and to develop and facilitate the work of the people who produce these services.
In a survey aimed for people working in the company, it was found out how the internal customers who use the services and the people who produce engineering and projecting services feel that the various functions of the department work and meet their current needs.
Based on the results of the research, it can be concluded that the services provided by engineering and projecting services are of high quality and serve internal customers and their needs. The biggest areas for development in terms of engineering and projecting services can be stated to be various factors related to functions between different departments and cooperation between departments, as well as communication and information sharing be-tween different stakeholder groups.