Hankintojen vastuullisuuden arvioinnin kehittäminen vakuutusalan yrityksessä
Paarlahti, Elli (2022)
Kandidaatintutkielma
Paarlahti, Elli
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301162930
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301162930
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tarkoituksena on tutkia yrityksen hankintojen mittaristojen vastuullisuuden merkitystä vakuutusalalla ja tätä kautta kehittää alan toimintatapoja ja tutkimusta. Tutkimus pohjautuu vahvasti vastuullisuuden eri ulottuvuuksiin ja aikaisempiin tutkimuksiin, joiden avulla vastuullisuuden merkitystä toimialalla pyritään perustelemaan. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena kohdeyritykselle. Tutkimusaineisto on kerätty kohdeyritykseltä haastattelulla. Haastattelu analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Analyysin apuna käytettiin myös muun muassa taulukointia, johon analyysin tulokset perustuvat.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että vastuullisuuden ekologinen ulottuvuus ei vielä tuo kohdeyritykselle lisäarvoa, mutta aihetta on syytä tutkia lisää. Vastuullisuus voidaan integroida hankintojen mittaristoihin monella eri tavalla ja kohdeyrityksen toimialan perusteella tutkimusta varten kehitettiin vastuullisuuden arvioinnin mittaristo. The aim of this thesis is to explore the importance of corporate procurement metrics in the insurance sector and thereby develop practices and research in the field. The research draws heavily on the different dimensions of sustainability and previous studies to justify the importance of sustainability in the industry. The research has been conducted as a qualitative case study for the target company. The data was collected through interviews with the target company. The interview was analyzed using content analysis. The analysis was also supported by, among other things, tabulation, on which the results of the analysis are based.
As a result of the study, it can be concluded that the ecological dimension of sustainability does not yet add value to the target company, but that the topic should be further explored. Sustainability can be integrated into procurement metrics in a variety of ways and based on the target company's industry, a sustainability assessment toolkit was developed in this study.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että vastuullisuuden ekologinen ulottuvuus ei vielä tuo kohdeyritykselle lisäarvoa, mutta aihetta on syytä tutkia lisää. Vastuullisuus voidaan integroida hankintojen mittaristoihin monella eri tavalla ja kohdeyrityksen toimialan perusteella tutkimusta varten kehitettiin vastuullisuuden arvioinnin mittaristo.
As a result of the study, it can be concluded that the ecological dimension of sustainability does not yet add value to the target company, but that the topic should be further explored. Sustainability can be integrated into procurement metrics in a variety of ways and based on the target company's industry, a sustainability assessment toolkit was developed in this study.