Export challenges in international project management in the context of small and medium-sized enterprises
Vallema, Sini (2022)
Kandidaatintutkielma
Vallema, Sini
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301021157
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301021157
Tiivistelmä
This bachelor's thesis discusses the challenges faced by an SME in international trade and the influence of different cultures on the emergence and existence of these challenges. The aim of this study is to explore what kind of challenges an SME encounters while exporting to high-country risk export destinations. The theory used in this study consists of previous literature related to the differences between cultures in the business world and the challenges faced by SMEs in export operations. The empirical part has been carried out by using a qualitative research method and the research material has been collected by interviewing employees of the case company. The case company participates in an international trade project.
The position of an SME in international trade is full of risks and the success of the trade can be vital for the company. Challenges for an SME in international trade are the differences between the cultures of different organizations, internal export barriers and external risk factors related to the export destination, the company's inferior position in relation to larger project parties and unexpectedly changing conditions.
The results of the interviews prove that differences between cultures have an impact on the course of an international project. The results also point out that the most considerable problems for an SME are the lack of resources and the disorganization caused by the size of the company. Flexibility and extensive risk mapping and anticipation of possible threats are important in managing the risks of an SME. Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään pienyrityksen kohtaamia haasteita kansainvälisessä kaupassa ja erinäisten kulttuurien vaikutusta näiden haasteiden syntyyn sekä ilmenemiseen. Tavoitteena on vahvistaa näkemystä pienyrityksen asemasta kansainvälisillä markkinoilla. Tässä tutkimuksessa hyödynnetty teoria koostuu aikaisemmasta kirjallisuudesta liittyen kulttuurien välisiin eroihin yritysmaailmassa sekä Pk-yrityksen kohtaamiin haasteisiin vienti toiminnassa. Empiirinen osa on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla case yrityksen työntekijöitä. Case yritys osallistuu kansainväliseen kauppaprojektiin.
Pienyrityksen asema kansainvälisessä kaupassa on täynnä riskejä ja kaupan onnistuminen voi olla yritykselle elintärkeää. Pienyritykselle kansainvälisessä kaupassa haasteita luovat eri organisaatioiden kulttuurien väliset eroavaisuudet, sisäiset viennin esteet sekä vientikohteeseen liittyvät ulkoiset riskitekijät, yrityksen heikko asema suhteessa suurempiin toimijoihin ja yllättäen muuttuvat olosuhteet.
Haastatteluiden tulokset osoittavat, että kulttuurien välisillä eroilla on vaikutusta kansainvälisen projektin kulkuun. Tulokset myös osoittavat sen, että pienyrityksen suurimpia ongelmia on resurssien puute sekä yrityksen koosta aiheutuva organisoitumattomuus. Pienyrityksen riskien hallinnassa tärkeää on joustavuus ja laaja riskien kartoitus sekä ennakointi mahdollisten uhkien varalta.
The position of an SME in international trade is full of risks and the success of the trade can be vital for the company. Challenges for an SME in international trade are the differences between the cultures of different organizations, internal export barriers and external risk factors related to the export destination, the company's inferior position in relation to larger project parties and unexpectedly changing conditions.
The results of the interviews prove that differences between cultures have an impact on the course of an international project. The results also point out that the most considerable problems for an SME are the lack of resources and the disorganization caused by the size of the company. Flexibility and extensive risk mapping and anticipation of possible threats are important in managing the risks of an SME.
Pienyrityksen asema kansainvälisessä kaupassa on täynnä riskejä ja kaupan onnistuminen voi olla yritykselle elintärkeää. Pienyritykselle kansainvälisessä kaupassa haasteita luovat eri organisaatioiden kulttuurien väliset eroavaisuudet, sisäiset viennin esteet sekä vientikohteeseen liittyvät ulkoiset riskitekijät, yrityksen heikko asema suhteessa suurempiin toimijoihin ja yllättäen muuttuvat olosuhteet.
Haastatteluiden tulokset osoittavat, että kulttuurien välisillä eroilla on vaikutusta kansainvälisen projektin kulkuun. Tulokset myös osoittavat sen, että pienyrityksen suurimpia ongelmia on resurssien puute sekä yrityksen koosta aiheutuva organisoitumattomuus. Pienyrityksen riskien hallinnassa tärkeää on joustavuus ja laaja riskien kartoitus sekä ennakointi mahdollisten uhkien varalta.