The role of book content and influencers on TikTok in marketing of books
Tukia, Helmi (2022)
Kandidaatintutkielma
Tukia, Helmi
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122273243
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122273243
Tiivistelmä
TikTok has reached a substantial success as a social media platform, especially among young people and one of the formed subcultures, BookTok strongly influences the selling and marketing of books with its content regarding books. Businesses and influencers are able to benefit from the short, entertaining videos in their marketing strategies to gain awareness and reach potential customers. The aim of this bachelor’s thesis is to improve the understanding of how book content from influencers can affect the selling and marketing of young adult and new adult books. The purpose of this research is to also increase understanding of how the businesses marketing as well as selling books could benefit from influencer marketing on TikTok considering YA and NA books.
This research was conducted as qualitative research using previous studies and theoretical knowledge. This study used semi-structured interviews from people working in companies that sell and market books and are familiar with the topic of the research. The interviews were conducted online using remote tools with pre-determined questions; however, the participant was able to answer freely without given answer options.
The empirical findings from the analysed interviews show that companies are not yet strongly utilizing influencer marketing on TikTok in their marketing strategy, however, companies are creating their own content on this social media platform. Finding the relevant and suitable influencers on this relatively fresh platform proved to be quite challenging and creating own content on TikTok, as a business, enables building connections and interactions as well as increasing awareness of the company. TikTok on viime vuosina saavuttanut suuren suosion sosiaalisen median alustana, etenkin nuorten keskuudessa ja sen alakulttuuriksi muodostunut BookTok vaikuttaa sisällöllään vahvasti kirjojen markkinointiin ja myyntiin. Yritykset ja vaikuttajat voivat hyödyntää lyhyitä, viihdyttäviä videoita markkinoinnissaan saadakseen näkyvyyttä ja saavuttaakseen potentiaalisia asiakkaita. Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää paremmin, kuinka vaikuttajien luoma kirjasisältö vaikuttaa nuorten aikuisten kirjojen myyntiin ja markkinointiin. Tutkimuksen tarkoituksena on myös lisätä ymmärrystä siitä, miten kirjoja myyvät sekä markkinoivat yritykset voisivat hyötyä vaikuttajamarkkinoinnista TikTokissa nuorten aikuisten kirjoja koskien.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen aikaisempia tutkimuksia ja teoreettista tietoa. Tutkimuksessa hyödynnetään puolistrukturoituja haastatteluja henkilöiltä, jotka työskentelevät kirjoja myyvissä sekä markkinoivissa yrityksissä ja tuntevat tutkimuksen aiheen. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksillä ennalta suunniteltujen kysymysten avulla, kuitenkin niin, että haastateltava sai vastata vapaasti ilman annettuja vastausvaihtoehtoja.
Empiiriset tulokset analysoiduista haastatteluista osoittavat, että yritykset eivät vielä kovin hyödynnä vaikuttajamarkkinointia TikTokissa markkinointistrategiassaan, mutta luovat itse sisältöä tälle sosiaalisen median alustalle. Sopivien vaikuttajien löytäminen suhteellisen uudelta alustalta osoittautuu haastavaksi ja oman sisällön luominen TikTokiin mahdollistaa yhteyksien ja vuorovaikutuksen luomisen sekä tietoisuuden lisäämisen.
This research was conducted as qualitative research using previous studies and theoretical knowledge. This study used semi-structured interviews from people working in companies that sell and market books and are familiar with the topic of the research. The interviews were conducted online using remote tools with pre-determined questions; however, the participant was able to answer freely without given answer options.
The empirical findings from the analysed interviews show that companies are not yet strongly utilizing influencer marketing on TikTok in their marketing strategy, however, companies are creating their own content on this social media platform. Finding the relevant and suitable influencers on this relatively fresh platform proved to be quite challenging and creating own content on TikTok, as a business, enables building connections and interactions as well as increasing awareness of the company.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen aikaisempia tutkimuksia ja teoreettista tietoa. Tutkimuksessa hyödynnetään puolistrukturoituja haastatteluja henkilöiltä, jotka työskentelevät kirjoja myyvissä sekä markkinoivissa yrityksissä ja tuntevat tutkimuksen aiheen. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksillä ennalta suunniteltujen kysymysten avulla, kuitenkin niin, että haastateltava sai vastata vapaasti ilman annettuja vastausvaihtoehtoja.
Empiiriset tulokset analysoiduista haastatteluista osoittavat, että yritykset eivät vielä kovin hyödynnä vaikuttajamarkkinointia TikTokissa markkinointistrategiassaan, mutta luovat itse sisältöä tälle sosiaalisen median alustalle. Sopivien vaikuttajien löytäminen suhteellisen uudelta alustalta osoittautuu haastavaksi ja oman sisällön luominen TikTokiin mahdollistaa yhteyksien ja vuorovaikutuksen luomisen sekä tietoisuuden lisäämisen.