Tietojärjestelmien vaikutus suunnitelmallisen sosiaalityön toteuttamiseen
Toikkanen, Jenni (2022-12)
Toikkanen, Jenni
Lapin yliopisto
12 / 2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122173115
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122173115
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on tarkastella tietojärjestelmien roolia suunnitelmallisen sosiaalityön toteuttamisessa. Tutkielmassa selvitän, miten tietojärjestelmät vaikuttavat suunnitelmallisen sosiaalityön toteuttamiseen sosiaalityöntekijöiden arvioimana. Lisäksi olen kiinnostunut siitä, miten tietojärjestelmät soveltuvat sosiaalityöntekijän työhön käytettävyyden ja toimivuuden näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäpalveluiden seuranta ja arviointi (STePS 3.0) -hankkeessa toteutettu kysely, joka kohdistui sosiaalialan korkeakoulutetuille. Asiakastietojärjestelmät sosiaalialan ammattilaisen työvälineenä -kysely on toteutettu Lapin Yliopiston ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteistyönä. Tutkielman analyysi kohdistuu sosiaalityöntekijöiden (n=429) vastauksiin.
Tutkielmaani ohjaa yhden teoreettisen viitekehyksen sijaan niin kutsuttu käsitejärjestelmä, eli toisiinsa nivoutuvien käsitteiden joukko. Analyysi toteutetaan kolmen sosiaalityön toteutuksessa keskeiseksi tunnistetun osatekijän kautta, joita ovat tieto ja dokumentaatio, tietojärjestelmien merkitys sosiaalityöntekijän työn hallinnassa sekä yhteistyö ja tiedonkulku. Kvantitatiivisen aineiston analyysissä käytettiin ristiintaulukointia, frekvenssijakaumia ja niistä muodostettuja 100 %:n pinottuja pylväskaavioita. Kyselyn avovastauksista muodostunut rikas kvalitatiivinen aineisto syventää kvantitatiivista analyysiä. Sosiaalityöntekijöiden avovastaukset tuovat esille yleisimpiä tietojärjestelmissä koettuja puutteita, mutta syvemmän tarkastelun myötä heijastavat myös sosiaalityössä olevia isompia asiakokonaisuuksia ja ilmiöitä sekä palautuvat kvantitatiivisen analyysin kohteena oleviin osatekijöihin.
Tutkimuskysymysten vastauksina todetaan, että tietojärjestelmät eivät tue suunnitelmallisen sosiaalityön toteuttamista. Käytettävyyden ja toimivuuden näkökulmasta sosiaalityöntekijöiden perusviesti on kriittinen; tietojärjestelmissä oleva tieto nähdään laadukkaana, mutta olennaisen ja tarpeellisen tiedon hahmottaminen on haastavaa ja tieto on sirpaleista. Sosiaalityöntekijöiden vastauksista on paikannettavissa skeptinen suhtautuminen sosiaalityön tarpeisiin kehitettyihin tietojärjestelmiin. Tietojärjestelmien koetaan palvelevan teknistä dokumentaation ja kirjaamisen prosessia. Eritoten eri organisaatioiden välistä yhteistyötä ja tiedonkulkua tietojärjestelmät tukevat heikosti.
Sosiaalityöntekijöitä on osallistettava tietojärjestelmien kehittämisprosesseihin, ja suunnitelmallisen sosiaalityön perusperiaatteet sekä holistinen työote on huomioitava tietojärjestelmiä rakennettaessa. Tietojärjestelmän roolin muuttaminen työtä kuormittavasta työtä tukevaksi mahdollistaisi tiedollisten tarpeiden paremman huomioimisen, mutta myös suunnitelmalliselle työotteelle asetettujen vaatimusten toteutumisen.
Tutkielmaani ohjaa yhden teoreettisen viitekehyksen sijaan niin kutsuttu käsitejärjestelmä, eli toisiinsa nivoutuvien käsitteiden joukko. Analyysi toteutetaan kolmen sosiaalityön toteutuksessa keskeiseksi tunnistetun osatekijän kautta, joita ovat tieto ja dokumentaatio, tietojärjestelmien merkitys sosiaalityöntekijän työn hallinnassa sekä yhteistyö ja tiedonkulku. Kvantitatiivisen aineiston analyysissä käytettiin ristiintaulukointia, frekvenssijakaumia ja niistä muodostettuja 100 %:n pinottuja pylväskaavioita. Kyselyn avovastauksista muodostunut rikas kvalitatiivinen aineisto syventää kvantitatiivista analyysiä. Sosiaalityöntekijöiden avovastaukset tuovat esille yleisimpiä tietojärjestelmissä koettuja puutteita, mutta syvemmän tarkastelun myötä heijastavat myös sosiaalityössä olevia isompia asiakokonaisuuksia ja ilmiöitä sekä palautuvat kvantitatiivisen analyysin kohteena oleviin osatekijöihin.
Tutkimuskysymysten vastauksina todetaan, että tietojärjestelmät eivät tue suunnitelmallisen sosiaalityön toteuttamista. Käytettävyyden ja toimivuuden näkökulmasta sosiaalityöntekijöiden perusviesti on kriittinen; tietojärjestelmissä oleva tieto nähdään laadukkaana, mutta olennaisen ja tarpeellisen tiedon hahmottaminen on haastavaa ja tieto on sirpaleista. Sosiaalityöntekijöiden vastauksista on paikannettavissa skeptinen suhtautuminen sosiaalityön tarpeisiin kehitettyihin tietojärjestelmiin. Tietojärjestelmien koetaan palvelevan teknistä dokumentaation ja kirjaamisen prosessia. Eritoten eri organisaatioiden välistä yhteistyötä ja tiedonkulkua tietojärjestelmät tukevat heikosti.
Sosiaalityöntekijöitä on osallistettava tietojärjestelmien kehittämisprosesseihin, ja suunnitelmallisen sosiaalityön perusperiaatteet sekä holistinen työote on huomioitava tietojärjestelmiä rakennettaessa. Tietojärjestelmän roolin muuttaminen työtä kuormittavasta työtä tukevaksi mahdollistaisi tiedollisten tarpeiden paremman huomioimisen, mutta myös suunnitelmalliselle työotteelle asetettujen vaatimusten toteutumisen.