En kvalitativ studie om finska bankers användning av sociala medier för CSR-upplysningar
Ahlbäck, Antonia (2022)
Ahlbäck, Antonia
2022
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022121571771
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022121571771
Tiivistelmä
Den socialt ansvarstagande banken är ett växande begrepp i samhället. Banker kan numera kommunicera om sitt samhällsansvar också på andra sätt än bara via sin hållbarhetsredovisning. Eftersom allt fler användare närvarar på sociala medier, är det en effektiv kanal för banker att dela redovisningsinformation via. I enlighet med de klassiska teorierna förser banker frivilligt sina intressenter med CSR-upplysningar via sociala medier för att imponera på sina intressenter och för att svara på olika socioekonomiska påfrestningar i samhället. I och med att det är frivilligt för företag att förse sina intressenter med CSR-upplysningar via sociala medier, tenderar intressenter att tro att företagens CSR-upplysningar är opportunistiska.
Avhandlingens syfte är att öka förståelsen för hur banker använder sociala medier för att förse sina intressenter med CSR-upplysningar. Syftet besvaras med hjälp av en kvalitativ studie var semistrukturerade intervjuer utgör den främsta forskningsmetoden. Intervjuerna utförs med bankens experter inom ESG och kommunikation. Vidare inkluderas en dokumentanalys som komplement till intervjuerna.
Studiens resultat indikerar att bankernas CSR-upplysningar i sociala medier är positivt inriktade. Studiens resultat skiljer sig från tidigare studier i och med att LinkedIn inte nämns som en av de mest använda sociala medier för CSR-upplysningar. Studien bidrar därmed med ny kunskap om extern kommunikation i detta media. Utifrån studiens resultat kan konstateras att CSR- upplysningar är vanligare i andra kanaler än i sociala medier. Vidare kan i enlighet med tidigare forskning konstateras att bankens intressenter inte är så insatta i hållbarhet eller intresserade av bankens CSR-arbete.
Avhandlingens syfte är att öka förståelsen för hur banker använder sociala medier för att förse sina intressenter med CSR-upplysningar. Syftet besvaras med hjälp av en kvalitativ studie var semistrukturerade intervjuer utgör den främsta forskningsmetoden. Intervjuerna utförs med bankens experter inom ESG och kommunikation. Vidare inkluderas en dokumentanalys som komplement till intervjuerna.
Studiens resultat indikerar att bankernas CSR-upplysningar i sociala medier är positivt inriktade. Studiens resultat skiljer sig från tidigare studier i och med att LinkedIn inte nämns som en av de mest använda sociala medier för CSR-upplysningar. Studien bidrar därmed med ny kunskap om extern kommunikation i detta media. Utifrån studiens resultat kan konstateras att CSR- upplysningar är vanligare i andra kanaler än i sociala medier. Vidare kan i enlighet med tidigare forskning konstateras att bankens intressenter inte är så insatta i hållbarhet eller intresserade av bankens CSR-arbete.