The academic entrepreneur's dilemma : how to transform a research idea into a business reality : opportunity development for a novel product innovation in B2B markets
Korhonen, Vesa (2022)
Pro gradu -tutkielma
Korhonen, Vesa
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120870190
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120870190
Tiivistelmä
Academic entrepreneurship has become a significant vehicle for new innovation creation bringing together universities, industries, and governments. These stakeholders together form an ecosystem that enables the economic development of research-based innovations. Researchers and academic entrepreneurs need to be able to perform an opportunity development process that starts with opportunity recognition and is followed by opportunity exploitation.
This research is a single case study of a Research to Business Project at LUT University. The data in this research were collected through interviews. The research elaborates the opportunity development process for research-based innovations. Acknowledged as the crucial factor for the opportunity development process is the industry knowledge and as the main hurdles that hinder the process are the lack of specific entrepreneurial competencies and the inability to show how the research innovation could be utilized as a commercial opportunity. Identified as critical junctures for the potential USO are acquiring the proof of concept and the funding gap after the Research to Business project has come to an end. Akateemisesta yrittäjyydestä on tullut merkittävä väline, jonka avulla luodaan uusia innovaatioita yhteistyössä yliopistojen, liiketoiminta-alojen sekä valtioiden kanssa. Nämä sidosryhmät muodostavat yhdessä ekosysteemin, joka mahdollistaa tutkimuspohjaisten innovaatioiden kaupallistamisen. Onnistuakseen tässä kaupallistamisessa tutkijoiden ja akateemisten yrittäjien tulee hallita liiketoimintamahdollisuuden kehittämiseen liittyvä prosessi, joka alkaa liiketoimintamahdollisuuden tunnistamisesta ja jota seuraa liiketoimintamahdollisuuden hyödyntäminen.
Tämä tutkimus toteutettiin yksittäisenä tapaustutkimuksena yhdessä LUT-yliopiston Tutkimuksesta Liiketoimintaa -projektissa; tutkimusaineisto kerättiin haastatteluin. Tämä tutkimus havainnollistaa liiketoimintamahdollisuuden kehittämisprosessin tutkimuspohjaiselle innovaatiolle. Tutkimus osoittaa, että toimialan tuntemus on erittäin tärkeää liiketoimintamahdollisuuksien kehittämisessä. Tutkimuspohjaisen innovaation kaupallistamista heikentävät puutteet tietyissä yrittäjyyden kompetensseissa sekä kykenemättömyys havainnollistaa, miksi tutkimusinnovaatio olisi hyvä liiketoimintamahdollisuus. Merkittäviksi haasteiksi potentiaaliselle spin-off-yritykselle tunnistettiin niin konseptitodistuksen hankkiminen kuin lisärahoituksen puute Tutkimuksesta Liiketoimintaa -projektin päättymisen jälkeen.
This research is a single case study of a Research to Business Project at LUT University. The data in this research were collected through interviews. The research elaborates the opportunity development process for research-based innovations. Acknowledged as the crucial factor for the opportunity development process is the industry knowledge and as the main hurdles that hinder the process are the lack of specific entrepreneurial competencies and the inability to show how the research innovation could be utilized as a commercial opportunity. Identified as critical junctures for the potential USO are acquiring the proof of concept and the funding gap after the Research to Business project has come to an end.
Tämä tutkimus toteutettiin yksittäisenä tapaustutkimuksena yhdessä LUT-yliopiston Tutkimuksesta Liiketoimintaa -projektissa; tutkimusaineisto kerättiin haastatteluin. Tämä tutkimus havainnollistaa liiketoimintamahdollisuuden kehittämisprosessin tutkimuspohjaiselle innovaatiolle. Tutkimus osoittaa, että toimialan tuntemus on erittäin tärkeää liiketoimintamahdollisuuksien kehittämisessä. Tutkimuspohjaisen innovaation kaupallistamista heikentävät puutteet tietyissä yrittäjyyden kompetensseissa sekä kykenemättömyys havainnollistaa, miksi tutkimusinnovaatio olisi hyvä liiketoimintamahdollisuus. Merkittäviksi haasteiksi potentiaaliselle spin-off-yritykselle tunnistettiin niin konseptitodistuksen hankkiminen kuin lisärahoituksen puute Tutkimuksesta Liiketoimintaa -projektin päättymisen jälkeen.