Telojen kunnossapidon laadunhallinnan kehitys
Häyhä, Janne (2022)
Diplomityö
Häyhä, Janne
2022
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120769755
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120769755
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia Stora Enson Imatran tehtaiden telahuollon ja -hionnan laadunhallinnan nykytilaa ja kehitysmahdollisuuksia sekä muodostaa kahden telatyypin huoltosuunnitelmat sekä telahionnan laadunhallinnan ohjeistus. Tutkimuksessa käytettävät menetelmät ovat toisistaan riippumattomien aineistojen vertailu ja näistä muodostettavat parannusehdotukset. Aineistoina käytetään kirjallisuuslähteitä, toiminnanohjausjärjestelmän tilasto- ja historiatietoa, sekä eri henkilöstöryhmien ei-standardoituja yksilö- ja ryhmähaastattelujen avulla kerättyä tietoa, ja näiden pohjalta pystytään tunnistamaan laitteiden ja toimintojen tarkoitusta, toiminnan syitä ja niihin liittyviä ongelmakohtia.
Telojen kunnossapito Imatran tehtailla sisältää paljon erityyppisiä teloja sekä telayksilöitä, siten erilaisten lähtötilanteiden huomioiminen on tärkeä osa telojen kunnossapidon laatua. Telahuollossa ei tällä hetkellä hyödynnetä raportointia. Huoltoraportteja kehitettiin siksi käyttäjäystävällisiksi sekä niiden sisältö ja rakenne muokattiin eri huoltojen lähtötilanteisiin sopiviksi sekä tukemaan töiden suunnittelua. Telahionnassa syntyvät virheet ovat tyypillisesti satunnaisia virheitä, joiden korjaamiseksi ehdotetaan hionnan pöytäkirjaa, jolla parannetaan työvuorojen välistä viestintää ja hiontatuloksen tasalaatuisuutta. Kerätyllä tiedolla voidaan ennakoida huoltotarpeita oikea-aikaisiksi ja siten parantaa käyttövarmuutta. Tietoa on järjestelmissä hajallaan ja tiedon löytäminen on työlästä eikä sen hyödyntäminen ole systemaattista. Lisäksi havaittiin kehitysmahdollisuuksia viestinnässä, toimintatavoissa sekä ennakoinnissa. This Master’s thesis aims to investigate the current state and possible developments of the quality management in roll maintenance and grinding, alongside with formulating maintenance plans for two roll types and roll grinding quality management directions at the Stora Enso Imatra mills. The methodologies used consist of a literature review and hence gathered suggestions on possible developments. Literature resources, enterprise resource planning system statistics and history, as well as non-standardized data gathered from individual and group interviews are utilized. These resources allow for the identification of the purpose, rationale and underlying issues in the equipment and their function.
As the roll maintenance at Imatra mills contains a variety of types and individuals it is important to consider the unique circumstances of each roll to ensure maintenance quality. Currently roll maintenance does not utilize operation reporting. Hence, maintenance reporting was developed to increase user friendliness, with report structure and content being tailored to suit the circumstances and work planning. To mitigate roll defects caused by grinding, which are often due to random flaws in the process, a log sheet for grinding information is proposed, to improve communication between work shifts and create consistent results. The gathered information helps predict maintenance timing, resulting in reliability. The information is scattered around the systems, making its acquirement currently laborious, preventing systematic utilization. Additionally, development possibilities in communications, procedures and proactiveness were observed.
Telojen kunnossapito Imatran tehtailla sisältää paljon erityyppisiä teloja sekä telayksilöitä, siten erilaisten lähtötilanteiden huomioiminen on tärkeä osa telojen kunnossapidon laatua. Telahuollossa ei tällä hetkellä hyödynnetä raportointia. Huoltoraportteja kehitettiin siksi käyttäjäystävällisiksi sekä niiden sisältö ja rakenne muokattiin eri huoltojen lähtötilanteisiin sopiviksi sekä tukemaan töiden suunnittelua. Telahionnassa syntyvät virheet ovat tyypillisesti satunnaisia virheitä, joiden korjaamiseksi ehdotetaan hionnan pöytäkirjaa, jolla parannetaan työvuorojen välistä viestintää ja hiontatuloksen tasalaatuisuutta. Kerätyllä tiedolla voidaan ennakoida huoltotarpeita oikea-aikaisiksi ja siten parantaa käyttövarmuutta. Tietoa on järjestelmissä hajallaan ja tiedon löytäminen on työlästä eikä sen hyödyntäminen ole systemaattista. Lisäksi havaittiin kehitysmahdollisuuksia viestinnässä, toimintatavoissa sekä ennakoinnissa.
As the roll maintenance at Imatra mills contains a variety of types and individuals it is important to consider the unique circumstances of each roll to ensure maintenance quality. Currently roll maintenance does not utilize operation reporting. Hence, maintenance reporting was developed to increase user friendliness, with report structure and content being tailored to suit the circumstances and work planning. To mitigate roll defects caused by grinding, which are often due to random flaws in the process, a log sheet for grinding information is proposed, to improve communication between work shifts and create consistent results. The gathered information helps predict maintenance timing, resulting in reliability. The information is scattered around the systems, making its acquirement currently laborious, preventing systematic utilization. Additionally, development possibilities in communications, procedures and proactiveness were observed.