Using trend recognition to improve innovation portfolio management
van Dessel, Kevin (2022)
Kandidaatintyö
van Dessel, Kevin
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101461922
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101461922
Tiivistelmä
The bachelor’s thesis researches how innovation portfolio management could be improved with trend recognition. The thesis aims to find synergies between two fields: data analytics and innovation management. In the thesis, trend recognition is done through social media analytics, and the thesis will thus focus on consumer trends. The thesis is done through a literature review and scientific articles and other relevant publications have been used as the sources.
The role of innovation portfolio management is to produce innovation that can be carried into further development and eventually monetized. This is crucial for the organization’s longevity and financial success. Trend recognition in this thesis refers to analyzing consumer trends through social media data. It aims to recognize emerging trends that touch the organization’s target audience and that have commercial value. The utilization of trend recognition in innovation portfolio management helps organizations to create innovations that benefit from the underlying consumer trends. Trend recognition brings value because the diffusion of innovation starts slow, and the commercial potential starts to realize during later phases.
Trend recognition in innovation portfolio management enables organizations to hear the voice of the customer in a cost-efficient and scalable way. This brings an attractive option to the more traditional methods which have based on surveys and interviews. This will also increase the quality of data because consumers release information through social media without corporate interference. Tämä kandidaatintyö pyrkii tutkimaan, miten innovaatioportfolion hallintaa voisi kehittää trendien tunnistamisen avulla. Työ pyrkii löytämään synergioita kahden alan väliltä: data analytiikan ja innovaatiojohtamisen. Trendien tunnistamista käsitellään sosiaalisen median analytiikan kautta ja keskittyminen ohjataan näin kuluttajatrendeihin. Työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja työn lähteinä on käytetty tieteellisiä artikkeleita sekä muita aiheeseen relevantteja julkaisuja.
Innovaatioportfolion hallinnan rooli on tuottaa organisaatiolle innovaatioita, joita voidaan viedä tuotekehitykseen ja lopulta kaupallistaa. Tämä on yrityksen selviytymisen sekä taloudellisen menestymisen kannalta olennaista. Trendien tunnistaminen puolestaan viittaa tässä työssä kuluttajatrendien analysoimiseen sosiaalisen median datasta. Siinä pyrkimys on havaita alkavia organisaation kohderyhmiä koskettavia trendejä, joilla on kaupallista arvoa organisaatioille. Trendien tunnistaminen innovaatioportfolion hallinnan työkaluna auttaa organisaatioita kehittämään innovaatioita, jotka hyötyvät alkavista kuluttajatrendeistä.
Trendien tunnistaminen luo arvoa, sillä innovaatioiden diffuusion alku on hidas ja taloudellinen potentiaali alkaa realisoitumaan vasta myöhemmissä vaiheissa. Trendien tunnistaminen innovaatioportfolion hallinnan työkaluna antaa organisaatioille mahdollisuuden kuunnella kuluttajia kustannustehokkaalla ja skaalautuvalla tavalla. Tämä luo kiinnostavan vaihtoehdon perinteisemmille metodeille, jotka ovat perustuneet haastatte luihin ja kyselyihin. Tämä auttaa myös datan laadussa, sillä kuluttajat antavat tietoa sosiaalisen median kautta ilman organisaatioiden häirintää.
The role of innovation portfolio management is to produce innovation that can be carried into further development and eventually monetized. This is crucial for the organization’s longevity and financial success. Trend recognition in this thesis refers to analyzing consumer trends through social media data. It aims to recognize emerging trends that touch the organization’s target audience and that have commercial value. The utilization of trend recognition in innovation portfolio management helps organizations to create innovations that benefit from the underlying consumer trends. Trend recognition brings value because the diffusion of innovation starts slow, and the commercial potential starts to realize during later phases.
Trend recognition in innovation portfolio management enables organizations to hear the voice of the customer in a cost-efficient and scalable way. This brings an attractive option to the more traditional methods which have based on surveys and interviews. This will also increase the quality of data because consumers release information through social media without corporate interference.
Innovaatioportfolion hallinnan rooli on tuottaa organisaatiolle innovaatioita, joita voidaan viedä tuotekehitykseen ja lopulta kaupallistaa. Tämä on yrityksen selviytymisen sekä taloudellisen menestymisen kannalta olennaista. Trendien tunnistaminen puolestaan viittaa tässä työssä kuluttajatrendien analysoimiseen sosiaalisen median datasta. Siinä pyrkimys on havaita alkavia organisaation kohderyhmiä koskettavia trendejä, joilla on kaupallista arvoa organisaatioille. Trendien tunnistaminen innovaatioportfolion hallinnan työkaluna auttaa organisaatioita kehittämään innovaatioita, jotka hyötyvät alkavista kuluttajatrendeistä.
Trendien tunnistaminen luo arvoa, sillä innovaatioiden diffuusion alku on hidas ja taloudellinen potentiaali alkaa realisoitumaan vasta myöhemmissä vaiheissa. Trendien tunnistaminen innovaatioportfolion hallinnan työkaluna antaa organisaatioille mahdollisuuden kuunnella kuluttajia kustannustehokkaalla ja skaalautuvalla tavalla. Tämä luo kiinnostavan vaihtoehdon perinteisemmille metodeille, jotka ovat perustuneet haastatte luihin ja kyselyihin. Tämä auttaa myös datan laadussa, sillä kuluttajat antavat tietoa sosiaalisen median kautta ilman organisaatioiden häirintää.