Vuorovaikutuksellinen verkkosimulaatio hoitotyön opetuksen välineenä toisella asteella
Kamberg, Sini-Charlotta (2022-09-07)
Vuorovaikutuksellinen verkkosimulaatio hoitotyön opetuksen välineenä toisella asteella
Kamberg, Sini-Charlotta
(07.09.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022100360910
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022100360910
Tiivistelmä
Hoitotyön koulutus on kokenut viimeisen kahden vuoden aikana koronakriisin seurauksena merkittävän digitaalisen arkipäiväistymisen. Uudenlaisia adaptiivisia oppimisen- ja opetuksen työkaluja on pyritty käyttöönottamaan ja samalla omaksumaan teknologian sekä digitalisaation mahdollisuuksia. Verkkosimulaatio tarjoaa tuoreen ja modernin tavan vuorovaikutukselliselle oppimiselle, joka tapahtuu verkkovälitteisesti tai hybriditoteutusta hyödyntäen.
Simulaatio-opetus ja -oppiminen ovat puolestaan nousseet viimeisen vuosikymmenen aikana hoitotyön opetuksen yhdeksi merkittäväksi pedagogiseksi osa-alueeksi hyvien tutkimustulosten perusteella. Simulaatio-opetus on erinomainen työkalu, kun pyritään mahdollisimman autenttiseen ja potilasturvalliseen oppimiseen sekä hoitotyön päätöksenteko-osaamisen vahvistamiseen. Simulaatiotilanne luokkatiloissa tarjoaa hyvän oppimistilanteen, mutta vaatii runsaat resurssit onnistuakseen. Tarvitaankin moderni vuorovaikutteinen pedagoginen lähestymistapa, joka ei kuluta resursseja perinteisten opetusmenetelmien tavoin. Sataedussa on pilotoitu verkkosimulaatioita 2020 vuoden joulukuusta alkaen. Pilotointien yhtenä keskeisenä tavoitteena on ollut selvittää simulaation opetusarvoa verkkovälitteisesti tapahtuvassa opetuksessa erityisesti vuorovaikutuksen näkökulmasta. Lisäksi pilotointien yhtenä tavoitteena on ollut vastata työelämän muuttuviin tarpeisiin mukautuvan ja moniammatillisen koulutuksen keinoin. Verkkovälitteinen simulaatio on pedagogisesti vaikuttava menetelmä, jonka avulla saadaan oppiminen näkyväksi sekä korostettua hoidollista päätöksenteko-osaamista digitalisoituvalla koulutuksen kentällä. Oppimismenetelmänä verkkovälitteinen simulaatio nähdään oppijoiden näkökulmasta identifioituneen usein efektiivisenä ja yhteisöllisenä sekä kognitiivisena soveltamisen työkaluna, joka tukee opittujen tietojen ja taitojen siirtämistä työelämään.
Tutkin pro gradu -työssäni toisen asteen terveydenhuollon opettajien ajatuksia, asenteita ja kokemuksia verkkosimulaatiota kohtaan. Tutkimukseni aineisto muodostui laadullisesta kyselystä sekä ryhmähaastatteluista, joka analysoitiin teemoittelun avulla. Muu aineisto muodostui kirjallisuudesta, kuten aihepiirin media-artikkeleista ja aikaisemmista tutkimuksista, jotka osaltaan sivuavat vahvasti hoitotyön opetuksen keskeisiä komponentteja muun muassa näyttöön perustuvuutta. Aineistosta nousi kolme eri teemaa tarkastelun keskiöön; simulaatio-oppiminen ja opettaminen, verkkovälitteisyys ja opetusresurssit.
Keskeiset tutkimustulokset kuvaavat verkkosimulaation toimivan adaptiivisena sekä vaikuttavana e-oppimismenetelmänä toisella asteella hoitotyön koulutuksessa. Tutkimustulosten valossa verkkovälitteinen simulaatio edistää hoidollista päätöksenteko-osaamista sekä toimii resurssien näkökulmasta positiivisesti mahdollistaen uudenlaisten oppimis- ja opetusmenetelmien käytön. Toimenpidesuosituksista keskeisimmäksi nousi sote-simutiimin perustaminen, jonka kautta monialaisen simulaatio-oppimisen implementointi mahdollistuu.
Simulaatio-opetus ja -oppiminen ovat puolestaan nousseet viimeisen vuosikymmenen aikana hoitotyön opetuksen yhdeksi merkittäväksi pedagogiseksi osa-alueeksi hyvien tutkimustulosten perusteella. Simulaatio-opetus on erinomainen työkalu, kun pyritään mahdollisimman autenttiseen ja potilasturvalliseen oppimiseen sekä hoitotyön päätöksenteko-osaamisen vahvistamiseen. Simulaatiotilanne luokkatiloissa tarjoaa hyvän oppimistilanteen, mutta vaatii runsaat resurssit onnistuakseen. Tarvitaankin moderni vuorovaikutteinen pedagoginen lähestymistapa, joka ei kuluta resursseja perinteisten opetusmenetelmien tavoin. Sataedussa on pilotoitu verkkosimulaatioita 2020 vuoden joulukuusta alkaen. Pilotointien yhtenä keskeisenä tavoitteena on ollut selvittää simulaation opetusarvoa verkkovälitteisesti tapahtuvassa opetuksessa erityisesti vuorovaikutuksen näkökulmasta. Lisäksi pilotointien yhtenä tavoitteena on ollut vastata työelämän muuttuviin tarpeisiin mukautuvan ja moniammatillisen koulutuksen keinoin. Verkkovälitteinen simulaatio on pedagogisesti vaikuttava menetelmä, jonka avulla saadaan oppiminen näkyväksi sekä korostettua hoidollista päätöksenteko-osaamista digitalisoituvalla koulutuksen kentällä. Oppimismenetelmänä verkkovälitteinen simulaatio nähdään oppijoiden näkökulmasta identifioituneen usein efektiivisenä ja yhteisöllisenä sekä kognitiivisena soveltamisen työkaluna, joka tukee opittujen tietojen ja taitojen siirtämistä työelämään.
Tutkin pro gradu -työssäni toisen asteen terveydenhuollon opettajien ajatuksia, asenteita ja kokemuksia verkkosimulaatiota kohtaan. Tutkimukseni aineisto muodostui laadullisesta kyselystä sekä ryhmähaastatteluista, joka analysoitiin teemoittelun avulla. Muu aineisto muodostui kirjallisuudesta, kuten aihepiirin media-artikkeleista ja aikaisemmista tutkimuksista, jotka osaltaan sivuavat vahvasti hoitotyön opetuksen keskeisiä komponentteja muun muassa näyttöön perustuvuutta. Aineistosta nousi kolme eri teemaa tarkastelun keskiöön; simulaatio-oppiminen ja opettaminen, verkkovälitteisyys ja opetusresurssit.
Keskeiset tutkimustulokset kuvaavat verkkosimulaation toimivan adaptiivisena sekä vaikuttavana e-oppimismenetelmänä toisella asteella hoitotyön koulutuksessa. Tutkimustulosten valossa verkkovälitteinen simulaatio edistää hoidollista päätöksenteko-osaamista sekä toimii resurssien näkökulmasta positiivisesti mahdollistaen uudenlaisten oppimis- ja opetusmenetelmien käytön. Toimenpidesuosituksista keskeisimmäksi nousi sote-simutiimin perustaminen, jonka kautta monialaisen simulaatio-oppimisen implementointi mahdollistuu.