Streamlining the sales quotation processes with a sophisticated product configuration tool
Mononen, Johannes (2022)
Pro gradu -tutkielma
Mononen, Johannes
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022100360860
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022100360860
Tiivistelmä
Every day, companies face customers who demand increasingly faster and better-quality service to meet their needs. In today's business environment, even a small mistake or excessively long delivery times can lead to the loss of a customer, which has a direct impact on the entire company. Because of this, companies must operate as efficiently as possible, but at the same time guarantee the same high quality. This thesis illustrates the possibility for companies to streamline the sales quotation process by implementing an advanced product configuration tool.
The research was carried out as qualitative. Its research material was collected through interviews. The interviewees work in various different positions, each of which used CPQ product configurators for a few different purposes. The interviewees work in five different companies.
The development and streamlining of processes have long been known in the academic literature and in management as factors that provide added value. As this research illustrates, streamlining the sales quotation process is particularly important. This allows customers to get what they need faster, while making the work of the sales staff easier and possibly even freeing up their working hours for other value-added tasks. Yritykset kohtaavat päivittäin asiakkaita, jotka vaativat yhä nopeampaa ja laadukkaampaa palvelua omien tarpeidensa täyttämiseksi. Nykypäivän liiketoimintaympäristössä pienikin virhe tai liian pitkät toimitusajat voivat johtaa asiakkuuden menettämiseen, millä on vaikutusta suoraan koko yritykseen. Tämän vuoksi yritysten tulee toimia mahdollisimman tehokkaasti ylläpitäen samalla korkeaa laatua. Tutkielmassa havainnollistetaan yritysten mahdollisuuksia myyntitarjousprosessien virtaviivaistamiseen kehittyneen tuotekonfiguraatiotyökalun avulla.
Tutkimus on toteutettu laadullisena, ja sen tutkimusaineisto kerättiin haastattelujen avulla. Haastateltavat toimivat erilaisissa työtehtävissä eri yhtiöissä, joissa jokaisessa käytetään kehittyneitä tuotekonfiguraattoreita monin eri tavoin.
Prosessien kehittäminen ja virtaviivaistaminen on jo pitkään tunnettu lisäarvoa tuottavana tekijänä niin alan kirjallisuudessa kuin myös yritysten johdossa. Kuten tämä tutkimus osoittaa, on myyntitarjousprosessin virtaviivaistaminen erityisen tärkeää. Virtaviivaistamisen avulla asiakkaat saavat tarvitsemansa nopeammin helpottaen samalla myyntihenkilöstön työtä, ja mahdollisesti jopa vapauttaen heidän työtuntejaan muihin lisäarvoa tuottaviin tehtäviin.
The research was carried out as qualitative. Its research material was collected through interviews. The interviewees work in various different positions, each of which used CPQ product configurators for a few different purposes. The interviewees work in five different companies.
The development and streamlining of processes have long been known in the academic literature and in management as factors that provide added value. As this research illustrates, streamlining the sales quotation process is particularly important. This allows customers to get what they need faster, while making the work of the sales staff easier and possibly even freeing up their working hours for other value-added tasks.
Tutkimus on toteutettu laadullisena, ja sen tutkimusaineisto kerättiin haastattelujen avulla. Haastateltavat toimivat erilaisissa työtehtävissä eri yhtiöissä, joissa jokaisessa käytetään kehittyneitä tuotekonfiguraattoreita monin eri tavoin.
Prosessien kehittäminen ja virtaviivaistaminen on jo pitkään tunnettu lisäarvoa tuottavana tekijänä niin alan kirjallisuudessa kuin myös yritysten johdossa. Kuten tämä tutkimus osoittaa, on myyntitarjousprosessin virtaviivaistaminen erityisen tärkeää. Virtaviivaistamisen avulla asiakkaat saavat tarvitsemansa nopeammin helpottaen samalla myyntihenkilöstön työtä, ja mahdollisesti jopa vapauttaen heidän työtuntejaan muihin lisäarvoa tuottaviin tehtäviin.