Immersio VR peleissä ja miten se eroaa PC pelien immersiosta
Kukonlehto, Joonas (2022)
Kandidaatintyö
Kukonlehto, Joonas
2022
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022092159790
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022092159790
Tiivistelmä
Virtuaaliteknologia on ollut markkinoilla jo pitkään, mutta se ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut kovin merkittävää markkinaosuutta esimerkiksi pelimarkkinoilla. Tässä työssä lähdetään tutkimaan tarjoaisiko virtuaalitodellisuus kuitenkin pienemmästä suosiostaan huolimatta parempia pelikokemuksia käyttäjille.
Tässä työssä tutkitaan kuinka immersoivia pelikokemuksia käyttäjät ovat kokeneet virtuaalilaitteistolla ja verrataan näitä kokemuksia vastaaviin pelikokemuksiin perinteisemmällä pelilaitteistolla. Tässä tutkimuksessa pelikokemukset rajattiin seikkailu tai toimintapeleihin ja verrattavaksi perinteisemmäksi kokemukseksi valittiin pöytätietokoneella suoritettu pelikokemus. Käyttäjien kokemukset kerätään kyselytutkimuksella ja tämän tuloksia sitten verrataan toisiinsa. Tämän jälkeen käymme läpi mitä tuloksia saavutettiin, ja mistä nämä tulokset mahdollisesti johtuvat. Virtual reality has been on the markets for some time, but it hasn’t reached that significant market share example in the gaming markets. In this research, we will research if virtual reality might offer better gaming experiences to the users despite being less popular.
In this work, we are going to study how immersive experiences users have had while playing with virtual reality equipment and how these experiences compare to similar experiences when playing with more traditional equipment. In this research, the gaming experience is limited to adventure or action games and the more traditional experience is declared to be games played with pc. Data from users was collected by doing a survey which then was compared. After this, we go through the results and discuss what may be the reason behind them.
Tässä työssä tutkitaan kuinka immersoivia pelikokemuksia käyttäjät ovat kokeneet virtuaalilaitteistolla ja verrataan näitä kokemuksia vastaaviin pelikokemuksiin perinteisemmällä pelilaitteistolla. Tässä tutkimuksessa pelikokemukset rajattiin seikkailu tai toimintapeleihin ja verrattavaksi perinteisemmäksi kokemukseksi valittiin pöytätietokoneella suoritettu pelikokemus. Käyttäjien kokemukset kerätään kyselytutkimuksella ja tämän tuloksia sitten verrataan toisiinsa. Tämän jälkeen käymme läpi mitä tuloksia saavutettiin, ja mistä nämä tulokset mahdollisesti johtuvat.
In this work, we are going to study how immersive experiences users have had while playing with virtual reality equipment and how these experiences compare to similar experiences when playing with more traditional equipment. In this research, the gaming experience is limited to adventure or action games and the more traditional experience is declared to be games played with pc. Data from users was collected by doing a survey which then was compared. After this, we go through the results and discuss what may be the reason behind them.