Korkeakoulupedagogiikka : ajat, paikat ja tulkinnat
Mäki, Kimmo; Vanhanen-Nuutinen, Liisa (2022)
Mäki, Kimmo
Vanhanen-Nuutinen, Liisa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022090156974
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022090156974
Tiivistelmä
Tämä kirja tarjoaa lukijalle korkeakoulupedagogiikan mosaiikin, jossa erikokoiset ja -muotoiset palat muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Palasten rajapinnoissa toimivat pedagogiset tutkijat, kehittäjät sekä opetus- ja ohjaustyön ammattilaiset mahdollistavat tasokkaan kokonaisuuden. Jotta yhteinen kuva hahmottuu, tarvitaan aikoja, paikkoja ja tulkintoja asiantuntijoiden kesken.
Kirja antaa ajattelun avaimia ja jäsennystä korkeakouluopettajien pedagogisiin koulutuksiin ja henkilökohtaisiin pohdintoihin pedagogiikasta. Artikkelien kirjoittajat ovat korkeakoulupedagogiikan tutkijoita, kehittäjiä ja toimijoita, usein vielä kaikissa edellä mainituissa rooleissa samanaikaisesti.
Korkeakoulutoiminnan sydän on sen toteuttamassa pedagogiikassa. Ilman pedagogista ymmärrystä ja kykyä opiskelijalähtöinen opetus ei mahdollistu, pedagogisen yhteisön johtamistoiminta ontuu, opettajayhteisö on vailla yhteistä ymmärrystä, yksittäinen opettaja on tiedonkaataja, tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuotokset jäävät realisoitumatta sekä osaamisverkostot elinkeinoelämän, julkisen sektorin ja järjestöjen kanssa rakentamatta. Siksi korkeakoulupedagogiikka!
Kirja antaa ajattelun avaimia ja jäsennystä korkeakouluopettajien pedagogisiin koulutuksiin ja henkilökohtaisiin pohdintoihin pedagogiikasta. Artikkelien kirjoittajat ovat korkeakoulupedagogiikan tutkijoita, kehittäjiä ja toimijoita, usein vielä kaikissa edellä mainituissa rooleissa samanaikaisesti.
Korkeakoulutoiminnan sydän on sen toteuttamassa pedagogiikassa. Ilman pedagogista ymmärrystä ja kykyä opiskelijalähtöinen opetus ei mahdollistu, pedagogisen yhteisön johtamistoiminta ontuu, opettajayhteisö on vailla yhteistä ymmärrystä, yksittäinen opettaja on tiedonkaataja, tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuotokset jäävät realisoitumatta sekä osaamisverkostot elinkeinoelämän, julkisen sektorin ja järjestöjen kanssa rakentamatta. Siksi korkeakoulupedagogiikka!