Freemium videopelien liiketoimintamallina
Strengell, Patrik (2022)
Kandidaatintutkielma
Strengell, Patrik
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022082356029
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022082356029
Tiivistelmä
Freemium -mallin tuomien etujen ja riskien tunnistaminen tukee videopelialalla toimivan yrityksen liiketoimintamallin suunnittelussa, sekä auttaa ymmärtämään minkälaisia riskejä liiketoimintaympäristöön liittyy. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, minkälaisia etuja sekä riskejä freemium -malli mahdollisesti tuo yritykselle tarkastelemalla alan keskeisimpien yritysten vuosikertomuksia.
Freemium -mallin aikaisemman tutkimuksen mukaan malli soveltuu parhaiten digitaaliseen liiketoimintaympäristöön ja mahdollistaa nopean kasvun yritykselle hyödyntäen tehokkaasti kuluttajien erilaisuuksia. Yrityksen kannalta mallin tärkein ominaisuus on onnistunut arvolupaus ja sen toimittaminen tehokkaasti kuluttajille, koska malli ei automaattisesti johda digitaalisten hyödykkeiden myynnin kasvuun vaan yritykselle oikeanlaisen liiketoimintamallin rakentaminen digitaalisessa liiketoimintaympäristössä on merkittävässä osassa mallin onnistumista.
Tutkielmassa analysoitiin 15 suurimman videopelialan yrityksen vuosikertomuksia. Vuosikertomuksista haettiin syitä liiketoimintamallien muutoksiin sekä minkälaisia etuja ja riskejä niihin liittyy. Tulosten perusteella voidaan todeta, että freemium -malli toimii parhaiten digitaalisessa ympäristössä ja on parempi vaihtoehto nopeaa kansainvälistä kasvua hakevalle yritykselle, jolla on arvolupaus selvästi määriteltynä. Mallin käyttöönottoon liittyy riskejä, kuten kilpailun lisääntyminen, pelaajien vaihtuvuus, ansaintamallin epäonnistuminen sekä sosiaalisten ongelmien laiminlyönti, mitkä tulee ottaa huomioon liiketoimintamallia suunnitellessa. Identifying the benefits and risks brought by the freemium model helps a company to build its business model and helps to understand what types of risks are involved in the business environment. The goal of this thesis is to identify which types of benefits and risks the use of freemium model brings to the company by using the annual reports of central companies in the industry.
The previous studies about freemium model indicate that the model is suitable for digital business environment and enables fast growth for companies by using the heterogeneity of customers more effectively. For the company, the most important feature of the model is the value proposition and delivering it effectively to customers. Model does not automatically lead to increased sales of digital goods but instead, more importantly, the company needs to build right type of business model for digital business environment for the business model to succeed.
In this thesis, 15 largest videogame companies’ annual reports were analyzed. Reasons for change in business model and which types of benefits and risks are recognized were looked up in the annual reports. The results show that the freemium model is best suited for digital business environment and companies looking for fast international growth which has the value proposition clearly defined. Using the model there are risks involved such as increased competition, turnover of players, failure of revenue model and neglecting social responsibility which all need to be taken into consideration when building the business model.
Freemium -mallin aikaisemman tutkimuksen mukaan malli soveltuu parhaiten digitaaliseen liiketoimintaympäristöön ja mahdollistaa nopean kasvun yritykselle hyödyntäen tehokkaasti kuluttajien erilaisuuksia. Yrityksen kannalta mallin tärkein ominaisuus on onnistunut arvolupaus ja sen toimittaminen tehokkaasti kuluttajille, koska malli ei automaattisesti johda digitaalisten hyödykkeiden myynnin kasvuun vaan yritykselle oikeanlaisen liiketoimintamallin rakentaminen digitaalisessa liiketoimintaympäristössä on merkittävässä osassa mallin onnistumista.
Tutkielmassa analysoitiin 15 suurimman videopelialan yrityksen vuosikertomuksia. Vuosikertomuksista haettiin syitä liiketoimintamallien muutoksiin sekä minkälaisia etuja ja riskejä niihin liittyy. Tulosten perusteella voidaan todeta, että freemium -malli toimii parhaiten digitaalisessa ympäristössä ja on parempi vaihtoehto nopeaa kansainvälistä kasvua hakevalle yritykselle, jolla on arvolupaus selvästi määriteltynä. Mallin käyttöönottoon liittyy riskejä, kuten kilpailun lisääntyminen, pelaajien vaihtuvuus, ansaintamallin epäonnistuminen sekä sosiaalisten ongelmien laiminlyönti, mitkä tulee ottaa huomioon liiketoimintamallia suunnitellessa.
The previous studies about freemium model indicate that the model is suitable for digital business environment and enables fast growth for companies by using the heterogeneity of customers more effectively. For the company, the most important feature of the model is the value proposition and delivering it effectively to customers. Model does not automatically lead to increased sales of digital goods but instead, more importantly, the company needs to build right type of business model for digital business environment for the business model to succeed.
In this thesis, 15 largest videogame companies’ annual reports were analyzed. Reasons for change in business model and which types of benefits and risks are recognized were looked up in the annual reports. The results show that the freemium model is best suited for digital business environment and companies looking for fast international growth which has the value proposition clearly defined. Using the model there are risks involved such as increased competition, turnover of players, failure of revenue model and neglecting social responsibility which all need to be taken into consideration when building the business model.