Mobiilipelien ansaintamallien kehitys
Weckström, Otso (2022)
Kandidaatintyö
Weckström, Otso
2022
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081153574
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081153574
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tarkastelee mobiilipelien ansaintamalleja. Ansaintamalleja tarkastellaan etenkin sen kannalta millaisia ne ovat olleet aiemmin ja minkälaisia trendejä niiden kehityksessä on muodostunut vuosien aikana mobiiliteknologian kehittyessä.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Artikkeleita pyrittiin saamaan eri aikakausilta niin että saatiin mahdollisimman kattava kuva mobiilipelien ansaintamallien kehityksestä.
Tutkielman tuloksissa huomattiin, että kertamaksulliset ja tilausmaksulliset pelit ovat tippuneet suosiossa ilmaispelien ottaessa lisää tilaa markkinoilla. Tutkimuksessa käydään läpi myös erinäisiä ilmaispelaamisen muotoja ja ansaintamalleja. This study looks at different revenue models that have been used by mobile gaming companies throughout the years. Especially paying attention to the differences in older revenue models compared to newer once and pointing out trends that have emerged with the advancements in mobile technology.
The study was carried out as a literature review. The goal was to get articles from different years so that trends could be pointed out by year.
In the results we noticed that premium and subscription models have mostly been replaced by free to play games, and its many forms. Different free to play models are also presented in this study.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Artikkeleita pyrittiin saamaan eri aikakausilta niin että saatiin mahdollisimman kattava kuva mobiilipelien ansaintamallien kehityksestä.
Tutkielman tuloksissa huomattiin, että kertamaksulliset ja tilausmaksulliset pelit ovat tippuneet suosiossa ilmaispelien ottaessa lisää tilaa markkinoilla. Tutkimuksessa käydään läpi myös erinäisiä ilmaispelaamisen muotoja ja ansaintamalleja.
The study was carried out as a literature review. The goal was to get articles from different years so that trends could be pointed out by year.
In the results we noticed that premium and subscription models have mostly been replaced by free to play games, and its many forms. Different free to play models are also presented in this study.