Supplier delivery performance measurement in public sector
Åberg, Olli (2022)
Katso/ Avaa
Sisältö avataan julkiseksi: 03.08.2024
Pro gradu -tutkielma
Åberg, Olli
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022080452735
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022080452735
Tiivistelmä
Measuring supplier performance measurement plays an important role in the success of the purchasing organization. In a competitive business environment, the supplier must be able to deliver products to their customers reliably and in accordance with the customer’s expectations. The objective of this thesis is to examine the differences in the measurement of delivery performance as measured by the purchasing (case) organization. Once the causes of the differences have been established, the objective is to examine how the operations can be improved.
Five case organization suppliers were selected for this thesis, who were interviewed and from whom delivery data for 2021 were collected. Delivery data collected from suppliers and interviews sought to find the causes of differences in measuring delivery performance by comparing supplier and purchasing organization data on deliveries. Based on this data and interviews, it was noted that all suppliers have a slightly different way of measuring delivery performance, and that also resulted from the differences between suppliers and case organization measurement.
This thesis was conducted as a case study for a public organization to find differences in delivery performance measured by the suppliers and case organization. Toimittajan suorituskyvyn mittaaminen on tärkeässä roolissa ostavan organisaation menestymisen kannalta. Kilpailukykyisessä liiketoimintaympäristössä toimittajan on pystyttävä toimittamaan tuotteet asiakkailleen luotettavasti ja asiakkaan odotusten mukaisesti. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia toimituksen suorituskyvyn mittaamisen eroja toimittajan ja ostavan (case organisaatio) organisaation mittaamina. Kun erojen syyt on selvitetty, tavoitteena on tutkia, kuinka toimintaa pystytään parantamaan.
Tutkimukseen valittiin viisi case organisaation toimittajaa, joita haastateltiin ja joilta kerättiin toimitusdataa vuodelta 2021. Toimittajilta kerätyn toimitusdatan ja haastattelujen avulla pyrittiin löytämään eroavaisuuksien syyt toimitusten suorituskyvyn mittaamisessa vertailemalla toimittajan ja ostavan organisaation tietoja toimituksista. Näiden tietojen perusteella huomattiin, että kaikilla toimittajilla on hieman erilainen tapa mitata toimitusten suorituskykyä ja siitä johtui myös erot toimittajien ja case organisaation mittauksen välillä.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena julkiselle organisaatiolle toimittajien ja case organisaation mittaamien toimituksen suorituskyvyn erojen löytämiseksi.
Five case organization suppliers were selected for this thesis, who were interviewed and from whom delivery data for 2021 were collected. Delivery data collected from suppliers and interviews sought to find the causes of differences in measuring delivery performance by comparing supplier and purchasing organization data on deliveries. Based on this data and interviews, it was noted that all suppliers have a slightly different way of measuring delivery performance, and that also resulted from the differences between suppliers and case organization measurement.
This thesis was conducted as a case study for a public organization to find differences in delivery performance measured by the suppliers and case organization.
Tutkimukseen valittiin viisi case organisaation toimittajaa, joita haastateltiin ja joilta kerättiin toimitusdataa vuodelta 2021. Toimittajilta kerätyn toimitusdatan ja haastattelujen avulla pyrittiin löytämään eroavaisuuksien syyt toimitusten suorituskyvyn mittaamisessa vertailemalla toimittajan ja ostavan organisaation tietoja toimituksista. Näiden tietojen perusteella huomattiin, että kaikilla toimittajilla on hieman erilainen tapa mitata toimitusten suorituskykyä ja siitä johtui myös erot toimittajien ja case organisaation mittauksen välillä.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena julkiselle organisaatiolle toimittajien ja case organisaation mittaamien toimituksen suorituskyvyn erojen löytämiseksi.