Miten tietotyöntekijöiden psykologista omistajuutta työtä kohtaan voidaan tukea lähiesihenkilötyöskentelyn keinoin?
Talja, Annariikka (2022)
Pro gradu -tutkielma
Talja, Annariikka
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022072051830
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022072051830
Tiivistelmä
Tutkimuksessa integroitiin yksilön kokema psykologinen omistajuus työtä kohtaan ja transformationaalinen johtajuus. Tavoitteena oli yhdistää teoriat empiirisen tutkimuksen tukemana lähiesihenkilöiden käytännön avuksi johdettaessa tietotyöntekijöitä. Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli ensinnäkin tunnistaa mitkä tekijät vaikuttavat tietotyöntekijöiden kokemaan työn psykologiseen omistajuuteen ja tarkastella miten kokemukset johtajuudesta vaikuttavat siihen.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla korkeasti koulutettuja tietotyötä tekeviä asiantuntijoita, joilla oli takanaan useampia työvuosia. Haastatteluista saatu aineisto analysointiin sisällönanalyysillä ja tutkimuksen löydöksiä verrattiin aikaisempiin tutkimustuloksiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tietotyöntekijöiden kokemaan psykologisen omistajuuden tunteeseen vaikuttivat mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön ja tekemiseen liittyviin elementteihin, oma ammatillinen osaaminen ja mahdollisuus kehittyä edelleen, työn älyllinen haastavuus ja monipuolisuus, mielenkiinto alaa ja työtehtäviä kohtaan sekä työn- ja vapaa-ajan tasapaino. Lisäksi tuloksista selviää, että tietotyöntekijän psykologista omistajuutta työtä kohtaan voidaan tukea transformationaalisen johtamisen keinoin, jossa merkittävää on luottamus, vuorovaikutus, valmentava ote, eettinen toiminta ja yksilöllinen huomioiminen. The study integrated individual-perceived psychological ownership of work and transformational leadership. The aim was to combine theories, supported by empirical research, for the practical assistance of supervisor in leading knowledge workers. The aim of this qualitative study was, first, to identify the factors that affect the psychological ownership of work experienced by knowledge workers and to examine how experiences of leadership affect it.
The study was conducted as a qualitative study by interviewing highly educated experts doing knowledge work, who had several years of work behind them. The material obtained from the interviews was analyzed by content analysis and the findings of the study were compared with previous research results.
The results of the study show that the sense of psychological ownership experienced by knowledge workers was influenced by the ability to influence elements related to one's own work, one's own professional competence and further development potential, intellectual challenge and diversity of work, interest in the field and work tasks and leisure balance. In addition, the results show that the psychological ownership of a knowledge worker can be supported by means of transformational leadership, in which trust, interaction, a coaching approach, ethical action, and individual consideration are significant.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla korkeasti koulutettuja tietotyötä tekeviä asiantuntijoita, joilla oli takanaan useampia työvuosia. Haastatteluista saatu aineisto analysointiin sisällönanalyysillä ja tutkimuksen löydöksiä verrattiin aikaisempiin tutkimustuloksiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tietotyöntekijöiden kokemaan psykologisen omistajuuden tunteeseen vaikuttivat mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön ja tekemiseen liittyviin elementteihin, oma ammatillinen osaaminen ja mahdollisuus kehittyä edelleen, työn älyllinen haastavuus ja monipuolisuus, mielenkiinto alaa ja työtehtäviä kohtaan sekä työn- ja vapaa-ajan tasapaino. Lisäksi tuloksista selviää, että tietotyöntekijän psykologista omistajuutta työtä kohtaan voidaan tukea transformationaalisen johtamisen keinoin, jossa merkittävää on luottamus, vuorovaikutus, valmentava ote, eettinen toiminta ja yksilöllinen huomioiminen.
The study was conducted as a qualitative study by interviewing highly educated experts doing knowledge work, who had several years of work behind them. The material obtained from the interviews was analyzed by content analysis and the findings of the study were compared with previous research results.
The results of the study show that the sense of psychological ownership experienced by knowledge workers was influenced by the ability to influence elements related to one's own work, one's own professional competence and further development potential, intellectual challenge and diversity of work, interest in the field and work tasks and leisure balance. In addition, the results show that the psychological ownership of a knowledge worker can be supported by means of transformational leadership, in which trust, interaction, a coaching approach, ethical action, and individual consideration are significant.