Logopedistuderandes syn på framtida arbete med klienter med afasi - Betydelsen av praktisk erfarenhet under utbildningen
Blomqvist, Elisabeth (2022)
Blomqvist, Elisabeth
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022070551069
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022070551069
Tiivistelmä
En vanlig följd av stroke är språkstörningen afasi, som innebär bland annat varierande svårigheter med språkproduktion, språkförståelse, läsning och skrivning. Förekomsten av afasi ökar årligen i takt med att insjuknanden i stroke blir allt vanligare. Personer med afasi är följaktligen en växande klientgrupp för talterapeuter, som ansvarar för den språkliga rehabiliteringen. Tillgången på talterapeuter inom afasirehabilitering är emellertid bristfällig i både Finland och Sverige, något som äventyrar vårdtillgängligheten för personer med afasi. Det finns därför ett behov av att logopedistuderande erhåller tillräckliga kunskaper om afasi och bemötande av klientgruppen under utbildningen, för att de i arbetslivet ska känna sig bekväma att arbeta med klienter som har afasi. Internationell forskning inom området är knapp, och det saknas forskning från Norden. De få resultaten tyder ändå på att logopedistuderande utan praktisk erfarenhet av afasi uppvisar begränsade kunskaper om kommunikationsstrategier och känner sig osäkra på kommunikationen med och bemötandet av afasiklienter.
Syftet med den föreliggande avhandlingen var att undersöka betydelsen för rikssvenska och finländska logopedistuderande av att utöver teoretiskt lärande ha praktik med afasiklienter och hur detta påverkar studerandes intresse för, attityder till och upplevda självförmåga i arbete med klientgruppen. Vidare undersöktes det hur den praktiska erfarenheten påverkar studerandes kunskap om stödjande kommunikationsstrategier och bemötande av afasiklienter. Syftet var även att utforska hur det olika parametrarna skattas vid olika tidpunkter under studietiden, undersöka samband mellan parametrarna och kartlägga logopedistuderandes önskemål om afasiundervisningen.
Data samlades in med ett elektroniskt frågeformulär. Deltagare var 69 logopedistuderande från fem rikssvenska och fyra finländska universitet i alla skeden av studierna. Resultaten tyder på att praktisk erfarenhet inverkar positivt på logopedistuderandes upplevda självförmåga i arbete med afasiklienter samt tilltro till de egna förmågorna att behärska stödjande kommunikationsstrategier och bemöta klientgruppen i terapisituationer. Resultaten visar ytterligare att logopedistuderande som har avlagt praktik med afasiklienter, och samtidigt har en signifikant högre tilltro till sina förmågor att bemöta klientgruppen än studerande utan praktisk erfarenhet, gärna arbetar med afasiklienter i framtiden. Logopedistuderande i studien värdesätter en teoretisk kunskapsbas men önskar mera praktiska inslag i afasiundervisningen för att känna sig tillräckligt förberedda inför arbetslivet. Ifall riktiga afasiklienter inte är tillgängliga föreslås tillämpning av kommunikationsworkshoppar med standardiserade patienter, som av ekonomiska och logistiska skäl kunde vara längre hunna logopedistuderande.
Genom att utbildningen möjliggör de praktiska inslag i afasiundervisningen som krävs för att logopedistuderande ska känna sig trygga i afasirelaterat arbete, kommer fler talterapeuter välja att ta emot klienter med afasi.
Syftet med den föreliggande avhandlingen var att undersöka betydelsen för rikssvenska och finländska logopedistuderande av att utöver teoretiskt lärande ha praktik med afasiklienter och hur detta påverkar studerandes intresse för, attityder till och upplevda självförmåga i arbete med klientgruppen. Vidare undersöktes det hur den praktiska erfarenheten påverkar studerandes kunskap om stödjande kommunikationsstrategier och bemötande av afasiklienter. Syftet var även att utforska hur det olika parametrarna skattas vid olika tidpunkter under studietiden, undersöka samband mellan parametrarna och kartlägga logopedistuderandes önskemål om afasiundervisningen.
Data samlades in med ett elektroniskt frågeformulär. Deltagare var 69 logopedistuderande från fem rikssvenska och fyra finländska universitet i alla skeden av studierna. Resultaten tyder på att praktisk erfarenhet inverkar positivt på logopedistuderandes upplevda självförmåga i arbete med afasiklienter samt tilltro till de egna förmågorna att behärska stödjande kommunikationsstrategier och bemöta klientgruppen i terapisituationer. Resultaten visar ytterligare att logopedistuderande som har avlagt praktik med afasiklienter, och samtidigt har en signifikant högre tilltro till sina förmågor att bemöta klientgruppen än studerande utan praktisk erfarenhet, gärna arbetar med afasiklienter i framtiden. Logopedistuderande i studien värdesätter en teoretisk kunskapsbas men önskar mera praktiska inslag i afasiundervisningen för att känna sig tillräckligt förberedda inför arbetslivet. Ifall riktiga afasiklienter inte är tillgängliga föreslås tillämpning av kommunikationsworkshoppar med standardiserade patienter, som av ekonomiska och logistiska skäl kunde vara längre hunna logopedistuderande.
Genom att utbildningen möjliggör de praktiska inslag i afasiundervisningen som krävs för att logopedistuderande ska känna sig trygga i afasirelaterat arbete, kommer fler talterapeuter välja att ta emot klienter med afasi.
Kokoelmat
- 6163 Logopedia [73]