Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus – vaikutukset palveluhankintoihin ja hankintasopimuksiin
Laurén, Meri (2022)
Laurén, Meri
2022
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062148251
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062148251
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksesta seuranneet vaikutukset palveluiden hankkimiselle ja voimassa oleviin hankintasopimuksiin. Aluksi tutkimuksessa selvitetään, millä edellytyksillä hyvinvointialueilla on mahdollisuus hankkia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita. Sen jälkeen tutkimuksessa selvitetään, mitä muutoksia jo voimassa oleviin hankintasopimukseen voi tulla hankintalain mukaan uusien palveluiden hankkimista sääntelevien edellytysten vuoksi. Tutkimus on rajattu koskemaan vain sote-palveluhankintoja. Tutkimuksen ulkopuolelle on rajattu sopimuksen mitätöimisen tai irtisanomisen vuoksi mahdollisesti tulevien sopimussakkojen tai muiden korvausten tarkempi käsittely.
Tutkielman metodina toimii lainoppi eli oikeusdogmatiikka. Tutkimuksessa tulkitaan ja systematisoidaan uusia sote-uudistuksessa syntyneitä lakeja sekä kansallista että EU:n hankintalainsäädäntöä. Tulkinnan ja systematisoinnin apuna käytetään lainsäädännön esitöitä, kansallista ja EUT:n oikeuskäytäntöä sekä kansallista että kansainvälistä oikeuskirjallisuutta. Tutkimuksessa hyödynnetään sanamuodon mukaista, systemaattista, tele-ologista ja analogista tulkintaa.
Tutkimuksen mukaan uuden sote-järjestämislain mukaan hyvinvointialue voi hankkia palveluita yksityisiltä palveluntuottajilta, jos hyvinvointialue huolehtii siitä, että se pystyy kaikissa tilanteissa huolehtimaan järjestämisvastuunsa toteuttamisesta hankittavien palvelujen osalta. Laissa on asetettu ehdottomia rajoituksia palveluiden hankkimiselle, jotka liittyvät vahvasti julkisen vallan käyttöön ja kokonaisulkoistusten kieltämiseen. Hyvinvointialueen vastuulle siirtyviin voimassa oleviin hankintasopimuksiin saattaa tulla muutoksia uuden voimaanpanolain vuoksi tai muutoksia saattaa aiheuttaa sote-järjestämis-laissa säädetyt edellytykset palveluiden hankkimiseksi. Voimassa oleva hankintasopimus tai sen ehto voi olla mitätön tai se voidaan joutua irtisanomaan, jos sopimusosapuolena oleva palveluntuottaja käyttää sote-järjestämislain vastaisesti julkista valtaa tai hyvinvointialue ei tosiasiallisesti vastaa järjestämisvastuuseen kuuluvista tehtävistään. Ennen mitätöimistä tai irtisanomista sopimusta voidaan muuttaa, jos muuttaminen on sallittua hankintalain mukaan. Erilaisia muutostilanteita ovat sopimusosapuolen vaihtaminen, sopimuksen laajentaminen tai supistaminen sekä muutokset, jotka johtuvat ennalta arvaamattomista olosuhteista.
Tutkielman metodina toimii lainoppi eli oikeusdogmatiikka. Tutkimuksessa tulkitaan ja systematisoidaan uusia sote-uudistuksessa syntyneitä lakeja sekä kansallista että EU:n hankintalainsäädäntöä. Tulkinnan ja systematisoinnin apuna käytetään lainsäädännön esitöitä, kansallista ja EUT:n oikeuskäytäntöä sekä kansallista että kansainvälistä oikeuskirjallisuutta. Tutkimuksessa hyödynnetään sanamuodon mukaista, systemaattista, tele-ologista ja analogista tulkintaa.
Tutkimuksen mukaan uuden sote-järjestämislain mukaan hyvinvointialue voi hankkia palveluita yksityisiltä palveluntuottajilta, jos hyvinvointialue huolehtii siitä, että se pystyy kaikissa tilanteissa huolehtimaan järjestämisvastuunsa toteuttamisesta hankittavien palvelujen osalta. Laissa on asetettu ehdottomia rajoituksia palveluiden hankkimiselle, jotka liittyvät vahvasti julkisen vallan käyttöön ja kokonaisulkoistusten kieltämiseen. Hyvinvointialueen vastuulle siirtyviin voimassa oleviin hankintasopimuksiin saattaa tulla muutoksia uuden voimaanpanolain vuoksi tai muutoksia saattaa aiheuttaa sote-järjestämis-laissa säädetyt edellytykset palveluiden hankkimiseksi. Voimassa oleva hankintasopimus tai sen ehto voi olla mitätön tai se voidaan joutua irtisanomaan, jos sopimusosapuolena oleva palveluntuottaja käyttää sote-järjestämislain vastaisesti julkista valtaa tai hyvinvointialue ei tosiasiallisesti vastaa järjestämisvastuuseen kuuluvista tehtävistään. Ennen mitätöimistä tai irtisanomista sopimusta voidaan muuttaa, jos muuttaminen on sallittua hankintalain mukaan. Erilaisia muutostilanteita ovat sopimusosapuolen vaihtaminen, sopimuksen laajentaminen tai supistaminen sekä muutokset, jotka johtuvat ennalta arvaamattomista olosuhteista.