Supplier collaboration in online retail store
Frisk, Matilda (2022)
Pro gradu -tutkielma
Frisk, Matilda
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062148246
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062148246
Tiivistelmä
The subject of this study is supplier collaboration in online retail store. The aim of the work is to find out how supplier collaboration can be enhanced, what factors affect supplier collaboration and what benefits or challenges this can bring. This thesis focuses on identifying the effects and the role of supplier collaboration in online store, and the main emphasis is on illustrating the dyadic relationship between supplier and buyer. In addition, this thesis examines the comparison of traditional physical stores and online stores. The study consists of a theoretical and an empirical part. The research has been carried out as a qualitative study, the material of which was collected from scientific sources and semi-structured interviews. The research data has been collected from eight interviews, the interviewees of which represent eight companies in the field of Finnish online stores in retail industry. As a result, the identified criterias, the benefits achieved and the challenges that arise are closely linked and go in hand with supplier collaboration and its enhancement. Supplier collaboration can therefore be improved when the criteria for co-operation are met. Collaboration must be mutually beneficial and the goals must be common in order to gain benefits such as competitive advantage and ultimately increase sales and the company's business. This requires from both commitment, interest and willingness towards achieving mutual goals in long-term period. Tämän tutkimuksen aiheena on toimittajayhteistyö vähittäisverkkokaupassa. Työn tavoitteena on selvittää, miten toimittajayhteistyötä voidaan kehittää, mitkä tekijät toimittajayhteistyöhön vaikuttavat sekä mitä etuja tai haasteita yhteistyö voi tuoda. Tämä opinnäytetyö keskittyy toimittajayhteistyön vaikutusten ja roolin tunnistamiseen verkkokaupassa, ja pääpaino on havainnollistaa toimittajan ja verkkokaupan välistä dyadista suhdetta. Lisäksi tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kivijalkakauppojen ja verkkokauppojen vertailua. Tutkielma koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osasta. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin tieteellisistä lähteistä sekä teemahaastatteluista. Tutkimusdata on kerätty kahdeksasta haastattelusta, joiden haastateltavat edustavat kahdeksaa yritystä suomalaisten vähittäisverkkokaupan alalla. Tuloksena voidaan todeta, että tunnistetut kriteerit, saavutetut hyödyt ja esiin tulevat haasteet liittyvät läheisesti toisiinsa ja kulkevat käsi kädessä toimittajayhteistyön ja sen kehittämisen kanssa. Toimittajayhteistyötä voidaankin siis kehittää kun kriteerit yhteistyölle täyttyvät. Yhteistyön tulee olla molemmille osapuolille kannattavaa ja tavoitteet tulee olla yhteiset, jotta voitaisiin saavuttaa etuja, kilpailuetua ja lopulta kasvattaa myyntiä ja yrityksen liiketoimintaa. Tämä vaatii molemmilta osapuolilta sitoutumista, kiinnostusta ja halua yhteisten tavoitteiden kehittämiseen pitkällä aikavälillä.