Koronan vaikutus organisaation sisäiseen sosiaaliseen pääomaan
Mattila, Marja-Liisa (2022)
Pro gradu -tutkielma
Mattila, Marja-Liisa
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062148242
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062148242
Tiivistelmä
Organisaation sisäinen sosiaalinen pääoma tarkoittaa organisaation jäsenten muodostamaa verkostoa sekä sen kautta saavutettavissa olevia resursseja. Se on tärkeä tehokkuuden ja tiedon jakamisen mahdollistaja, joka näin tukee kestävän kilpailukyvyn luomista.
Keväällä 2020 korona siirsi äkillisesti organisaatiot etätyöhön. Muutos oli monille organisaatioille yllättävä ja suunnittelematon. Tämän Pro Gradu -tutkielman tarkoitus oli tutkia korona-ajan vaikutusta organisaation sisäiseen pääomaan sekä tiedon jakamiseen. Lisäksi pyrittiin selvittämään, miten johto voi tukea tiimien välistä yhteistyötä muuttuvassa työympäristössä. Tutkielma toteutettiin haastattelemalla joukko valitun kohdeorganisaation työntekijöitä ja esimiehiä, joilla oli kokemusta organisaatiosta jo ajalta ennen korona-aikaa.
Tulokset osoittivat, että vaikka yhteistyön koettiin sujuvan, koronaika näyttäisi vähentäneen organisaation sisäistä sosiaalista pääomaa muun muassa etäännyttämällä työntekijöitä toisistaan. Lisäksi uudet työntekijät ovat jääneet vanhoille työntekijöille vieraiksi. Yhteistyö on muuttunut aikaisempaa vahvemmin teknologiavälitteiseksi ja viestintä asiapitoisemmaksi. Johdon rooli yhteistyön mahdollistajana on systemaattinen yhteistyötä ja tiedon jakamista tukevien puitteiden ja olosuhteiden rakentaminen. Intraorganizational social capital denotes the networks that the members of an organization possess and resources available through the networks. It has an important role in enabling internal efficiency and knowledge sharing and is thereby supporting the sustainable competitive advantage.
In spring 2020 corona virus forced organizations to work remotely. For many organizations the change was sudden and unplanned. This study examined the impact of this change to intraorganizational social capital and knowledge sharing. Additionally, it was aiming to create understanding how management should support the intraorganizational co-operation in evolving working situations. The study was conducted as a qualitative case study in one case organization by interviewing a number of its employees and supervisors who already had experience from the organization before corona time.
The results indicated that though the co-operation was still found to be on a sufficient level, corona period had increased the distance between the employees. Additionally, newer employees remained unknow to the majority of the employees with long history with the company. Co-operation had changed more extensively as technology mediated and communication to the written format. The role of the management is to systematically build the structures and conditions that enable co-operation and support knowledge sharing.
Keväällä 2020 korona siirsi äkillisesti organisaatiot etätyöhön. Muutos oli monille organisaatioille yllättävä ja suunnittelematon. Tämän Pro Gradu -tutkielman tarkoitus oli tutkia korona-ajan vaikutusta organisaation sisäiseen pääomaan sekä tiedon jakamiseen. Lisäksi pyrittiin selvittämään, miten johto voi tukea tiimien välistä yhteistyötä muuttuvassa työympäristössä. Tutkielma toteutettiin haastattelemalla joukko valitun kohdeorganisaation työntekijöitä ja esimiehiä, joilla oli kokemusta organisaatiosta jo ajalta ennen korona-aikaa.
Tulokset osoittivat, että vaikka yhteistyön koettiin sujuvan, koronaika näyttäisi vähentäneen organisaation sisäistä sosiaalista pääomaa muun muassa etäännyttämällä työntekijöitä toisistaan. Lisäksi uudet työntekijät ovat jääneet vanhoille työntekijöille vieraiksi. Yhteistyö on muuttunut aikaisempaa vahvemmin teknologiavälitteiseksi ja viestintä asiapitoisemmaksi. Johdon rooli yhteistyön mahdollistajana on systemaattinen yhteistyötä ja tiedon jakamista tukevien puitteiden ja olosuhteiden rakentaminen.
In spring 2020 corona virus forced organizations to work remotely. For many organizations the change was sudden and unplanned. This study examined the impact of this change to intraorganizational social capital and knowledge sharing. Additionally, it was aiming to create understanding how management should support the intraorganizational co-operation in evolving working situations. The study was conducted as a qualitative case study in one case organization by interviewing a number of its employees and supervisors who already had experience from the organization before corona time.
The results indicated that though the co-operation was still found to be on a sufficient level, corona period had increased the distance between the employees. Additionally, newer employees remained unknow to the majority of the employees with long history with the company. Co-operation had changed more extensively as technology mediated and communication to the written format. The role of the management is to systematically build the structures and conditions that enable co-operation and support knowledge sharing.