Sociala medier som en del av slöjdundervisningen. : En studie om användningen av sociala medier i slöjdundervisningen.
Westerholm, Daniel (2022)
Westerholm, Daniel
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061947835
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061947835
Tiivistelmä
Sociala medierna har blivit en allt vanligare del av barn och ungas vardag. Varför inte utnyttja dessa i undervisningen. Slöjdundervisningen består långt av planering av olika produkter och arbetet kring hela slöjdprocessen. För att hitta tips och idéer till produkter samt följa upp sin egen slöjdprocess kunde sociala medier vara till hjälp. I den här studien undersöker jag om sociala medierna används som hjälp i slöjdundervisningen. Utgående från den här tanken har jag skapat följande forskningsfrågor.
• På vilket sätt används sociala medier som hjälp vid planering av slöjdundervisningen?
• Vilka sociala medier används i slöjdundervisningen och på vilket sätt används de?
• Finns det någon skillnad mellan olika årskurser och användningen av sociala medier?
För att få svar på frågorna kontaktade jag lärare i Svenskfinland som undervisar slöjd. Frivilliga lärare fick sedan svara på min enkät som jag hade skapat i Google formulär. Kravet jag ställde på mina informanter var att de skulle jobba i en skola i Svenskfinland samt undervisa slöjd. Jag fick totalt in svar från 34 informanter.
I resultatet framkommer det att de flesta lärarna i Svenskfinland använder sociala medier som hjälp vid planering av undervisningen. Det framkommer även att det finns än viss skillnad i användning av sociala medier i de olika årskurserna. I de lägre årskurserna är det mera ovanligt att eleverna använder sociala medier som hjälp eftersom de flesta sociala medier har en åldersgräns på 13 år. Pinterest, Youtube och Instagram är de sociala medier som används flitigast. Instagram uppskattades för dess mångfald och Youtube uppskattades för dess fina filmer. Då fler informanter ansåg att filmerna var de svåraste att skapa själv.
• På vilket sätt används sociala medier som hjälp vid planering av slöjdundervisningen?
• Vilka sociala medier används i slöjdundervisningen och på vilket sätt används de?
• Finns det någon skillnad mellan olika årskurser och användningen av sociala medier?
För att få svar på frågorna kontaktade jag lärare i Svenskfinland som undervisar slöjd. Frivilliga lärare fick sedan svara på min enkät som jag hade skapat i Google formulär. Kravet jag ställde på mina informanter var att de skulle jobba i en skola i Svenskfinland samt undervisa slöjd. Jag fick totalt in svar från 34 informanter.
I resultatet framkommer det att de flesta lärarna i Svenskfinland använder sociala medier som hjälp vid planering av undervisningen. Det framkommer även att det finns än viss skillnad i användning av sociala medier i de olika årskurserna. I de lägre årskurserna är det mera ovanligt att eleverna använder sociala medier som hjälp eftersom de flesta sociala medier har en åldersgräns på 13 år. Pinterest, Youtube och Instagram är de sociala medier som används flitigast. Instagram uppskattades för dess mångfald och Youtube uppskattades för dess fina filmer. Då fler informanter ansåg att filmerna var de svåraste att skapa själv.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [527]