Laadullinen tutkimus osana palveluiden kehittämistä
Kontiainen, Tanja-Maarit; Koskela, Katja; Kärnä, Miia; Lehtimäki, Marjo; Jussila, Aino-Liisa; Kiviniemi, Liisa (2022)
Kontiainen, Tanja-Maarit
Koskela, Katja
Kärnä, Miia
Lehtimäki, Marjo
Jussila, Aino-Liisa
Kiviniemi, Liisa
Oulun ammattikorkeakoulu
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061546641
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061546641
Tiivistelmä
Artikkeli perustuu ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opiskelijoiden monialaisen vapaasti valittavan opintojakson tehtävään, jossa kuvattiin ja pohdittiin laadullisen tutkimuksen metodologisia valintoja. Artikkeliin valittiin tarkasteltavaksi kaksi väitöskirjaa ja kaksi ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon (YAMK) opinnäytetyötä. Väitöskirjojen lähestymistavat olivat fenomenologis-hermeneuttinen ja narratiivinen. Toisessa YAMK-opinnäytetyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun prosessia ja toisessa keskeisellä sijalla olivat haastattelut. Tarkasteltujen laadullisten tutkimusten avulla lähestyttiin aiheita, joita on tutkittu hyvin vähän, mikä on ominaista laadulliselle tutkimukselle. Tutkimukset tuottavat uutta tietoa palveluiden kehittämiseen asiakkaiden itsensä sanoittamana. Käytetyt laadulliset tutkimusmenetelmät ovat tarkastelluissa tutkimuksissa edistäneet sekä palveluiden kehittämistä että uusien palveluiden laatua. Laadullisille tutkimusmenetelmille ominainen asiakaslähtöisyys ja ihmisläheisyys syventävät ymmärrystä tutkittavien ilmiöiden vaikutuksista niihin ihmisiin, joita ne koskevat. Tätä voidaan pitää hyvänä lähtökohtana palveluiden laadun kehittämiselle.