The effect of entrepreneurial education into students perceived entrepreneurial attitudes and intentions : case MIBE
Teirikko, Iiris (2022)
Pro gradu -tutkielma
Teirikko, Iiris
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060141907
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060141907
Tiivistelmä
The purpose of this thesis is to understand the effect that entrepreneurial education on a university master’s degree level has on students perceived attitudes towards entrepreneurship, their perceived entrepreneurial abilities, and entrepreneurial intentions. This study is conducted as qualitative research, using a case-study method with a narrative approach. The aim behind choosing a narrative method is to dive deep into students’ own perception of their attitudes, intentions and abilities and how entrepreneurial education has affected those. Qualitative approach is suitable on producing new insights on a subject that has been widely researched in a quantitative manner.
The results of this study indicate that the perception of the effect on entrepreneurial education varies between students that have had entrepreneurial intentions prior to the educational program and those who have had none. Students with some entrepreneurial intentions in the beginning perceived the most increase in their abilities, attitudes and intentions, whereas students with no entrepreneurial intention prior did perceive a change in attitude, but less increase in abilities. Students with prior knowledge and intentions towards entrepreneurship got validation on their perceived abilities and intentions but did not experience an attitude change. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ymmärtää yliopiston maisteritasoisen yrittäjyyskoulutuksen vaikutus opiskelijoiden koettuihin asenteisiin yrittäjyyttä kohtaan, koettuihin yrittäjyyskyvykkyyksiin ja yrittäjyysintentioihin. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tapaustutkimuksena ja siinä on käytetty narratiivista lähestymistapaa. Narratiivisen menetelmän valinnan tavoitteena on paneutua syvälle opiskelijoiden omaan käsitykseen heidän asenteistaan, intentioistaan ja kyvyistään, sekä siitä, miten yrittäjyyskoulutus on vaikuttanut niihin. Laadullinen tutkimusote soveltuu tuottamaan uusia näkemyksiä aiheesta, jota on tutkittu laajasti määrällisin menetelmin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että käsitys yrittäjyyskasvatuksen vaikutuksesta vaihtelee niiden opiskelijoiden välillä, joilla on yrittäjyyskokemusta ennen koulutusta, ja niiden, joilla ei ole. Eniten kykyjensä, asenteidensa ja intentioidensa lisääntymistä kokivat ne opiskelijat, joilla oli ennen koulutusta hieman yrittäjyysintentioita, kun taas opiskelijat, joilla ei aikaisemmin ollut yrittäjyysintentiota havaitsivat asenteen muutoksen, mutta vähemmän kykyjen kasvua. Opiskelijat, joilla oli aiempaa tietämystä ja aikomuksia yrittäjyyteen, saivat vahvistusta havaituille kyvyilleen ja aikomuksilleen, mutta eivät kokeneet asennemuutosta.
The results of this study indicate that the perception of the effect on entrepreneurial education varies between students that have had entrepreneurial intentions prior to the educational program and those who have had none. Students with some entrepreneurial intentions in the beginning perceived the most increase in their abilities, attitudes and intentions, whereas students with no entrepreneurial intention prior did perceive a change in attitude, but less increase in abilities. Students with prior knowledge and intentions towards entrepreneurship got validation on their perceived abilities and intentions but did not experience an attitude change.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että käsitys yrittäjyyskasvatuksen vaikutuksesta vaihtelee niiden opiskelijoiden välillä, joilla on yrittäjyyskokemusta ennen koulutusta, ja niiden, joilla ei ole. Eniten kykyjensä, asenteidensa ja intentioidensa lisääntymistä kokivat ne opiskelijat, joilla oli ennen koulutusta hieman yrittäjyysintentioita, kun taas opiskelijat, joilla ei aikaisemmin ollut yrittäjyysintentiota havaitsivat asenteen muutoksen, mutta vähemmän kykyjen kasvua. Opiskelijat, joilla oli aiempaa tietämystä ja aikomuksia yrittäjyyteen, saivat vahvistusta havaituille kyvyilleen ja aikomuksilleen, mutta eivät kokeneet asennemuutosta.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
The role of entrepreneurial leadership in business performance : a study on innovation in the VUCA world
Saksa, Noora (2021)The purpose of this Bachelor’s Thesis is to find out the role of Entrepreneurial Leadership in business performance in an increasingly VUCA (Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous) environment. The topic is analyzed with ... -
The role of entrepreneurial experience in decision-making and risk tolerance
Santero, Anni (2019)The purpose of this research is to learn about the entrepreneurial decision-making and find out, how entrepreneurial experience and entrepreneurial learning impact on decision-making under uncertainty. This study was ... -
Can role model videos boost students' entrepreneurial intentions?
Turunen, Taru (2018)Entrepreneurship education, role models and entrepreneurial intentions have been studied for decades. As new and innovative teaching methods emerge, there is much uncovered ground to study. In this experimental research ...