Musiikki, liike ja kehollinen kokemus
Juntunen, Marja-Leena (2009)
Juntunen, Marja-Leena
FiSME
2009
Juntunen, M.-L. (2009). Musiikki, liike ja kehollinen kokemus. Teoksessa J. Louhivuori ym. (toim.), Musiikkikasvatus: näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseen (s. 245-257). FiSME.
kirjan osa
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053141527
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053141527
Verkkojulkaisu:
https://fisme.fi/musiikkikasvatuskirja/Tiivistelmä
Tässä artikkelissa tarkastellaan kehon liikkeen ja kehollisten kokemusten merkitystä musiikkikasvatuksessa Maurice Merleau-Pontyn (1908–1961) kehollisuuden filosofian näkökulmasta. Tavoitteena on ymmärtää, mihin liikkeen ja musiikin yhdistävä toiminta kiinnittyy musiikillisessa oppimisessa. Dalcroze-rytmiikkaa käytetään esimerkkinä musiikkikasvatuksen käytännöstä, jossa musiikin oppimisessa hyödynnetään kehon liikettä ja kehollisia kokemuksia ja jossa kehollinen osallistuminen pyrkii edesauttamaan musiikillisen tietämisen useiden eri osa-alueiden kehittymistä.