Data-aineistot loma-asutusalueiden sähköverkkojen mallintamisen apuna
Kallberg, Niklas (2022)
Kandidaatintyö
Kallberg, Niklas
2022
School of Energy Systems, Sähkötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053141247
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053141247
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkitaan erilaisia mahdollisia data-aineistoja sähköverkon mallintamisen tukena loma-asutusalueilla. Työssä käydään lyhyesti läpi Suomen sähköverkkoa ja Suomen sähköautokantaa sekä sen kehitystä. Työn alkupuolella kerrotaan, mitä aineistoja apuna käyttäen sähköverkkoa on mallinnettu.
Työ toteutetaan tilastoanalyysinä ja kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa käydään läpi tieliikenteestä saatavaa dataa autojen ohituksista mittauspisteen ohi. Tutkitaan autojen ohitusmääriä ja vertaillaan useamman juhlapyhän aikana olevaa liikennettä kiireettömän ajan liikenteeseen. Pohditaan mobiilipaikannuksen mahdollisuutta matkailun ihmismassan mallintamisessa. Työssä käydään läpi aikaisempaa tutkimusta ja kerrotaan tutkimuksessa saatuja tuloksia.
Työn lopussa kootaan yhteenveto työssä tutkituista aineistoista. Loppupuolella yritetään saada kuva siitä, millä tavoin aineistoja voidaan hyödyntää mallintamisen tukena. Yhteenvedossa pohditaan tulevaisuutta sähköautojen kanssa ja kootaan keskeiset asiat, mitkä vaikuttavat sähköautojen latauksen aiheuttavaan kuormittavuuteen sähköverkoissa. This bachelor’s thesis examines various possible data sets in support of power grid modelling in holiday settlements. The thesis briefly reviews the Finnish electricity network and the Finnish electric car fleet and its development. In the first part of the thesis, it is explained which data sets have been used for modelling the electricity network.
The work is carried out as a statistical analysis and literature review. The thesis reviews data from road traffic on car overtaking a measure point. Thesis investigates number of passes of cars form measure points and compare the traffic during several public holidays with the traffic during non-busy time. The possibility of satellite positioning in modelling the human mass of tourism will be examined. The thesis reviews previous research and describes the results obtained in the research.
At the end of the work, a summary of the investigated data is set. At the end it will be considered, how the data can be used to support modelling the electric network. The summary considers the future with electric cars and summarizes the key issues that affect the load capacity of electric cars in electric networks.
Työ toteutetaan tilastoanalyysinä ja kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa käydään läpi tieliikenteestä saatavaa dataa autojen ohituksista mittauspisteen ohi. Tutkitaan autojen ohitusmääriä ja vertaillaan useamman juhlapyhän aikana olevaa liikennettä kiireettömän ajan liikenteeseen. Pohditaan mobiilipaikannuksen mahdollisuutta matkailun ihmismassan mallintamisessa. Työssä käydään läpi aikaisempaa tutkimusta ja kerrotaan tutkimuksessa saatuja tuloksia.
Työn lopussa kootaan yhteenveto työssä tutkituista aineistoista. Loppupuolella yritetään saada kuva siitä, millä tavoin aineistoja voidaan hyödyntää mallintamisen tukena. Yhteenvedossa pohditaan tulevaisuutta sähköautojen kanssa ja kootaan keskeiset asiat, mitkä vaikuttavat sähköautojen latauksen aiheuttavaan kuormittavuuteen sähköverkoissa.
The work is carried out as a statistical analysis and literature review. The thesis reviews data from road traffic on car overtaking a measure point. Thesis investigates number of passes of cars form measure points and compare the traffic during several public holidays with the traffic during non-busy time. The possibility of satellite positioning in modelling the human mass of tourism will be examined. The thesis reviews previous research and describes the results obtained in the research.
At the end of the work, a summary of the investigated data is set. At the end it will be considered, how the data can be used to support modelling the electric network. The summary considers the future with electric cars and summarizes the key issues that affect the load capacity of electric cars in electric networks.