General Principles of International Copyright Law and the Utilization of Copyrighted Works within User-Generated Video Content on YouTube
Tolonen, Aleksi (2022-05-13)
General Principles of International Copyright Law and the Utilization of Copyrighted Works within User-Generated Video Content on YouTube
Tolonen, Aleksi
(13.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053039741
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053039741
Tiivistelmä
Social media platforms’ role in society has been growing in the last two decades due to technological development. Introduction of these user participatory platforms has brought up new legal problems. The content uploaded on these platforms is consisting of user-generated and user-found content. Among other areas of law, intellectual property rights have been affected by this development. Considering the nature of user-generated content posted and uploaded on various platforms, copyright law matters have often been in the center of the emerging issues. The new challenges are deriving from the international environment of social media platforms, the nature of international copyright law, and the inadequacy of existing legal regulation to correspond to the new circumstances.
The intention of this study is two-fold. The primary aim is to assess whether the general principles of international copyright law are adequate to correspond to the issues deriving from utilization of copyrighted works within user-generated content. Thus, the legal issues are focusing on exceptions and limitations to author’s exclusive rights and the required balance between the legitimate rights and interests of the author and those of the wider public. The user-generated content is limited to uploaded video material taking advantage of copyrighted audio and audio-visual works. Therefore, the study is naturally focusing on user-generated content uploaded on YouTube. The assessment is conducted by applying the general principles to the emerging issues. The application is supported by an analysis of official sources which are providing material on the application of the international legal sources on which the general principles are based.
As there are no generally accepted and established general principles in the field of international copyright law, the secondary aim of this study is to provide a basis for these principles. The identification is conducted by comparing international copyright law instruments and identifying extensive pattern of same terms between various instruments. Support is also drawn from human rights implications. The five identified principles are principle of national treatment, principle of automatic protection, principle of author’s core economic and moral rights, principle of three-step test and limited exceptions, and principle of favored treatment of developing countries. The key finding of this research is that general principles of international copyright law are inadequate to correspond to the issues deriving from utilization of copyrighted works within user-generated content. This is mainly due to the narrow interpretation of exceptions and limitations to the exclusive rights. In addition, the required balancing between rights and interests of different parties is unduly favoring the authors. The discussed issues could be solved by various measures. These measures include drafting new international instruments, amending existing conventions, shift in interpretation of relevant international copyright standards, and other arrangements between countries, bodies controlling copyrights, and companies providing social media platforms. Sosiaalisen median merkitys on kahden viimeisen vuosikymmenen aikana ollut jatkuvassa kasvussa teknologisen kehityksen seurauksena. Tämä kehitys on tuonut mukanaan uusia oikeudellisia haasteita. Sosiaalisen median alustoille ladattava sisältö koostuu käyttäjiensä luomasta ja löytämästä sisällöstä. Kehityksen vaikutukset ovat kohdistuneet muiden oikeudenalojen tapaan immateriaalioikeuksiin. Käyttäjien luoman sisällön luonteesta johtuen tekijänoikeudet ovat usein olleet esiin nousseiden ongelmien keskiössä. Uudet haasteet juontavat juurensa sosiaalisen median alustojen kansainvälisestä käyttöympäristöstä, kansainvälisen tekijänoikeuslain luonteesta sekä voimassa olevan sääntelyn riittämättömyydestä vastata uusiin muuttuneisiin olosuhteisiin.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on kaksijakoinen. Tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena on arvioida kansainvälisen tekijänoikeuden yleisten periaatteiden riittävyyttä vastata haasteisiin, jotka juontuvat käyttäjien luomasta sisällöstä, joissa hyödynnetään tekijänoikeuksin suojattuja teoksia. Näin ollen oikeudelliset haasteet liittyvät läheisesti tekijänoikeuden rajoituksiin sekä edellytettyyn tasapainoiluun tekijänoikeudellisen työn tekijän ja suuremman yleisön oikeuksien ja etujen välillä. Tarkastelun alainen käyttäjien luoma sisältö on rajattu videosisältöön, jossa hyödynnetään äänitteitä tai audiovisuaalisia töitä. Tämän vuoksi työn ala rajautuu luonnollisesti käyttäjien luomaan sisältöön, joka on ladattu YouTube -nimiselle sosiaalisen median alustalle. Yleisten periaatteiden riittävyys arvioidaan tutkimalla niiden soveltuvuutta olemassa oleviin haasteisiin. Soveltuvuuden arviointiin saadaan tukea analysoimalla viranomaislähteitä, jotka tarjoavat tulkintaohjeistusta kansainvälisen oikeuden lähteistä, jotka toimivat kansainvälisen tekijänoikeuden yleisten periaatteiden perustana.
Koska kansainvälisen tekijänoikeuslain alalla ei ole yleisesti hyväksyttyjä tai vakiintuneita yleisiä periaatteita, tutkimuksen toissijaisena tarkoituksena on tunnistaa ja luoda perusta näille periaatteille. Tunnistus suoritetaan vertaillen keskenään kansainvälisiä tekijänoikeuslähteitä keskenään ja tunnistaen tämä vertailun avulla toistuvasti käytettyjä normeja ja standardeja. Tukea tunnistamiseen saadaan myös muista kansainvälisen oikeuden lähteistä, kuten ihmisoikeuksista. Tunnistetut periaatteet ovat kansallisen kohtelun periaate, automaattisen suojan periaate, tekijän taloudellisten ja moraalisten ydinoikeuksien periaate, kolmen kohdan testin ja muiden rajattujen poikkeusten periaate sekä kehitysmaiden positiivisen erityiskohtelun periaate. Tutkimuksen keskeisin löydös on, että kansainvälisen tekijänoikeuden yleiset periaatteet eivät kykene vastaamaan haasteisiin, jotka johtuvat tekijänoikeuksilla suojattujen teosten käytöstä käyttäjien luomassa sisällössä. Tämä johtuu pääasiallisesti poikkeussäännösten kapea-alaisesta tulkintakäytännöstä. Lisäksi tasapainotellessa tekijän ja laajemman yleisön odotettujen oikeuksien ja etujen välillä, käytännössä suositaan kohtuuttomasti tekijää. Tutkimuksessa esiin tuotuihin haasteisiin voitaisiin vastata eri tavoin. Näihin keinoihin kuuluvat muun muassa kansainvälisten sopimusten laatiminen, aiempien kansainvälisten tekijänoikeussopimusten muuttaminen, muutos kansainvälisen tekijänoikeusnormien tulkintakäytännössä sekä muut järjestelyt valtioiden, tekijänoikeuksia valvovien viranomaistahojen sekä sosiaalisen median alustoja ylläpitävien yhtiöiden välillä.
The intention of this study is two-fold. The primary aim is to assess whether the general principles of international copyright law are adequate to correspond to the issues deriving from utilization of copyrighted works within user-generated content. Thus, the legal issues are focusing on exceptions and limitations to author’s exclusive rights and the required balance between the legitimate rights and interests of the author and those of the wider public. The user-generated content is limited to uploaded video material taking advantage of copyrighted audio and audio-visual works. Therefore, the study is naturally focusing on user-generated content uploaded on YouTube. The assessment is conducted by applying the general principles to the emerging issues. The application is supported by an analysis of official sources which are providing material on the application of the international legal sources on which the general principles are based.
As there are no generally accepted and established general principles in the field of international copyright law, the secondary aim of this study is to provide a basis for these principles. The identification is conducted by comparing international copyright law instruments and identifying extensive pattern of same terms between various instruments. Support is also drawn from human rights implications. The five identified principles are principle of national treatment, principle of automatic protection, principle of author’s core economic and moral rights, principle of three-step test and limited exceptions, and principle of favored treatment of developing countries. The key finding of this research is that general principles of international copyright law are inadequate to correspond to the issues deriving from utilization of copyrighted works within user-generated content. This is mainly due to the narrow interpretation of exceptions and limitations to the exclusive rights. In addition, the required balancing between rights and interests of different parties is unduly favoring the authors. The discussed issues could be solved by various measures. These measures include drafting new international instruments, amending existing conventions, shift in interpretation of relevant international copyright standards, and other arrangements between countries, bodies controlling copyrights, and companies providing social media platforms.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on kaksijakoinen. Tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena on arvioida kansainvälisen tekijänoikeuden yleisten periaatteiden riittävyyttä vastata haasteisiin, jotka juontuvat käyttäjien luomasta sisällöstä, joissa hyödynnetään tekijänoikeuksin suojattuja teoksia. Näin ollen oikeudelliset haasteet liittyvät läheisesti tekijänoikeuden rajoituksiin sekä edellytettyyn tasapainoiluun tekijänoikeudellisen työn tekijän ja suuremman yleisön oikeuksien ja etujen välillä. Tarkastelun alainen käyttäjien luoma sisältö on rajattu videosisältöön, jossa hyödynnetään äänitteitä tai audiovisuaalisia töitä. Tämän vuoksi työn ala rajautuu luonnollisesti käyttäjien luomaan sisältöön, joka on ladattu YouTube -nimiselle sosiaalisen median alustalle. Yleisten periaatteiden riittävyys arvioidaan tutkimalla niiden soveltuvuutta olemassa oleviin haasteisiin. Soveltuvuuden arviointiin saadaan tukea analysoimalla viranomaislähteitä, jotka tarjoavat tulkintaohjeistusta kansainvälisen oikeuden lähteistä, jotka toimivat kansainvälisen tekijänoikeuden yleisten periaatteiden perustana.
Koska kansainvälisen tekijänoikeuslain alalla ei ole yleisesti hyväksyttyjä tai vakiintuneita yleisiä periaatteita, tutkimuksen toissijaisena tarkoituksena on tunnistaa ja luoda perusta näille periaatteille. Tunnistus suoritetaan vertaillen keskenään kansainvälisiä tekijänoikeuslähteitä keskenään ja tunnistaen tämä vertailun avulla toistuvasti käytettyjä normeja ja standardeja. Tukea tunnistamiseen saadaan myös muista kansainvälisen oikeuden lähteistä, kuten ihmisoikeuksista. Tunnistetut periaatteet ovat kansallisen kohtelun periaate, automaattisen suojan periaate, tekijän taloudellisten ja moraalisten ydinoikeuksien periaate, kolmen kohdan testin ja muiden rajattujen poikkeusten periaate sekä kehitysmaiden positiivisen erityiskohtelun periaate. Tutkimuksen keskeisin löydös on, että kansainvälisen tekijänoikeuden yleiset periaatteet eivät kykene vastaamaan haasteisiin, jotka johtuvat tekijänoikeuksilla suojattujen teosten käytöstä käyttäjien luomassa sisällössä. Tämä johtuu pääasiallisesti poikkeussäännösten kapea-alaisesta tulkintakäytännöstä. Lisäksi tasapainotellessa tekijän ja laajemman yleisön odotettujen oikeuksien ja etujen välillä, käytännössä suositaan kohtuuttomasti tekijää. Tutkimuksessa esiin tuotuihin haasteisiin voitaisiin vastata eri tavoin. Näihin keinoihin kuuluvat muun muassa kansainvälisten sopimusten laatiminen, aiempien kansainvälisten tekijänoikeussopimusten muuttaminen, muutos kansainvälisen tekijänoikeusnormien tulkintakäytännössä sekä muut järjestelyt valtioiden, tekijänoikeuksia valvovien viranomaistahojen sekä sosiaalisen median alustoja ylläpitävien yhtiöiden välillä.