LADEC Oy:n hiilijalanjälki : etätyön vaikutukset hiilijalanjälkeen toimistotyötä tekevässä yrityksessä
Vento, Juho (2022)
Kandidaatintyö
Vento, Juho
2022
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052538723
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052538723
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä lasketaan yrityksen Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy vuotuinen hiilijalanjälki vuosina 2019 ja 2021. COVID-19-pandemia toi etätyösuositukset työpaikoille, ja kandidaatintyössä tarkastellaan etätyön vaikutusta hiilijalanjälkeen sekä päästövähennyksien mahdollisuuksia. Työ jakaantuu seitsemään tarkastelualueeseen: toimistotarvikkeet, yrityksen toimitilat, jätteet, työntekijöiden tuettu työruokailu ja liikkuminen toimistolle, työmatkat, toimistossa käytetyt laitteet ja siivouspalvelut. Kussakin alueessa käydään lyhyesti laskentamenetelmät ja lähtötiedot. Tämän jälkeen esitetään kokonaistulokset sekä hieman pohdintaa laskelmien ja lähteiden luotettavuudesta. Lopuksi esitetään muutama ehdotus päästövähennyskeinoista ja yksinkertaistettu hiilijalanjäljen laskennan yhtälö käytettäväksi muissa samantyyppisissä yrityksissä.
Lopputuloksessa ilmeni, että kokonaishiilijalanjälki vuonna 2019 oli 78 850 kgCO2e ja vuonna 2021 24 951 kgCO2e etätyön vaikutuksesta. Kokonaishiilijalanjälki on vuonna 2021 laskenut 68 % verrattuna vuoteen 2021. Suurimmat päästölähteet olivat työntekijöiden matkat työpaikalle, laitteet ja sähkönkulutus, sekä lentoliikenne. Töihin liikkumisen päästöjen pienentämiseksi ehdotetaan joukkoliikennettä ja liikuntaa tukevia toimenpiteitä työnantajalle. Lentomatkustaminen tulisi karsia minimiin ja loput päästöt kompensoida. Laitteiden ja niiden sähkönkulutukseen yleisenä neuvona on laitteiden sammuttaminen välittömän käytön loputtua. This bachelor's thesis calculates Lahti Region Development LADEC ltd.’s yearly carbon footprints for the years 2019 and 2021. COVID-19 pandemic has brought recommendations for remote work to all workplaces and in this thesis the focus is on the effects of remote work to carbon footprint and on the possibilities to reduce emissions further. The thesis inspects seven different areas of carbon footprint within LADEC. With each area calculation methods and sources for emission factors are covered shortly. In the end the total results are presented along with short analysis on the reliability of the sources and calculations made as well as a simplified model for carbon footprint calculations for this type of a company.
It was found that in 2019 company’s total carbon footprint was 78 850 kgCO2e and in 2021 24 951 kgCO2e. Total carbon footprint decreased as much as 68 % in total between 2019 and 2021. The greatest sources of emissions were employee commute to work, devices used for work and their electricity consumption as well as air travel. For decreasing emissions in commuting to workplace it was a recommended that the employer should further support the use of public transportation as well as other green ways of travel. Air travel should be cut to a minimum and necessary flights should be compensated. For electronic devices, general rules of shutting down the devices when not in use, is recommended.
Lopputuloksessa ilmeni, että kokonaishiilijalanjälki vuonna 2019 oli 78 850 kgCO2e ja vuonna 2021 24 951 kgCO2e etätyön vaikutuksesta. Kokonaishiilijalanjälki on vuonna 2021 laskenut 68 % verrattuna vuoteen 2021. Suurimmat päästölähteet olivat työntekijöiden matkat työpaikalle, laitteet ja sähkönkulutus, sekä lentoliikenne. Töihin liikkumisen päästöjen pienentämiseksi ehdotetaan joukkoliikennettä ja liikuntaa tukevia toimenpiteitä työnantajalle. Lentomatkustaminen tulisi karsia minimiin ja loput päästöt kompensoida. Laitteiden ja niiden sähkönkulutukseen yleisenä neuvona on laitteiden sammuttaminen välittömän käytön loputtua.
It was found that in 2019 company’s total carbon footprint was 78 850 kgCO2e and in 2021 24 951 kgCO2e. Total carbon footprint decreased as much as 68 % in total between 2019 and 2021. The greatest sources of emissions were employee commute to work, devices used for work and their electricity consumption as well as air travel. For decreasing emissions in commuting to workplace it was a recommended that the employer should further support the use of public transportation as well as other green ways of travel. Air travel should be cut to a minimum and necessary flights should be compensated. For electronic devices, general rules of shutting down the devices when not in use, is recommended.