Palvelualalla toimivan pienyrityksen brändin rakentaminen sosiaalisen median aikakautena
Issula, Noora (2022)
Kandidaatintutkielma
Issula, Noora
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052438604
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052438604
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma syventyy brändin rakentamiseen sosiaalisen median aikakautena keskittyen erityisesti pienien palvelualalla toimivien yritysten näkökulmaan. Tutkielmassa tarkastellaan brändiä käsittelevää aiempaa kirjallisuutta, jonka kautta hahmotetaan itse brändiä käsitteenä sekä sosiaalisen median vaikutusta brändin rakentumisprosessiin. Kirjallisuus ja teoria brändin ympärillä on keskittynyt vahvasti suuremman kokoluokan yrityksiin luoden tarvetta tarkastella asiaa myös pienyritysten näkökulmasta. Tässä tutkielmassa on tarkoitus hakea vastauksia siihen miten pienet palveluyritykset voivat hyödyntää sosiaalista mediaa brändinsä rakentamisessa, millä sosiaalisen median alustoilla viestiä brändiä kuluttajille sekä miten positioida brändi sosiaalisessa mediassa.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen sisällönanalyysia tulosten tulkitsemiseen. Empiirinen aineisto kerättiin avoimen verkkokyselylomakkeen sekä kohderyhmähaastattelun avulla. Tutkielma on toteutettu vasta toimintaansa aloittavan case-yrityksen toimeksiantona ja tutkimuksen empiirinen aineisto rajattiin koskemaan vain case-yrityksen kohderyhmää.
Tutkielman tuloksissa kävi ilmi, että sosiaalinen media on merkittävä työkalu palvelualalla toimivien pienyritysten brändin rakentamista. Tämä tukee myös aihealueen aiemman kirjallisuuden näkemystä. Pienien palvelubrändien rakentamisen ja positioimisen kannalta oleellisiksi keinoiksi nousi muun muassa johdonmukainen ja aktiivinen kommunikaatio, visuaalisen ja osallistavan sisällön tuottaminen sekä esimerkiksi negatiivisten asiakaspalautteiden huolellinen käsittely. This bachelor's thesis examines brand building in the age of social media with a particular focus on the perspective of small firms in the service industry. The thesis includes a research of previous brand literature, through which the brand itself as a concept is outlined, as well as the impact of social media on the brand building process. Literature and theory around the brand has centered mainly on larger size businesses, creating the need to look at the issue from a perspective of small businesses. The purpose of this thesis is to seek answers on how small service firms can use social media to build their brand, on which social media platforms to communicate the brand to consumers, and how to position a brand on social media.
The thesis was conducted as a qualitative study utilizing content analysis to interpret the results. The empirical data were collected through an open online questionnaire and a focus group interview. The thesis was carried out at the request of a case-company and the empirical data of the study was limited to the target audience of the case company.
The results of the thesis revealed that social media is an essential tool for brand-building of small businesses operating in the service sector. This also supports the view of previous books in the subject area. For the construction and positioning of small service brands, key measures included for example consistent and active communication, the production of visual and inclusive content, and careful handling of negative customer feedback.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen sisällönanalyysia tulosten tulkitsemiseen. Empiirinen aineisto kerättiin avoimen verkkokyselylomakkeen sekä kohderyhmähaastattelun avulla. Tutkielma on toteutettu vasta toimintaansa aloittavan case-yrityksen toimeksiantona ja tutkimuksen empiirinen aineisto rajattiin koskemaan vain case-yrityksen kohderyhmää.
Tutkielman tuloksissa kävi ilmi, että sosiaalinen media on merkittävä työkalu palvelualalla toimivien pienyritysten brändin rakentamista. Tämä tukee myös aihealueen aiemman kirjallisuuden näkemystä. Pienien palvelubrändien rakentamisen ja positioimisen kannalta oleellisiksi keinoiksi nousi muun muassa johdonmukainen ja aktiivinen kommunikaatio, visuaalisen ja osallistavan sisällön tuottaminen sekä esimerkiksi negatiivisten asiakaspalautteiden huolellinen käsittely.
The thesis was conducted as a qualitative study utilizing content analysis to interpret the results. The empirical data were collected through an open online questionnaire and a focus group interview. The thesis was carried out at the request of a case-company and the empirical data of the study was limited to the target audience of the case company.
The results of the thesis revealed that social media is an essential tool for brand-building of small businesses operating in the service sector. This also supports the view of previous books in the subject area. For the construction and positioning of small service brands, key measures included for example consistent and active communication, the production of visual and inclusive content, and careful handling of negative customer feedback.