Developing an existing partnership agreement through value-adding activities : case Oy Hako Ground & Garden Ab
Nieminen, Lassi (2022)
Pro gradu -tutkielma
Nieminen, Lassi
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052438305
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052438305
Tiivistelmä
The relationship between golf maintenance machine supplier and golf courses has always been important, especially in Finland, because the size of market in Finland. This study focuses on examining the Oy Hako Ground & Garden Ab’s partnership agreement and the services which it offers. Especially the target is to examine that does the partnership agreement need any changes, which would provide more value not only for Hako G&G but also for their partnership courses. This research use partnership courses experiences and feelings about how partnership agreement’s activities and services are working.
This research utilizes both customer satisfaction survey and semi-structured interviews to obtain as in-dept and comprehensive information as possible to generate possible developing ideas. The research came to the conclusion that Oy Hako Ground & Garden Ab partnership agreement is a viable solution for partnership courses, but today’s problems, like Covid-19 and shortage of components, affects the partnership agreement’s ability to meet the needs of partnership courses. The study showed that customers find it important to maintain the current state, but at the same time Hako G&G’s ability to respond agilely to a changing environment. With the mindset of lean and kaizen in particular, Hako G&G would be able to maintain the current state of partnership agreement activities, while responding to potential changes and threats. Golf-koneiden toimittajien ja golf-kenttien yhteistyö ja kumppanuus ovat aina olleet merkittäviä, erityisesti Suomessa johtuen Suomen markkinoiden koosta. Tämä tutkimus pyrkii tutkimaan Oy Hako Ground & Garden Ab:n luomaa kumppanuussopimusta ja sen tarjoamia palveluita, ja erityisesti kohde on tarkastella, että tarvitseeko kumppanuussopimusta muuttaa, jotta se toisi enemmän arvoa niin Hako G&G:lle kuin heidän kumppanuuskentillensä. Tutkimus hyödyntää kumppanuuskenttien kokemuksia ja tuntemuksia siitä, että miten kumppanuussopimuksen aktiviteetit ja palvelut toimivat todellisuudessa.
Tutkimuksessa hyödynnettiin niin tyytyväisyyskyselyä kuin puolistrukturoituja haastatteluja saadakseen mahdollisimman laajan tiedon, jonka avulla mahdolliset kehitysideat luodaan. Tutkimus tuli lopputulemaan, että Oy Hako Ground & Garden Ab:n kumppanuussopimus on pääpiirteiltään toimiva ratkaisu kumppanuuskentille, mutta nykypäivän ongelmat, kuten Covid-19 ja pula komponenteista, vaikuttavat myös kumppanuussopimuksen kykyyn täyttää kumppanuuskenttien tarpeet. Tutkimus osoitti, että asiakkaat kokevat tärkeäksi nykyisen tason pitämisen, mutta tämä tutkimus kokee, että yhtä tärkeää on Hako G&G:n kyvyn reagoida ketterästi muuttuvaan ympäristöön. Lean, ja varsinkin Kaizen, ajattelutavan avulla Hako G&G pystyisi ylläpitämään oman kumppanuussopimuksen aktiviteettien tasoa, ja samalla vastaamaan mahdollisiin muutoksiin ja uhkiin.
This research utilizes both customer satisfaction survey and semi-structured interviews to obtain as in-dept and comprehensive information as possible to generate possible developing ideas. The research came to the conclusion that Oy Hako Ground & Garden Ab partnership agreement is a viable solution for partnership courses, but today’s problems, like Covid-19 and shortage of components, affects the partnership agreement’s ability to meet the needs of partnership courses. The study showed that customers find it important to maintain the current state, but at the same time Hako G&G’s ability to respond agilely to a changing environment. With the mindset of lean and kaizen in particular, Hako G&G would be able to maintain the current state of partnership agreement activities, while responding to potential changes and threats.
Tutkimuksessa hyödynnettiin niin tyytyväisyyskyselyä kuin puolistrukturoituja haastatteluja saadakseen mahdollisimman laajan tiedon, jonka avulla mahdolliset kehitysideat luodaan. Tutkimus tuli lopputulemaan, että Oy Hako Ground & Garden Ab:n kumppanuussopimus on pääpiirteiltään toimiva ratkaisu kumppanuuskentille, mutta nykypäivän ongelmat, kuten Covid-19 ja pula komponenteista, vaikuttavat myös kumppanuussopimuksen kykyyn täyttää kumppanuuskenttien tarpeet. Tutkimus osoitti, että asiakkaat kokevat tärkeäksi nykyisen tason pitämisen, mutta tämä tutkimus kokee, että yhtä tärkeää on Hako G&G:n kyvyn reagoida ketterästi muuttuvaan ympäristöön. Lean, ja varsinkin Kaizen, ajattelutavan avulla Hako G&G pystyisi ylläpitämään oman kumppanuussopimuksen aktiviteettien tasoa, ja samalla vastaamaan mahdollisiin muutoksiin ja uhkiin.