Ledartexter är mer än nyheter - pedagogiska perspektiv i opinionsjournalistik
Hammarström, Ida (2022)
Hammarström, Ida
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051636057
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051636057
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen är att undersöka ledartexter i finlandssvenska dagstidningar som en form av pedagogisk uppfordran.
Mina forskningsfrågor lyder:
1. Vilka fenomen uppmärksammas i ledartexter i två finlandssvenska dagstidningar under tiden 1.6.2021–1.8.2021?
2. På vilket sätt kan läsaren uppfordras?
Jag analyserar sex ledartexter från två finlandssvenska dagstidningar. Ledartexterna publicerades under tiden 1.6.2021–1.8.2021. För att svara på syfte och forskningsfrågorna har jag tillämpat ansatsen diskursanalys och i huvudsak teori om icke-affirmativ pedagogik. Jag vill genom mina forskningsfrågor först kartlägga vilka fenomen ledartexterna behandlar för att sedan kunna undersöka hur läsaren kan uppfordras i ledartexterna och hur deras tankar kring fenomenen genom uppfordran kan utvecklas.
Resultatet i denna avhandling visar att ledarskribenterna skriver om flera olika fenomen i ledartexterna och de för fram olika perspektiv på dessa fenomen. Ledartexterna har en pedagogisk ambition och genom att föra fram olika perspektiv på ett fenomen kan ledarskribenten uppfordra läsaren att utveckla sin förståelse av fenomenet. Uppfordran i ledartexterna kan beskrivas som mer affirmativ och eller mer icke-affirmativ uppfordran. Denna avhandlingen bidrar med att belysa ledartexters pedagogiska ambition och hur ledarskribenterna genom diskurser på olika sätt kan uppfordra läsaren.
Mina forskningsfrågor lyder:
1. Vilka fenomen uppmärksammas i ledartexter i två finlandssvenska dagstidningar under tiden 1.6.2021–1.8.2021?
2. På vilket sätt kan läsaren uppfordras?
Jag analyserar sex ledartexter från två finlandssvenska dagstidningar. Ledartexterna publicerades under tiden 1.6.2021–1.8.2021. För att svara på syfte och forskningsfrågorna har jag tillämpat ansatsen diskursanalys och i huvudsak teori om icke-affirmativ pedagogik. Jag vill genom mina forskningsfrågor först kartlägga vilka fenomen ledartexterna behandlar för att sedan kunna undersöka hur läsaren kan uppfordras i ledartexterna och hur deras tankar kring fenomenen genom uppfordran kan utvecklas.
Resultatet i denna avhandling visar att ledarskribenterna skriver om flera olika fenomen i ledartexterna och de för fram olika perspektiv på dessa fenomen. Ledartexterna har en pedagogisk ambition och genom att föra fram olika perspektiv på ett fenomen kan ledarskribenten uppfordra läsaren att utveckla sin förståelse av fenomenet. Uppfordran i ledartexterna kan beskrivas som mer affirmativ och eller mer icke-affirmativ uppfordran. Denna avhandlingen bidrar med att belysa ledartexters pedagogiska ambition och hur ledarskribenterna genom diskurser på olika sätt kan uppfordra läsaren.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [528]