Klasslärarstuderande och naturvetenskaper : En studie av klasslärarstuderandes attityder till naturvetenskaper och deras uppfattning om integreringen av ämnen inom ämneshelheten omgivningslära
Silfvast, Amanda (2022)
Silfvast, Amanda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051335033
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051335033
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att undersöka klasslärarstuderandes attityder till undervisning i naturvetenskaper.
Forskningsfrågorna är följande:
1. Vilka faktorer anser klasslärarstuderande har påverkat deras attityd till
naturvetenskaper?
2. Hur beskriver klasslärarstuderanden integreringen av läroämnen i ämneshelheten omgivningslära?
3. Hur beskriver klasslärarstuderanden utmaningar i undervisning av naturvetenskaper?
Utgående från syftet har en fenomenografisk forskningsansats valts. Semistrukturerade intervjuer användes som metod för att samla in datamaterialet med meningskategorisering som analysmetod. Respondenterna är nio lärarstuderande som studerat naturvetenskaper vid Åbo Akademi.
Det är främst lärarens attityd som påverkar elevers intresse av ett ämne. Elevens attityd kan också bli påverkad hemifrån och beroende på svårighetsgraden av ämnet som de lär sig. De flesta lärarstuderande anser att integreringen av läroämnen i ämneshelheten omgivningslära är en positiv sak fastän några tycker att det krävs mycket av läraren.
Lärarstuderanden menar att de finns flera utmaningar i undervisningen av omgivningslära, till exempel att de inte har tillräcklig ämneskunskap i något ämne eller att det kan vara svårt att få det att fungera i praktiken och att hinna med alla delar i en lektion.
I enlighet med tidigare forskning framkom att det är tidskrävande att förbereda lektioner i omgivningslära och att läraren och familjen kan påverka elevers attityd till ett ämne Det framkom också att på grund av brister i lärares ämneskunskap, är det flera lärare som är osäkra i undervisning av naturvetenskaper.
Forskningsfrågorna är följande:
1. Vilka faktorer anser klasslärarstuderande har påverkat deras attityd till
naturvetenskaper?
2. Hur beskriver klasslärarstuderanden integreringen av läroämnen i ämneshelheten omgivningslära?
3. Hur beskriver klasslärarstuderanden utmaningar i undervisning av naturvetenskaper?
Utgående från syftet har en fenomenografisk forskningsansats valts. Semistrukturerade intervjuer användes som metod för att samla in datamaterialet med meningskategorisering som analysmetod. Respondenterna är nio lärarstuderande som studerat naturvetenskaper vid Åbo Akademi.
Det är främst lärarens attityd som påverkar elevers intresse av ett ämne. Elevens attityd kan också bli påverkad hemifrån och beroende på svårighetsgraden av ämnet som de lär sig. De flesta lärarstuderande anser att integreringen av läroämnen i ämneshelheten omgivningslära är en positiv sak fastän några tycker att det krävs mycket av läraren.
Lärarstuderanden menar att de finns flera utmaningar i undervisningen av omgivningslära, till exempel att de inte har tillräcklig ämneskunskap i något ämne eller att det kan vara svårt att få det att fungera i praktiken och att hinna med alla delar i en lektion.
I enlighet med tidigare forskning framkom att det är tidskrävande att förbereda lektioner i omgivningslära och att läraren och familjen kan påverka elevers attityd till ett ämne Det framkom också att på grund av brister i lärares ämneskunskap, är det flera lärare som är osäkra i undervisning av naturvetenskaper.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [528]