Idrottselevers upplevelser och erfarenheter av dubbelkarriären i högstadiet
Österman, Kristian (2022)
Österman, Kristian
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050933813
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050933813
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling var att undersöka idrottselevers upplevelser och erfarenheter av ”idrottshögstadieförsöket” och deras dubbelkarriär under årskurserna åtta och nio. Utifrån syftet har följande forskningsfrågor formulerats:
1. Hur går det i skolan för de idrottande eleverna?
2. Hur beskriver idrottande eleverna sitt idrottande?
3. Hur upplever eleverna sin dubbelkarriär?
4. Hurdant är de idrottande elevernas sociala nätverk?
Avhandlingens forskningsansats är kvalitativ. Materialet har samlats in genom intervjuer och en narrativ forskningsansats har använts. Respondenterna för denna undersökning valdes med specifika kriterier. Respondenterna skulle dela i ”Idrottshögstadieförsöket”, två av dem skulle vara flickor och två pojkar och två skulle utöva en lagidrott och två en individuell idrottsgren. I teoridelen definieras orden dubbelkarriär och ”Idrottshögstadieförsöket”, utöver detta redovisas även hur dubbelkarriären ser ut i Europa och i Finland samt övriga aktörer i Finland. Efter detta förklaras vad dubbelkarriären betyder för den enskilda individen och faser och profiler i dubbelkarriären, omgivningen för den idrottande eleven och erfarenheter av en dubbelkarriär.
Resultaten i denna avhandling visar att idrottselever anser att både idrott och skola är viktigt. Idrottseleverna anser att de lyckats med sin dubbelkarriär och att det för det mesta varit positivt. De flesta upplevde att idrotten och skolan kompletterar varandra. De upplevde också att de får ett bra stöd i sin omgivning. Trötthet är ett problem för idrottseleverna och samarbetet mellan idrott och skola kunde vara ännu bättre. Skolans morgonträningar kunde också förbättras eftersom de för tillfälle inte var lämpliga för alla idrottselever.
1. Hur går det i skolan för de idrottande eleverna?
2. Hur beskriver idrottande eleverna sitt idrottande?
3. Hur upplever eleverna sin dubbelkarriär?
4. Hurdant är de idrottande elevernas sociala nätverk?
Avhandlingens forskningsansats är kvalitativ. Materialet har samlats in genom intervjuer och en narrativ forskningsansats har använts. Respondenterna för denna undersökning valdes med specifika kriterier. Respondenterna skulle dela i ”Idrottshögstadieförsöket”, två av dem skulle vara flickor och två pojkar och två skulle utöva en lagidrott och två en individuell idrottsgren. I teoridelen definieras orden dubbelkarriär och ”Idrottshögstadieförsöket”, utöver detta redovisas även hur dubbelkarriären ser ut i Europa och i Finland samt övriga aktörer i Finland. Efter detta förklaras vad dubbelkarriären betyder för den enskilda individen och faser och profiler i dubbelkarriären, omgivningen för den idrottande eleven och erfarenheter av en dubbelkarriär.
Resultaten i denna avhandling visar att idrottselever anser att både idrott och skola är viktigt. Idrottseleverna anser att de lyckats med sin dubbelkarriär och att det för det mesta varit positivt. De flesta upplevde att idrotten och skolan kompletterar varandra. De upplevde också att de får ett bra stöd i sin omgivning. Trötthet är ett problem för idrottseleverna och samarbetet mellan idrott och skola kunde vara ännu bättre. Skolans morgonträningar kunde också förbättras eftersom de för tillfälle inte var lämpliga för alla idrottselever.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]