Raskaanliikenteen sähköistyminen ja sen vaikutukset sähkönjakeluverkkoon
Oikkonen, Olli (2022)
Diplomityö
Oikkonen, Olli
2022
School of Energy Systems, Sähkötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042630434
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042630434
Tiivistelmä
Ilmastonmuutoksen hillitseminen vaatii toimenpiteitä, joista yksi on liikenteen sähköistäminen. Suuri osa liikenteen aiheuttamista päästöistä syntyy raskaasta liikenteestä, jolloin myös raskaanliikenteen päästöjä tulee pienentää. Raskaan liikenteen päästöjä voidaan pienentää sähköistämällä ajoneuvoja. Laajamittainen raskaanliikenteen sähköistyminen aiheuttaa vaikutuksia sähkönjakeluverkkoon, jonka vuoksi niitä tulee tarkastella.
Tässä diplomityössä tarkastellaan raskaan liikenteen sähköistymistä ja sen vaikutuksia sähkönjakeluverkkoon. Kuormituksen kasvua simuloidaan verkkotietojärjestelmässä työssä muodostettujen kuormituskäyrien avulla, jotka perustuvat tehtyihin tutkimuksiin, sekä liikennetutkimuksiin ja olettamuksiin. Työssä myös esitetään keinoja, jolla verkostovaikutuksia on mahdollista pienentää.
Työn tulosten perusteella raskaanliikenteen sähköistyminen aiheuttaa merkittäviä verkostovaikutuksia sähkönjakeluverkkoon ja tulevaisuudessa raskaanliikenteen sähköistyminen tulee ottaa huomioon verkonsuunnittelussa. Mitigating climate change requires measures, one of which is the electrification of transport. Much of the emissions caused by traffic are generated by heavy traffic, which means that emissions from heavy traffic must also be reduced. Emissions from heavy traffic can be reduced by electrifying vehicles. The large-scale electrification of heavy transport is having an impact on the electricity distribution network and should therefore be considered.
This thesis examines the electrification of heavy traffic and its effects on the electricity distribution network. The increase in load is simulated in the network information system using load curves which is generated in the work, which are based on studies, traffic studies and assumptions. The paper also presents ways to reduce network impacts.
Based on the results of the work, the electrification of heavy traffic will cause significant network effects on the electricity distribution network, and in the future the electrification of heavy traffic must be taken into account in network design.
Tässä diplomityössä tarkastellaan raskaan liikenteen sähköistymistä ja sen vaikutuksia sähkönjakeluverkkoon. Kuormituksen kasvua simuloidaan verkkotietojärjestelmässä työssä muodostettujen kuormituskäyrien avulla, jotka perustuvat tehtyihin tutkimuksiin, sekä liikennetutkimuksiin ja olettamuksiin. Työssä myös esitetään keinoja, jolla verkostovaikutuksia on mahdollista pienentää.
Työn tulosten perusteella raskaanliikenteen sähköistyminen aiheuttaa merkittäviä verkostovaikutuksia sähkönjakeluverkkoon ja tulevaisuudessa raskaanliikenteen sähköistyminen tulee ottaa huomioon verkonsuunnittelussa.
This thesis examines the electrification of heavy traffic and its effects on the electricity distribution network. The increase in load is simulated in the network information system using load curves which is generated in the work, which are based on studies, traffic studies and assumptions. The paper also presents ways to reduce network impacts.
Based on the results of the work, the electrification of heavy traffic will cause significant network effects on the electricity distribution network, and in the future the electrification of heavy traffic must be taken into account in network design.